Byggahus.se
Hej!
Jag har en Nibe Fighter 310P från 2001. Kompressorn byttes 2016 precis innan vi flyttade in i huset. Nu har kompressorn börja låta något förskräckligt när den startar. Jag misstänker den är påväg att ge sig? Bifogar en video där ni även hör ljudet..
 
Ja precis, oljudet från kompressorn ökar mot slutet av dess livslängd men den kan hålla ett år till. Vad är värdet på kanal 05 (avluft) när kompressorn gått en stund? Hos mig har kompressorerna hållit 7 år i genomsnitt och den första höll just 4 år. Vill man undersöka saken närmare kan man skruva bort plåten så man kommer åt kompressorn och med arbetshandskar (kompressorn är mycket varm) känna om vibrationerna och oljudet minskar när man trycker lite åt olika håll. Kan också vara kompressorfötterna som är i dåligt skick även om det borde vara den nya modellen om de byttes 2016.
 
J Josth skrev:
Ja precis, oljudet från kompressorn ökar mot slutet av dess livslängd men den kan hålla ett år till. Vad är värdet på kanal 05 (avluft) när kompressorn gått en stund? Hos mig har kompressorerna hållit 7 år i genomsnitt och den första höll just 4 år. Vill man undersöka saken närmare kan man skruva bort plåten så man kommer åt kompressorn och med arbetshandskar (kompressorn är mycket varm) känna om vibrationerna och oljudet minskar när man trycker lite åt olika håll. Kan också vara kompressorfötterna som är i dåligt skick även om det borde vara den nya modellen om de byttes 2016.
Har öppnat o kollat. Det är den nya rosa modellen av fötter. Har provat att byta den feta kondensatorn utan framgång. Men hittills har den gått i ca 1månad utan problem. Dock får den göra många startförsök nångång ibland.
 
  • Interiör av värmepump med ny rosa modell av fötter och bytt kondensator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på svart konstruktionsdel med kablar och en kondensator, placerad intill andra mekaniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ny rosa kondensator märkt "SHIZUKI 15 µF 400VAC" monterad i en elektrisk anordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska kika på värdena. Gjorde det igår och tyckte det såg ok ut. Men ska kika igen och skriva ut dem här.
 
Nog många onödiga värden men tog o checka alla kanaler

Kanal 01, 50
Kanal 02, 24
Kanal 03, 18
Kanal 04, 17
Kanal 05, 13
Kanal 06, 04
Kanal 07, 01
Kanal 08, 50
Kanal 09, --
Kanal 10, 22
Kanal 11, 02
Kanal 12, 50
Kanal 13, 00
Kanal 14, 02
Kanal 15, --
Kanal 16, --
Kanal 17, 00
Kanal 18, 00
Kanal 19, 00
Kanal 20, 00
Kanal 21, 00
 
Bra att se att kompressorvärmaren sitter där den ska. Syftet med denna var ju att få längre hållbarhet på kompressorerna.
 
  • Gilla
alvinpalv
  • Laddar…
Kanal 04 och 05 ligger lite högt men det är ju sommar och kompressorn kanske inte hunnit arbeta så lång tid. Huvudsaken att de ligger rejält under rumstemperaturen upp vid innertaket där frånluften tas. Kompressorn fungerar även om den låter mycket. På vinterhalvåret när kompressorn går i stort sett hela tiden är det lättare att se detaljerna.
 
  • Gilla
alvinpalv
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kanal 04 och 05 ligger lite högt men det är ju sommar och kompressorn kanske inte hunnit arbeta så lång tid. Huvudsaken att de ligger rejält under rumstemperaturen upp vid innertaket där frånluften tas. Kompressorn fungerar även om den låter mycket. På vinterhalvåret när kompressorn går i stort sett hela tiden är det lättare att se detaljerna.
Kanal 5, 13

Nu har kompressorn gått i över 1timme
Brukar ligga på 6 grader på vintern.
 
Tror den förhöjda tempen beror på ökad inomhus temp.
 
Den lät fint den där!
 
  • Haha
alvinpalv
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
Den lät fint den där!
Ja men visst! Detdär ljudet är ju bara en väldigt liten detalj ;)(y)
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Jag hade personligen bytt pumpen nu istället för i vinter. Iofs går det att köra den på elpatronen om kompressorn lägger av.

Riktigt kort livslängd på kompressorn.
 
  • Gilla
alvinpalv
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Jag hade personligen bytt pumpen nu istället för i vinter. Iofs går det att köra den på elpatronen om kompressorn lägger av.

Riktigt kort livslängd på kompressorn.
Jag kommer köra tills den dör helt. När den dött kopplar jag ur kompressorn och jag börjar söka efter bästa pris på en Nibe F730.(y) denna pump slukar bra med el även med fungerande kompressor under vintermånaderna..
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
A alvinpalv skrev:
Jag kommer köra tills den dör helt. När den dött kopplar jag ur kompressorn och jag börjar söka efter bästa pris på en Nibe F730.(y) denna pump slukar bra med el även med fungerande kompressor under vintermånaderna..
Det gör du rätt i, synd på oljudet bara.
En 730 kräver en väl isolerad avluftskanal. Det är inte omöjligt att du redan har det men glöm inte att kolla.
 
  • Gilla
alvinpalv
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Det gör du rätt i, synd på oljudet bara.
En 730 kräver en väl isolerad avluftskanal. Det är inte omöjligt att du redan har det men glöm inte att kolla.
Jo men precis. Det har jag koll på. Men det är ganska enkelt att isolera om ifall det behövs. Tror det kan vara värt dem extra pengarna o få bra besparing (y) Fighter 310P käkar 11-12000kWh året..
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.