Byggahus.se
Nu tänkte jag kladda på lite billig matolja som jag har i skafferiet och måla med rödfärg till våren.
Eller är bättre att brädan är obehandlad över vintern?
Eller som sagt måla i november.
 
  • En stege lutad mot ett tegeltak på en röd stuga vid kvällstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lämna obehandlade över vintern. Tvätta av med målartvätt före målning på våren.
 
  • Gilla
Rönnerdahl
  • Laddar…
Har du bara plusgrader kan du stryk det i november med vanlig falu rödfärg. Falu original tunnar du ut vid första strykning, andra billigare rödfärgsfabrikat kan du i de flesta fall stryka direkt då de redan från början är tunnare i konsistensen.
 
  • Gilla
Håkan V och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Nu sägs det från färgtillverkare , måla trä så snabbt som möjligt .
Det skall vara torrt och ej solblekt .
Solljuset bryter ned träfibrerna .
Mitt hus tex levererades med en vit skyddsfärg .
På detta målades sedan grundfärg och toppfärg .

Är ej bekant med Falu rödfärg , krävs det ingen grundfärg ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Rönnerdahl
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu sägs det från färgtillverkare , måla trä så snabbt som möjligt .
Det skall vara torrt och ej solblekt .
Solljuset bryter ned träfibrerna .
Mitt hus tex levererades med en vit skyddsfärg .
På detta målades sedan grundfärg och toppfärg .

Är ej bekant med Falu rödfärg , krävs det ingen grundfärg ?
Nej, ingen grund. Se mitt tidigare inlägg om att tunna ut.
Stryker man efter en vinter borstar man av träytan, helst en stålborste men räcker oftast med en styv kvast.
På uthus kör jag bara med piasavakvast vid rödfärgning, även på gammal rödfärg.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Varför kan du inte måla den direkt. Att virket är blött, spelar ingen roll när du använder en slamfärg. Särskilt inte om det är äkta Falu Rödfärg. Jag känner till rekomendationerna, men det är ungefär som "bästföredatum" på mjölk. Jag har med sprutmålning av Rödfärg i många år. Det är, som sagt, inte fel att spä ut färget med lite vatten, vid första strykningen.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Slamfärg är mycket förlåtande att arbeta med, så länge virket inte är ytblött och det inte regnar inom någon timme brukar det funka fin. Jag har tom målat i minusgrader med gott resultat men då på en solbelyst vägg som var lagom varm.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Den enda matolja som är aktuell för trä är linfröolja eller som det heter i målarhyllan rå linolja.
 
  • Gilla
Rönnerdahl
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Den enda matolja som är aktuell för trä är linfröolja eller som det heter i målarhyllan rå linolja.
Ska man rödfärga ska man inte olja.
Linolja fanns inte i rödfärg från början utan har kommit till senare för att minska att det färgar av sig när den torkat, hur många har inte fått rödfärgade kläder (åtminstone som barn= Finns även teorier om att linolja i rödfärg kan ge mera påväxt.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Nej men man ska inte heller ta slumpvis matolja och tro det blir bra för träbehandling. En linoljad yta som man borstar och målar sex månader senare är inte heller så mycket värre än att måla om en yta som målats med rödfärg med linolja tidigare.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Varför ska man linolja och sedan vänta till våren och rödfärga?
Jag hade strukit rödfärg och ev. en extra strykning till våren.
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
Måla omgående så länge det är ca 5 plus.
Förra hösten då det var skapligt varmt målade jag fram till slutet av november.Mälardalen.
Varför köpte du inte grundmålad rödfärgad vindskiva.
Finns på välsorterade byggvaruhus som k bygg.
 
S saltet skrev:
Måla omgående så länge det är ca 5 plus.
Förra hösten då det var skapligt varmt målade jag fram till slutet av november.Mälardalen.
Varför köpte du inte grundmålad rödfärgad vindskiva.
Finns på välsorterade byggvaruhus som k bygg.
I bland blir det som det blir. En akut lagning där man fick ta till det mtrl som var tillgängligt
 
  • Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
I bland blir det som det blir. En akut lagning där man fick ta till det mtrl som var tillgängligt
Falu slamfärg har minimalt/inget skydd för trä, det är för utseende man använder det. Så du kan gott måla nästa säsong om du inte hittar tid i år. Det är bara borsta av träet noga innan.

(Du ska inte kladda på olja innan)
 
Nja, stämmer det. Rödfärgen minskar väl lite av solens nedbrytning av trä och också lite skydd mot regn.
Är ingen expert, men jag tycker det är lättare att borsta rent rödfärgat trä från " smuts" än obehandlat virke.
 
  • Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.