Hejsan, amatör som behöver lite tips och råd

Har frågor kring min luft/vatten värmepump som installerades för typ 2 år sen. tycker förbrukningen känns hög om man läser och ser vad andra personer har(kan vara jag som är nojig med), så tänkte kommer in här och frågar de som är mer insatta i det hela.

Huset är byggt 1973(har jag för mig)
Nya fönster/altandörrar sen förra året.
6 st i hushållet(2 vuxna o 4 barn)
104m²+källare under hela huset.
Uppvärmning är en luft vatten ES NPH6–V7-S, samt har en vedpanna när det blir riktigt kallt.
1000L ackumulatortank
har runt 18-19 inne.

använder mig av eon appen samt en Elna för att följa förbrukningen lite.
och som det ser ut denna vintern så ligger våran förbrukning på ca 65-70kwh per dygn, så min fråga är mer om det är någorlunda normalt, eller lågt/högt. enligt elna så när pumpen går igång så drar huset mellan 2400-3500W, sen stannar pumpen med lite mellanrum o "vilar sig" vet inte om det är något man kanske kan ställa in på den för att kanske få ner förbrukningen lite.

beräknad förbrukning för i år verkar bli ungefär 13000kwh

• Skärmdump av realtidsmätning, elanvändning just nu 2511W, hög förbrukning, graf och tidsstämpel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display som visar datum, tid och olika temperaturvärden i en mörk miljö.
    Skapa konto
  • Digital display visar meny för uppvärmnings- och kylsysteminställningar på svenska, inomhusbelysning.
    Skapa konto
  • Digital skärm visar olika utomhustemperaturer på svenska, från mycket kallt till mildare värme.
    Skapa konto
  • Digital display visar olika vattentemperaturer för system med text på svenska.
    Skapa konto
  • Digital skärm visar temperaturinställningar och värden för ett uppvärmningssystem.
    Skapa konto
  • Digital display visar vattentemperaturer och kylkurva på svensk uppkopplad enhet.
    Skapa konto
  • Digital termostat eller kontrollpanel som visar inställningar för tappvarmvatten, på svenska, med blå bakgrundsbelyst skärm.
    Skapa konto
  • Digital display som visar inställningar för tappvarmvatten, max drifttid, temperaturdrift och Eco-läge inställningar.
    Skapa konto
  • Värmesystem med rör, pump, tank och styrenheter i ett tekniskt utrymme.
    Skapa konto
Om din pump drar 2300 w och går på max 24 tim/dygn så drar den ca 55 kwh/dygn. Du verkar ha -7,9c utetemp vid fotot så då går den nog fullt. Resten av förbrukningen upp till 65-70 kwh/dygn är hushållsförbrukningen, jag tycker det verkar helt normalt. Ni har nog rätt hög varmvattenförbrukning med 6 personer i hushållet.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Om din pump drar 2300 w och går på max 24 tim/dygn så drar den ca 55 kwh/dygn. Du verkar ha -7,9c utetemp vid fotot så då går den nog fullt. Resten av förbrukningen upp till 65-70 kwh/dygn är hushållsförbrukningen, jag tycker det verkar helt normalt. Ni har nog rätt hög varmvattenförbrukning med 6 personer i hushållet.
Okej, men låter ju bra. känns inte som det går åt jättemycket vatten, men ah, kanske har fel. men funderar med. vi eldar inte direkt längre. då känns det nästan som 1000L ackumulatortank är för mycket. tänker om det är för mycket vatten o värma. eller är det jag som tänker fel. :p.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
G Guldivar91 skrev:
Okej, men låter ju bra. känns inte som det går åt jättemycket vatten, men ah, kanske har fel. men funderar med. vi eldar inte direkt längre. då känns det nästan som 1000L ackumulatortank är för mycket. tänker om det är för mycket vatten o värma. eller är det jag som tänker fel. :p.
Acc-tanken mellanlagrar ju bara, är den hyffsat isolerad borde det inte vara ngt problem, kanske inte annars heller, källaren behöver ju lite värme också. Men om du har en sådan hybridlösning, hur värms varmvattnet? Är accen segmenterad eller har du en separat vvb?

G guggen skrev:
Acc-tanken mellanlagrar ju bara, är den hyffsat isolerad borde det inte vara ngt problem, kanske inte annars heller, källaren behöver ju lite värme också. Men om du har en sådan hybridlösning, hur värms varmvattnet? Är accen segmenterad eller har du en separat vvb?
Okej. Där ser man 😊. Vet inte hur det är med isoleringen till dem. Är samma som stod när vi flyttade hit( var bara vedeldning i huset innan). Jag antog att det är luft/vatten pumpen som värmer vattnet då vi inte eldar. Tror inte det är någon vvb i alla fall.

Med tanke på år, storlek på huset och antalet ni i familjen är så tycker i alla fall jag att 13000 är en mycket låg siffra. 65-70/dygn med den ute tempen hade jag varit jätte nöjd med.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.