Byggahus.se
Vi har ett toppenrum i vårt 70-talshus som vi kallar verkstan. Vi renoverar huset sakta med liten plånbok och nu funderar jag över vad som behövs för att fräscha upp slitna väggar och golv i just verkstan.

Väggarna avser jag måla. I nuläget är de gula och fulla av sprickor, håligheter och lossnad puts (?) över någon typ av betong. Det är både ytter- och innerväggar. Vi har nyligen dränerat.
Gul vägg med färg som flagar bort, exponerar underliggande betong, bredvid fönster och dörrpost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul vägg med flagnande färg och avslöjande betong, närbild, tecken på slitage och förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 1: Vad behöver jag göra för att laga väggarna? Kan jag ta bort allt löst och putsa (med vad?) eller behöver all färg slipas bort (bevare mig väl)?

Målandet när väggarna är lagade har jag OK koll på men tar gärna emot tankar även där.

Nu till betonggolvet. Det är om möjligt ännu mer slitet:
Närbild på slitet betonggolv med flagnande färg och synlig sprickbildning. Nedslitet textur och gråaktiga toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet garagegolv, verktyg, förvaringsskåp, oordning, kartonglåda och en svart stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 2: Hur gör jag för att få golvet redigt igen? Räcker det med någon typ av golvspackel och målning? Det finns inga golvbrunnar att byta ut och rummet är ju ett bruksrum, så visst är det ovärt att bila upp och fixa under eller vad man nu kan få för sig...? Här är jag mycket vilsen som ni märker.

Tacksam för alla typer svar och hjälp som kan göra min tid i verkstan trevligare!
 
Är där fukta i väggarna?
Hur mycket får golvet byggas på?
 
Golvet hade jag slipat själv med en hyrmaskin därefter tagit ett beslut hur jag skulle gå vidare. Vad är det för typ av färg på väggarna?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Är där fukta i väggarna?
Hur mycket får golvet byggas på?
Det är torrt och fint numera, men inte tidigare.
Det finns åtminstone 15mm att bygga på golvet!
B BosseHansson skrev:
Golvet hade jag slipat själv med en hyrmaskin därefter tagit ett beslut hur jag skulle gå vidare. Vad är det för typ av färg på väggarna?
Slipa ner färglagret?
Vet ej vad det är målat med på väggarna tidigare, förmodligen någon silikathistoria.
 
Om det är silikatfärg på väggarna hade jag skrapat/knackat bort allt löst och spacklat alla håligheter med ardex F5 eller motsvarande produkt för att sedan målat med silikatfärg. Får man bort ojämnheter och färgen på golvet så har du en yta du kan sen göra vad du vill med. Billigast är väl bara köra någon enklare ytbehandling beroende på vad du är ute efter. Går väl även spackla springorna men risken är att de spricker igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.