Byggahus.se
Hallåj,

Nu är det dags att fräscha upp källarn och har tänkt putsa samt måla 2 st ytterväggar.

Källarn är under marknivå (oisolerad källare)

Nu till färgen, har läst att man skall använda silikatfärg eller kalkfärg.

Kalkfärg hitta jag på Biltema, 10 l för cirka 650:- (har en granne som kört med denna och han var väl nöjd "man får köra flera lager för att det ska täcka bra" sa han.

Jag kan absolut tänka mig köpa silikatfärg, men alla silikatfärger jag hittat hittils står att dem används för utomhusbruk, hittar ingen där det står att det funkar inomhus? Hur funkar detta egentligen?

Jag vill ju inte "stänga" igen väggarna utan jag vill att dem skall kunna "andas".

Gällande putsningen så fick jag en idé från en bekant till mig som putsat massa väggar i södra Europa, han sa att dem oftast körde med typ kakelfix, väggarna blir tydligen riktigt släta och fina och väldigt hållbara då man kör med putsnät/glasfiber nät.

Min fråga, är kakelfix diffusionöppet? Vill att väggarna skall andas.

Tack på förhand!
 
S
Biltema har väl knappast någon kalkfärg? Kalkfärg målar man främst på kalkputs.

Ska du måla nyputsade ytor eller redan målade ytor?

Jag målade med silikat från Alabaster. Deras Kristallat är helt oorganisk och 100% diffusionsöppen. Sen har de en annan silikatfärg med lite akrylatinblandning (men mindre än de flesta andra).

Helt släta ytor är ingen fördel i en källare. Då syns ju alla ojämnheter ännu bättre.
 
S sinuslinus skrev:
Biltema har väl knappast någon kalkfärg? Kalkfärg målar man främst på kalkputs.

Ska du måla nyputsade ytor eller redan målade ytor?

Jag målade med silikat från Alabaster. Deras Kristallat är helt oorganisk och 100% diffusionsöppen. Sen har de en annan silikatfärg med lite akrylatinblandning (men mindre än de flesta andra).

Helt släta ytor är ingen fördel i en källare. Då syns ju alla ojämnheter ännu bättre.
Mur och putsfärg hette den tydligen. Grannen sa "kalkfärg" biltemas färg verkar vara diffusionöppen iallafall.

Nordsjös silikatfärg kikar jag på, den verkar ändå vara helt ok den med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.