Byggahus.se
Tomture61
Jadu, har själv en osb/gipsvägg som är tapetserad med en plastad tapet (ytan) ser varje skarv på gipsskivorna. Blir som en liten bula/veck.
Har kört med pappremsa och skivspackel så ......
Är skruvad enligt konstens alla regler.
 
Ok. Jag har också osb och gips överallt. Jag tror att det mesta är gjort utan någon specifik tanke på att skruva i reglar. Har målade väggar, limmad pappremsa. Ingen dålig skarv någonstans 10-15 år senare.

Så....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Den har jag kollat. Det står:

När långsideskarven på gipsen hamnade mellan reglarna och spånskivan rörde sig så orkade tydligen inte armeringen i skarven med detta och skivorna började svacka, så nu skruvar vi all gipsskruv i reglarna. Antar att det beror på skivorna blir mer som en massiv tjock skiva nu eller nåt,


Jag har lite svårt att förstå hur detta ska gå till. Säg att jag reglar cc60 för OSBn och sedan hamnar dem förskjutna gipslångskarven mellan reglarna så att långskarven inte skruvas i någon regel. Hur ska detta kunna bli ett problem? Jag undrar om inte personen i den tråden beskriver en lösning på ett annat problem.

Jag vill inte påstå att den som säger att gipsen ska skruvas i regel har fel, jag förstår bara inte varför, fortfarande.
Nu gissar jag lite här men syftar han inte på att spånskivan kan röra sig lite under? Det får tillföljd att även gipsskivan som är monterad i spånskivan rör sig lite och det spricker? Sitter skruven i Gips, OSB, Regel så borde det bli rätt stumt mellan dessa.

Helt ny på detta men det är hur jag tolkade det :)
 
Det är det jag har svårt att förstå. Då kan man ju bara skruva ett par extra skruvar i osbn så är man hemma....
 
Ska man inte undvika att ha gispskivan skarvad över en OSB skarv? Om man skruvar OSB i reglarna och sen förskjuter gips så blir det skruvat i reglarna mitt på gipsen?
 
  • Gilla
Zedo
  • Laddar…
Jag tror att problemet med sprickor i gipsskarvarna är betydligt mycket större vid nyproduktion som slås ihop på nån vecka och sedan rör sig under uttorkning medan allt är spacklat, målat och/eller tapetserat.

Jag har genom åren byggt en handfull byggnader (hus och garage) där jag använt 12mm spånskiva med 12-13mm gips utanpå. Jag har aldrig bytt mig om vart gipsskruvarna hamnat i förhållande till reglarna. Samtliga gipsskarvar har armerats med glasfiberremsa innan spackling och sedan har väggarna målats (ingen tapet eller annan förstärkning på ytan). Inte en enda gipsskarv har spruckit för mig under alla dessa år.

Enda förklaringen jag kan se är att som egenbyggare så sker allt i en mycket lägre takt, virket och skivorna hinner acklimatisera sig i byggnaden innan spackling sker, därav mindre rörelser och inga sprickor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.