Byggahus.se
Hej,

Vi har bergvärme som förut var styrd på utomhusgivaren. Nu har vi installerat en inomhusgivare och rörmokaren satte så att värmen ska mest regleras efter inomhusgivare, men även lite på utomhus.
Men rörmokaren sa nåt om sommaren, men minns inte exakt vad. Jag hsr fått för mig att det var nåt att den stängde av sig när det vr 18C ute eller nåt. För klart jag va lite rädd att betala massa el I onödan på sommaren när det är varmare ute.
Vill helst inte fråga rörmokare igen för de hsr sådana där svåra personligheter som gör att man helst inte vill fråga mer.
Därav forumet

Någon som vet hur det fungerar nu?
 
Det kan nog bero lite på vilken bergvärmepump du har.

Våran (thermia) stänger av helt från värmeproduktion, om utomhustemperaturen går över 17 grader, om jag minns rätt. Sedan går den igång igen om temperaturen går under 14 eller 15, osäker på siffrorna. Och det är dessutom inställbart.

Det låter lite konstigt att din värme skulle gå mest på inomhusgivaren. Vanligen styrs pumpen i första hand av utomhusgivaren, men sedan kan styrningen justeras av inomhusgivaren. Om det inte räcker, så är troligen flödena till de olika radiatorerna inte rätt injusterat.
 
tompax2
Är inte inomhusgivaren lika viktig? Utomhustemperaturen säger ingenting om det är soligt eller molnigt. Är där soligt så kan det snabbt bli väldigt varmt i ett rum i söder/sydvästläge trots att det är lite kyligt ute. Och vice versa.
 
  • Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan nog bero lite på vilken bergvärmepump du har.

Våran (thermia) stänger av helt från värmeproduktion, om utomhustemperaturen går över 17 grader, om jag minns rätt. Sedan går den igång igen om temperaturen går under 14 eller 15, osäker på siffrorna. Och det är dessutom inställbart.

Det låter lite konstigt att din värme skulle gå mest på inomhusgivaren. Vanligen styrs pumpen i första hand av utomhusgivaren, men sedan kan styrningen justeras av inomhusgivaren. Om det inte räcker, så är troligen flödena till de olika radiatorerna inte rätt injusterat.
När vi installerade inomhusgivare så var det just för det stt utomhusgivaren inte kände blåst och kylan och det blev antingen svinkallt eller kokhett inne. Så när vi installera inomhusgivare så var det nästan samma först tills vi bad dom att låta den inomhus styrs mer. Vilket de då ändrade.
Men då undrade jag hur det blir när det blir varmare ute. Å fixk nåt svar om liknande som du skrev. Men minns inte exakt
 
tompax2 tompax2 skrev:
Är inte inomhusgivaren lika viktig? Utomhustemperaturen säger ingenting om det är soligt eller molnigt. Är där soligt så kan det snabbt bli väldigt varmt i ett rum i söder/sydvästläge trots att det är lite kyligt ute. Och vice versa.
Precis. Läs vad jag skrvw ovan.
 
Det är väl förenklat så att den styr via räta linjens ekvation.

Y=k*x+m

k=kurvlutning som ställs in i bergvärmepumpen
x=utetemp
m=innetemp

Dvs, primärt styrs pumpen av utomhusgivaren, sen parallellförskjuter man den kurvan med inomhugivaren, antingen uppåt eller neråt, och man kan ställa in hur en faktor för hur mycket inomhusgivaren får påverka.
 
m=(önskad innetemp - uppmätt innetemp) * rumsgivarens påverkansfaktor.

Men, för att svara på ursprungsfrågan så påverkar inte innegivaren när värmepumpen växlar till sommarläge. Om du tycker att den kör på för länge på våren så borde det gå att justera gränsvärdet. 18 grader är lite väl högt tycker jag.
 
  • Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
useless useless skrev:
m=(önskad innetemp - uppmätt innetemp) * rumsgivarens påverkansfaktor.
Helt rätt :)

Helt rätt om inomhusgivaren med, sommardrift = pumpen slår ifrån oavsett inomhustemp
 
  • Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
useless useless skrev:
m=(önskad innetemp - uppmätt innetemp) * rumsgivarens påverkansfaktor.

Men, för att svara på ursprungsfrågan så påverkar inte innegivaren när värmepumpen växlar till sommarläge. Om du tycker att den kör på för länge på våren så borde det gå att justera gränsvärdet. 18 grader är lite väl högt tycker jag.
Hmm undra hur jag gör det
 
Det kan säkert någon berätta om du talar om vad det är för värmepump...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.