Byggahus.se
Hej allihopa!

Jag har en fråga hoppas att ni som kan/har nånting med luft vattem pump eller bergvärme kan svara.

Vi köpte ett hus förra sommaren och har i dags läge i stort sätt el i hjälp av pellets. Vi använder en pall per månad och huset är 113 km som boarea och är i Västmanland.
Nu tänker vi byta men osäkra om vi ska ha luft vatten pump eller bergvärme. Hörde att luft vatten pump är bra och enkel samt billigare och bergvärme är också bra men dyrt.

Nu fick offerter från olika företag två har gjort offert på precis samma modeller på både bergvärme och luftvatten pump som är IVT Airx 400 och IVT GREENLINE HE men en har en svensk märke som heter Thermia Calibra och den andra är Thermia Diplomat som bergvärme och MITUBISHI ECODAN som luft vatten pump.

Vad tycker ni om den svenska märke är de bra? Vilken ska man köra på. Märke och sort?

Tack på förhand
 
Bergvärme ger något större energibesparing än luftvattenvärme men det kostar också mer i investering. Tittar man väldigt långsiktigt många år framåt tror jag bergvärme är bäst (om man borrar ett tillräckligt djupt borrhål för framtiden) men annars kräver luftvatten en mindre investering nu att börja med. Alla de fabrikaten är bra så välj den firma som ni tycker ger bäst service och offert. Tänk på att man behöver se över ventilationen och skorstenen i huset när man slutar elda i pannan. En skyddande huv på skorstenen är t.ex. bra om det inte redan sitter där.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Thermia och IVT är från början svenska företag men båda ägs nu av tyska koncerner.
IVT av Bosch
Thermia av Stiebel-Eltron
 
  • Gilla
Beshe
  • Laddar…
En fördel med bergvärme är ju också att man kan göra frikyla för att kyla kåken på varma sommardagar.
 
  • Gilla
Beshe
  • Laddar…
Ljudet. Den ena är tyst den andra kan föra herrans liv. Det gör min grannes. Så störande
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Det beror ju lite på var du bor också, i norra sverige där det kan bli -25 och kallare är bergvärme klart bättre.
 
M mlkjhr skrev:
Det beror ju lite på var du bor också, i norra sverige där det kan bli -25 och kallare är bergvärme klart bättre.
Vi bor i Västmanlandslän Fagersta, det hände nån gång att det blev -20 sen jag bott här sen 2001 men i år har det varit plus grader hela vintern nästan och max -2
 
C Calore skrev:
Thermia och IVT är från början svenska företag men båda ägs nu av tyska koncerner.
IVT av Bosch
Thermia av Stiebel-Eltron
J Josth skrev:
Bergvärme ger något större energibesparing än luftvattenvärme men det kostar också mer i investering. Tittar man väldigt långsiktigt många år framåt tror jag bergvärme är bäst (om man borrar ett tillräckligt djupt borrhål för framtiden) men annars kräver luftvatten en mindre investering nu att börja med. Alla de fabrikaten är bra så välj den firma som ni tycker ger bäst service och offert. Tänk på att man behöver se över ventilationen och skorstenen i huset när man slutar elda i pannan. En skyddande huv på skorstenen är t.ex. bra om det inte redan sitter där.
M mbjorling skrev:
Ljudet. Den ena är tyst den andra kan föra herrans liv. Det gör min grannes. Så störande
Är det den enda nackdel med luft vatten pump?
 
Jag har själv en luft-vatten värmepump och besparingen blir typiskt kanske 500-1000 kWh mindre än bergvärme.
Men det blir hela borrhålet billigare.

Ofta kostar hålet 40-50000 så det tar lång tid att tjäna in det kontra luft vatten.

Man bör dock inte köpa de billigaste luft-vatten utan ta lite dyrare modeller eller skall vi säga större kanske . Storleken har betydelse i luft vatten då det är mkt luft som skall pumpas genom förångaren . Är maskinen stor så blir den tystare kan man förenklat säga.

Nackdelen med luft vatten är att vid cirka 20- så blir det ren elpanna, och sedan så får man ju en utedel som inte alla tycker är jättefin .
 
  • Gilla
Beshe
  • Laddar…
Har du möjlighet så är bergvärme absolut det trevligare alternativet. Lite högre investering men värt det i det långa loppet
 
  • Gilla
Beshe
  • Laddar…
Hej igen, nu kommer en ny fråga som hänger ihop med min första. Vi har som sagt pelletspanna och det är såklart abest på rören eller vissa rör och det måste vi själva står för att ta bort genom att hämta sanering som ta bort de, det var vad de som gett offert sa till oss.

Till min fråga kan man ta bort det själv på nåt sätt? Och om man hämstar saneringföretag hur mycket kan det kosta tror ni?
 
Använd andningsmask modell tätslutande, kanske går att hyra en luftrenare medans du jobbar och sedan ventilera ut rummet på något vis.

Tror att morsan o farsan fick betala typ 10000kr för att få bort kaklet och sanera i gamla köket som det var asbest i eller i fixet.
 
  • Gilla
Beshe
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Använd andningsmask modell tätslutande, kanske går att hyra en luftrenare medans du jobbar och sedan ventilera ut rummet på något vis.

Tror att morsan o farsan fick betala typ 10000kr för att få bort kaklet och sanera i gamla köket som det var asbest i eller i fixet.
Oj kostar det så pass mycket!! Är rädd att göra d3t själv att nåt går fel :(
 
M mbjorling skrev:
Ljudet. Den ena är tyst den andra kan föra herrans liv. Det gör min grannes. Så störande
Är det bergvärme eller luftvattenvärme som låter?
 
Bergvärme låter inne, luft/vatten låter ute...) Men med inverter (både berg & luft) som inte alltid går på max har ljudnivån gått ner. Bor man i södra Sverige fungerar luftvatten utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.