Byggahus.se
Jag har en gammal (1986) rikt- och planhyvel (HC 260_M) som har fungerat hur bra som helst...fram till nu.
Använde den senast för en månad sedan men nu vill den inte starta.
Tror det är något mekaniskt fel med startknappen, den svarta på bilden. Den har känts trög en längre tid och det har krävts lite kraft att trycka in den.
Nu är det inget motstånd alls men det betyder också att hyveln inte startar.

Vad gör man?
Är inte främmande för att köpa en ny startknapp men var gör man det?
Helst beställer jag en på nätet då jag är70+ och tillhör de som ska hålla sig hemma:D.
Etikett på en Elektra HC 260_M planhyvel med GS-certifiering, fokus på trög svart startknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en rikt- och planhyvel med fokus på en sliten svart startknapp som beskrivs som trög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bekin bekin skrev:
Jag har en gammal (1986) rikt- och planhyvel (HC 260_M) som har fungerat hur bra som helst...fram till nu.
Använde den senast för en månad sedan men nu vill den inte starta.
Tror det är något mekaniskt fel med startknappen, den svarta på bilden. Den har känts trög en längre tid och det har krävts lite kraft att trycka in den.
Nu är det inget motstånd alls men det betyder också att hyveln inte startar.

Vad gör man?
Är inte främmande för att köpa en ny startknapp men var gör man det?
Helst beställer jag en på nätet då jag är70+ och tillhör de som ska hålla sig hemma:D.
[bild] [bild]
Hittade du någon lösning? Har samma problem här hemma.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Jag tog kontakt med och fick hjälp av en elektriker jag anlitat tidigare. Han tog bort någon "grej" på startfunktionen och sedan startade hyveln igen. Men vad han tog bort och varför allt nu fungerar vet jag faktiskt inte, jag kan ingenting om el över huvud taget. Jag kan byta en glödlampa men där går nog gränsen.
 
Tack för svar.

Ja, det är ett av svaren jag fått på ett annat forum. Men vad det är som ska kopplas bort har jag ingen aning om.

Jag har ungefär samma kunskaper som dig. Men jag "kan själv" innan jag ringer elektriker :)
 
Den här saken tog elektrikern bort men det var troligen något mer.
Elkomponent med specifikationer: "OKKEN" 6.63A, 500V, säkring eller brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan nog inte hjälpa dig bättre.
Jag är också en "kan själv" men el har jag faktiskt så stor respekt för att jag låter bli.
 
T T_S skrev:
Hittade du någon lösning? Har samma problem här hemma.
Köp ett motorskydd på Jula, finns med startknapp.
 
  • Gilla
T_S
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Köp ett motorskydd på Jula, finns med startknapp.
Tack, det löste allt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.