Byggahus.se
Hejsan
Håller på att renoverar ett litet badrum men har stött på ett problem. Ska montera en unidrain väggnära golvbrunn men själva utloppet kommer precis ovanför en golvbjälke. Har redan naggat ur 40x40x250mm (balken är 230x70mm) . Utloppet jag har jackat ut för är en lågbyggande modell men såg igår att vattenlåset som hör till inte är godkänt enligt EN 1253 så vet inte hur försäkringsbolaget tycker om det.. Så min fundering är att byta utloppet till en modell som är högre men då måste jag jacka ur cirka 30mm till neråt och är rädd att jag försämrar bjälken ännu mer än vad som redan är gjort. Så vad tror ni, kan jag förstärka på något vis och jacka ur mer eller ska jag köra på den lågbyggda? Huset är ett enplan med källare byggt 1943 badrummet är på Entréplan bjälken jag jackat ur är cirka 4,2m
Hoppas ni har något svar:)
Mvh, Fredrik
 
  • Renovering av badrum med urjackad golvbjälke för unidrain golvbrunn och synliga installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är den lika grov som den nere i bild så är det nog ingen fara. Dessutom så ser det ju ut som du har förstärkt den redan. Har sett betydligt värre saker än det där.........balkar som knappt hängt ihop för de har dragit igenom 110 avlopp osv.
I gamla hus är det nog tilltaget betydligt mer än modernare.
 
Okej ja jag har limskruvat en 15mm plyfa. Ja det är samma dimension på den balken. Balken är ju som sagt 230x70 och om jag naggar ur 30mm till så är det kvar 160mm på höjden där jag naggat ur så kanske är lugnt då:)
 
Jag skulle vilja se en ritning som visar var i bjälkens hela längd som urjackningen finns. Utan den informationen är det svårt att bedöma konsekvenserna.
 
Här är en bild hoppas att den duger. Det röda strecket är hjärteväggen på källarplan, det blå är bjälken och gröna är där ur jackningen är.
 
  • Ritning av källarplan med ett rött streck för hjärtevägg, blå bjälke och grönt område för urjackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två områden på en bjälke är särskilt känsliga för håltagningar, dels vid mitten, dels vid stöden. Nu har du tur som hamnar på avstånd från dessa områden. Det mesta av materialet i bjälken kommer att vara kvar även efter 70 mm urtagning så jag tror att det kommer att fungera. Huvudprincipen är att man inte gör håltagningar av format om man inte är kunnig i byggnadsstatik eller kan rådfråga någon som är det innan håltagningen! Man försöker alltid lösa problemet genom att undvika det. Detta senare säger jag inte främst till dig utan till alla som följer tråden och som står inför liknande problem.
 
Tackar så mycket för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.