Byggahus.se
"- Attefallshus som används som komplementbyggnader, till exempel garage, förråd, växthus eller gäststuga, kommer även i fortsättningen få vara högst 25,0 m2, skriver Boverket."

Jag tycker det är lite småaktigt! En gäststuga är väl också en form av bostad?
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Det pratades om att ytan för attefallstillbyggnad skulle ändras från bruttoarea till BYA i samma veva som komplementbostadshus ökade till 30 kvm BYA, men jag har inte lyckats hitta om det gick igenom eller inte. Är det någon som vet och har en länk?
 
Immobil Immobil skrev:
"- Attefallshus som används som komplementbyggnader, till exempel garage, förråd, växthus eller gäststuga, kommer även i fortsättningen få vara högst 25,0 m2, skriver Boverket."

Jag tycker det är lite småaktigt! En gäststuga är väl också en form av bostad?
Jag håller helt med dig.
Förklaringen jag har läst är att tanken bakom attefall är att skapa fler bostäder och eftersom du idag inte får bygga ett hus för bostadsändamål utan att det uppfyller tillgänglighets- och energikraven så räknas inte gäststuga som bostad för den behöver inte uppfylla dessa krav när det bara är temporärt boende som är tanken med dem.
Jag kan tycka att det vettiga hade varit att alla attefallsbyggnader får vara 30 kvm BYA och att de skulle lätta lite på tillgänglighets- och energikraven för komplementbostadshus som byggs som attefall. Jag tror att det skulle göra fler intresserade av att bygga attefall för att hyra ut och därmed skulle fler få chans att få en bostad. Nu är det så mycket krav på komplementbostadshus att jag tror att många inte orkar bygga dem utan hellre lägger BYAn på förråd/garage mm
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Det pratades om att ytan för attefallstillbyggnad skulle ändras från bruttoarea till BYA i samma veva som komplementbostadshus ökade till 30 kvm BYA, men jag har inte lyckats hitta om det gick igenom eller inte. Är det någon som vet och har en länk?
Boverket föreslog mycket riktigt i sin rapport att en Attefallstillbyggnads begränsning skulle ändras från 15 m2 bruttoarea till 15 m2 byggnadsarea (vilket i praktiken skulle innebära att man får bygga 15 m2 i två plan om huvudbyggnaden är i två plan). Tyvärr så valde regeringen att inte ta med det förslaget i sin lagproposition till riksdagen. Så nej, det förslaget gick inte igenom. Jag har inte riktigt fått klart för mig varför.
Regeringen har dock tillsatt utredning som ska göra en övergripande översyn av bygglovsprocessen och bl a kika på vilka åtgärder som ska vara lovpliktiga respektive anmälningspliktiga. Vi får hoppas på denna utredning (även om det kommer ta tid - den ska redovisas 31 maj 2021).

https://www.regeringen.se/pressmedd...lare-och-mer-effektivt-regelverk-for-bygglov/
 
S Snurresprett skrev:
Boverket föreslog mycket riktigt i sin rapport att en Attefallstillbyggnads begränsning skulle ändras från 15 m2 bruttoarea till 15 m2 byggnadsarea (vilket i praktiken skulle innebära att man får bygga 15 m2 i två plan om huvudbyggnaden är i två plan). Tyvärr så valde regeringen att inte ta med det förslaget i sin lagproposition till riksdagen. Så nej, det förslaget gick inte igenom. Jag har inte riktigt fått klart för mig varför.
Regeringen har dock tillsatt utredning som ska göra en övergripande översyn av bygglovsprocessen och bl a kika på vilka åtgärder som ska vara lovpliktiga respektive anmälningspliktiga. Vi får hoppas på denna utredning (även om det kommer ta tid - den ska redovisas 31 maj 2021).

[länk]
Aah, tack! Det förklarar varför jag inte har lyckats hitta info nyare än maj-aug 2019 om det.
 
Hur ska de kunna göra skillnad på komplementbostad och gästhus? Måste man redan vid bygganmälan visa upp att den tilltänkte boende ska skriva sig på adressen och inte är en gäst? :p
Om man har byggt en komplementbostad man ännu inte tecknat hyresavtal med en hyresgäst, får man inte nyttja huset för gäster tillfälligt då?
 
BirgitS
Du får bygga ett komplementbostadshus som uppfyller alla krav, t.ex. tillgänglighetsanpassning, och som du använder som gästhus. Men det kostar mer eftersom ett gästhus inte behöver ha ett riktigt kök eller ett badrum med tvättmaskin.
 
S Stuff skrev:
Hur ska de kunna göra skillnad på komplementbostad och gästhus? Måste man redan vid bygganmälan visa upp att den tilltänkte boende ska skriva sig på adressen och inte är en gäst? :p
Om man har byggt en komplementbostad man ännu inte tecknat hyresavtal med en hyresgäst, får man inte nyttja huset för gäster tillfälligt då?
Det är precis samma krav för ett komplementbostadshus som för ett vanligt bostadshus så det är krav på tillgänglighet, energibehov mm. Vilket gör att man bland annat måste ha ett kök, ett badrum med dusch och tvättmaskin och även plats för en sovplats på bottenvåningen. Dessutom ska det finnas tillräckligt med utrymme för en rullstol med medhjälpare att ta sig runt och det får inte vara för dåligt isolerat. Bygger man efter alla dessa krav så räknas det som ett komplementbostadshus, men vill man använda det som en monter till sin svindyra MC så kan man göra det även om det känns lite slöseri med pengar. Bygger man inte efter alla dessa krav så är det en komplementbyggnad och kan då vara ex ett gästhus, förråd, garage mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.