Byggahus.se
Hejsan
Har ett hus som är ca 200 år gammalt och det har förmodligen varit putsat (reverterat) hela tiden, iaf sedan 1890 då jag har ett foto från dess. Om det är original putsen vet jag dock inte.

Jag lät reparera putsen för 16 år sen där en del stora bortfall putsades om, huset kalkmålades samtidigt.

Jag har sett att det finns en hel del tunna sprickor lite varstans på huset, vissa fall även med ett visst mindre putsbortfall som "flagor".

Stommen i huset består av liggande stockar där det sedan är inslaget en helvetes massa små träpiggar som sedan putsen är kastad mot och grunden är torpargrund, så att det blir sprickor i putsen förstår jag när det blir temperaturförändringar innifrån och utifrån.

Frågan är hur man ska hantera dessa sprickor? Känns som man skulle vilja göra något åt det då jag gissar att det gärna kryper in fukt i dem och frostaspränger än mer.

Räcker det med att beställa kalkfärg i rätt nyans och borsta in i sprickorna? Och kanske där det varit lite större bortfall skrapan rent lite och putsa i med kalkbruk? Gul, sprucken fasad nära fönster, tecken på byggnadsskada eller slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken vägg, två texturer, slitage, renoveringsbehov, kontrast mellan grov och slät yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lägg upp lite bilder så får du bättre tips!
 
S Småbrukaren skrev:
Lägg upp lite bilder så får du bättre tips!
Den här är väl ganska typisk för hur de ser ut. Finns nog iaf ett tiotal sådana på varje väggsida, i kortare eller längre varianter.
 
  • Sprucken gul fasad vid fönsterkant, struktur, spår av nötning, skador på ytskiktet, reparation nödvändig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
N
Skulle säga att du inte kan göra någonting.
Sprickorna är bara kosmetiska.
Om du målar med kalkfärg som du har på väggen,
så måste du måla hela väggen.
Annars ser det för jävligt ut.
Inget en amatör kan göra.
Låt det vara eller ta dit en firma som hugger ner och putsar om allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.