Byggahus.se
Lisselbo10 Lisselbo10 skrev:
Som rubriken lyder så undrar jag om ni liksom jag har fått en hög fukthalt i krypgrunden efter allt regn både under sommaren och hösten. Ligger just nu på 75 % och har legat däromkring sedan augusti.
75% är inte speciellt högt på sensommar/höst. Vad har du haft förut?
 
K Kane skrev:
75% är inte speciellt högt på sensommar/höst. Vad har du haft förut?
Är det inte? Har inte legat så högt nån årstid tidigare. När vi köpte kåken satte vi in en avfuktare pga påväxt i bjälklaget, efter det har vi legat på 55-60 %. Nu ligger halten på 75 och avfuktaren får inte ner det. Det enda som händer är att det drar en jäkla massa el. Ska tillägga att det ligger plast på marken nere i grunden också.
 
Lisselbo10 Lisselbo10 skrev:
Är det inte? Har inte legat så högt nån årstid tidigare. När vi köpte kåken satte vi in en avfuktare pga påväxt i bjälklaget, efter det har vi legat på 55-60 %. Nu ligger halten på 75 och avfuktaren får inte ner det. Det enda som händer är att det drar en jäkla massa el. Ska tillägga att det ligger plast på marken nere i grunden också.
Kom påväxten före eller efter plasten?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kom påväxten före eller efter plasten?
Plasten har legat sedan huset byggdes. 🙂
 
Hur mycket påväxt? Försvann allt med avfuktaren?
 

Bästa svaret

Lisselbo10 Lisselbo10 skrev:
Är det inte? Har inte legat så högt nån årstid tidigare. När vi köpte kåken satte vi in en avfuktare pga påväxt i bjälklaget, efter det har vi legat på 55-60 %. Nu ligger halten på 75 och avfuktaren får inte ner det. Det enda som händer är att det drar en jäkla massa el. Ska tillägga att det ligger plast på marken nere i grunden också.
Jag hade samma problem, och då visade sig att den roterande skivan/honungskakan (dvs själva värmeväxlaren) i avfuktaren slutat att rotera. Istället för att gå några timmar var tredje dygn(ish) gick skiten på full effekt, dygnet runt.

Det visade sig vara ett kullager som gått sönder. Efter byte funkade allt som det ska igen. När det var som värst låg jag på 75-80%, när avfuktaren började fungera igen dök det snabbt under 60. Just nu är det cirka 40%.

Ett tips är alltså att undersöka att avfuktaren fungerar. Du bör kunna plocka loss någon av luftslangarna och se så att disken roterar.

Edit: Att kalla disken för "värmeväxlare" är fel. Det är snarare "absorbent", dvs den anordning som innehåller det upptrokande medlet. Slutar denna snurra så torkas detta (efter att ha blivit fuktigt av källarluften) aldrig ut, och avfuktaren förlorar sin funktion. Värmeelementet (som är tänkt att torka absorbenten på andra sidan av disken) fortsätter dock att gå på full effekt vilket ger hög förbrukning till noll nytta.
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket påväxt? Försvann allt med avfuktaren?
Det var inte mycket påväxt, men det har blivit mycket bättre klimat där nere och ingen mer påväxt efter avfuktaren.
 
A Alexander HB skrev:
Jag hade samma problem, och då visade sig att den roterande skivan/honungskakan (dvs själva värmeväxlaren) i avfuktaren slutat att rotera. Istället för att gå några timmar var tredje dygn(ish) gick skiten på full effekt, dygnet runt.

Det visade sig vara ett kullager som gått sönder. Efter byte funkade allt som det ska igen. När det var som värst låg jag på 75-80%, när avfuktaren började fungera igen dök det snabbt under 60. Just nu är det cirka 40%.

Ett tips är alltså att undersöka att avfuktaren fungerar. Du bör kunna plocka loss någon av luftslangarna och se så att disken roterar.
Tack för ett intressant svar, detta ska kollas upp! 👍🏼
 
Lisselbo10 Lisselbo10 skrev:
Det var inte mycket påväxt, men det har blivit mycket bättre klimat där nere och ingen mer påväxt efter avfuktaren.
Ok, hur gammalt är huset?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, hur gammalt är huset?
1981
 
Bör inte vara någon fara om du har lite högre värden om huset klarat sig så länge.
 
Lisselbo10 Lisselbo10 skrev:
Är det inte? Har inte legat så högt nån årstid tidigare. När vi köpte kåken satte vi in en avfuktare pga påväxt i bjälklaget, efter det har vi legat på 55-60 %. Nu ligger halten på 75 och avfuktaren får inte ner det. Det enda som händer är att det drar en jäkla massa el. Ska tillägga att det ligger plast på marken nere i grunden också.
Kolla att avfuktaren funkar som den ska. Har ni bytt filter på avfuktaren. Filter ska bytas minst en gång per år.
 
Hus från -65. Stängd grund. Utan avfuktare.

Har gått från runt 80 till just nu 48 enligt mätaren. Enda jag har gjort är lett bort två stuprör som det var stop i.

Ligger slarvig plast sen det byggdes. Har väl flyt med marken under.
 
  • Gilla
Zeus123
  • Laddar…
Lägg in isoreflekt duk på marken samt yttre grundmurar. Då stoppar du markfukten samt höjer temperaturen ca. 6-10 grader i grunden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.