Byggahus.se
Hörn i källare med flagnande grön och beige färg på putsade väggar, skadad yta syns där oljetank stått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarhörn med flagnande och missfärgade väggytor, synlig tegelvägg och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
I höstas tog vi bort vår gamla oljetank i källaren i vårt 20-tals hus. Källaren är ”under mark”. Utrymmet används till tvättstuga och har tidigare varit duschrum. Ytskicket behöver en uppsnyggning efter att oljetanken försvann och jag behöver få lite input.

Väggarna är putsade, bakom finns tegel. Det finns två färglager, oklart vad det är för färg. Puts har släppt på vissa ställen, framförallt där oljetanken stod tidigare. Jag är inte jätteorolig för fukt och är medveten att lite fukt alltid kommer finnas. Jag har skrapa bort allt löst och undrar nu hur jag ska gå vidare. Jag vill ha det hållbart långsiktigt och utseende är inte prioriterat.

Till min fundering:
Hur ska jag på bästa sätt ta hand om väggarna på ett hållbart och smart sätt? Jag vill gärna göra det så bra som möjligt men är helt ärligt inte jättesugen på att slipa bort två lager färg. Kan jag låta färgen vara kvar, renovera på ställen där färg och puts har släppt och måla med luftgenomtränglig färg? Självklart kanske jag inte får samma resultat som om jag hade tagit bort färgen och målat med silikatfärg - men kanske gott nog. Det är som tidigare nämt nästan enbart i ena hörnet där oljetanken tidigare stod som putsen har släppt och oljetanken är ju ett minne blott. Övriga rum i källaren har inte samma ”problem” med att putsen släpper utan främst i detta rum.

Tacksam för input, tips och kunskap!
 
Hej!

Det låter som om du letar efter en quick fix som är hållbar i längden. Ska du ha det långsiktigt så krävs det att du gör det rätt, inkl ordnar med en eventuell dränering vid fuktgenomslag.

Om jag vore i ditt läge så skulle jag ta bort all lössittande puts, köpa en putsbruk och putsa håligheterna och måla med vanlig väggfärg. I detta läge är det slöseri på pengar att måla med silikatfärg. Om ett år får får du möjligen göra om delar av jobbet.

När du sedan är trött på eländet så köper du julas billigaste borrhammare och spadmejsel, bilar bort all puts, putsar på nytt (eller bara låta det vara oputsat) och målar med silikatfärg. Då får du det hållbart långsiktigt såvida du har hyffsat torra väggar.
 
Hej,
Våra källarväggar såg precis likadana ut (också 20-talshus). Väldigt lite fuktgenomträngning men ändock lite i ett hörn. Blåste av väggarna med högtryckstvätten så att allt löst och nästan löst lossnade. Därefter fick det torka ordentligt (typ en vecka) och sedan målade jag med vit Keim silikatfärg utan några andra förarbeten. Nu har det gått lite drygt ett år och man ser ingen antydan till att det skulle släppa eller missfärga någonstans. Verkar således ha fungerat hur bra som helst. Skulle det lossna någonstans så får man väl blaska på lite av samma färg på den fläcken.

Blev rekommenderad just Keim silikatfärg (finns på bl.a. Beijer) eftersom den var extra diffusionsöppen. Tydligen var det Keim som uppfann silikatfärg från början, så många hävdar att det är originalet som är bättre än andra tillverkare av silikatfärg. Dessutom gav den en väldigt snygg och sober matt yta och går att blanda i valfri kulör. Först var jag orolig att det inte skulle fästa bra direkt mot de nakna granitblocken och mot gammal färg av okänd sort. Men det visade sig fungera hur bra som helst. Kan verkligen rekommendera.

Om man har lite håligheter eller andra större ojämnheter som man vill fylla i innan man målar så funkar det bra att åtgärda med HusFix. Pulver som blandas med vatten och klibbar hur bra som helst mot både sten och gammal färg och dessutom är godkänt för utomhusbruk (fukttåligt).
 
  • Gilla
ilj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.