Byggahus.se
Vet inte om det här hamnade rätt men tänkte lägga ny puts på sockel eftersom det det mesta har fallit bort det är alltså cellplats vad fäster bäst på cellplats Vad rekomenderar ni här bigogar jag några bilder, är verkligen amatör pådehär så tackar redan nu för rådboch åsikter
 
  • Skadad sockel med bortfallen puts vid en vägg ovanför en grusfylld rabatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hussockel med bortfallen puts och synlig cellplast intill grus och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Jag ser bara svart, men är det cellplast kan du använda tunnputs EF bruk med glasfiberväv. Det fäster på allt.
 
Japp det är cellplast tackar ska pröva..har du tipps vad jag ska göra med jorden o gruset runt sockel har tänkt gräva bort eftersomnder finns matjord under gruset
 
N
Vet inte vad det svarta är under teglet, men om du ska putsa på ska vara så rent som möjligt förutom cellplast.
Jord och bruk går inte bra ihop. Skrapa dig ner i marken 5-10 cm runt all sockel.
Ståla på ef bruk så tunt du kan och baka in armeringsnät med stålet (svärdet) till ca 2-3mm, men du måste täcka nätet även fastman ser det.
Dagen efter drar på på igen med stål/svärd så så tunt som möjligt, 2-3 mm, när det blivit lite torrt filtar du med orange filtbräda medium eller grov som du ofta doppar i vatten. Dagen efter måla med plastfärg sockel.
Tryck tillbaka grus mot sockeln, ej jord.
https://www.k-rauta.se/produkt/puts...b0rozYVe02ywAtysN3AB08TKlKk70jNhoC0p0QAvD_BwE

Finns även EF sockel bruk 260 som är dyrare, har ej använt det, ska du inte måla sockeln efter kanske du ska använda det.
 
Det svarta är frigolit/cellplast tack för råden ska göra så
 
Har satt upp ny fasad och skulle gärna vilja minska avståndet mellan sockel och ytterpanel...

Måttband visar avstånd mellan sockel och ytterpanel vid en husfasad under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En 50 eller 70mm cellplast som putsas vore perfekt.
Hur fäster man upp cellplasten på sockeln, som är blästrad, på bästa vis?

Eller har ni andra idéer?
 
Gräva ner ca 10-20cm under mark, spika upp cellplast, på med ef bruk, baka in nät, torka, lägga på ett lager till och sen måla?

Låter det som rätt arbetsgång?
 
N
nino nino skrev:
Gräva ner ca 10-20cm under mark, spika upp cellplast, på med ef bruk, baka in nät, torka, lägga på ett lager till och sen måla?

Låter det som rätt arbetsgång?
Använd 70mm cellplast, ser bättre ut.
Räcker med 5 cm under mark då cellplasten bara är estetisk.
Ef bruk för sockel weber 260, baka in nät med stål/svärd.
Dra på igen och filta sen med filtbräda grov sista vändan när det torkat lite, filta efter kanske en halvtimme timme beroende på väder https://www.beijerbygg.se/privat/sv/filtbräda-gp-grov-140x280-mm-005564292
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har sned putsade smygar mot källar fönster, bara att nästa där med?

Ska göra en sida om året, bör jag vänta tills fasaden är klar och göra hela sockeln i ett svep?

Mot trappstegen, är det bara att putsa ner eller måste man ha nån typ av list / rörelsefog mellan sockel och steg?
Idag är det nog tätat med blyplåt eller nåt åt det hållet...
 
N
nino nino skrev:
Har sned putsade smygar mot källar fönster, bara att nästa där med?

Ska göra en sida om året, bör jag vänta tills fasaden är klar och göra hela sockeln i ett svep?

Mot trappstegen, är det bara att putsa ner eller måste man ha nån typ av list / rörelsefog mellan sockel och steg?
Idag är det nog tätat med blyplåt eller nåt åt det hållet...
Man brukar använda hörn eller smyglister då https://www.se.weber/fasad-puts-och-murbruk/anslutningsdetaljer/webertherm-391-hornlist
Spelar ingen roll om du gör allt samtidigt eller en sida per år, men är nog inte fel att måla färdiga sidor direkt.
Jag skulle tro att du kan putsa rakt ner på trappan, rörelsefogar brukar inte behövas med tunnputs, men är inte helt säker med anslutning mot trappa. Dock ska du tejpa där du vill ha linjen och täck trappan. Bruket fastnar på allt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.