Byggahus.se
Har ännu inget eget ventilationssystem, men som jag har förstått det.
Man kan ha flexdämpare mellan aggregat och det fasta rörsystemet för att förhindra/dämpa att vibrationer från själva aggregatet fortplantar sig i det relativt stela rörsystemet.

Flexdämpare dämpar låga frekvenser bättre än höga, och verkar bli ännu mer effektiv om man formar den till en böj, men det måste ju i så fall vara lämpligt i den egna installationen. Om det är vibrationer från aggregatet man vill åt, så funkar det nog även om den är rak.

För fasta dämpare så verkar de fyrkantiga ha bättre dämpning än de runda, du kan t.ex jämföra datablad för de båda på www.soliduct.se
 
Har läst någonstans att det är problem att rensa ventilationsanläggningar med flexdämpare. Problemet skulle vara att rensutrustningen skulle skada ljuddämparen. Och om man då sätter flexljuddämpare vid donen. Hur skall man då rensa anläggningen utan att sätta rensluckor?

Jag vill inte lägga in flexdämpare i bjälklaget om det är stor risk att de går sönder när vi rensar kanalerna. Då skulle jag vilja sätta dämpare på stigarna som ligger i väggen istället. Detta då det är lättare att slita upp och återställa en vägg än ett tak eller golv. Men det skulle innebära att ljuddämparna sitter 2 st 90 gradersböjar och några meter kanal från donen. Antar att det inte är lika effektivt, men ungefär hur stor skillnad gör det? Rummen som påverkas är lekrum, kök, vardagsrum och ett gästrum.

Jag väntar på att få en FTX dimensionerad av en onlinefirma. Men pga semestrar kan jag inte fråga de hur jag skall göra. Jag har fått dimensioner på kanaler men inte några ljuddämpare nära donen. Jag tänkte börja dra kanalerna till nedervåningen i vårt 1,5 plans hus under semestern (nu).
 
varmkorv varmkorv skrev:
Och om man då sätter flexljuddämpare vid donen
Vår FTX-installation som monterades i vårt nybygge år 2010.
Det konstruerades/dimensionerades anläggningen av en ingenjörsfirma,
som rekommenderades av Soliduct, som sedan levererade materialet
(utom själva aggregatet, som de inte hade i sitt sortiment).

Vi har flexdämpare på anslutningarna till/från själva värmeväxlaren, men inga dämpare vid till- och frånluftsventilerna. Har flera gånger stängt av och satt på ventilationen, men inte kunnat höra någon skillnad på ljudet i något rum. Utom i tvättstugan förstås, där själva aggregatet är monterat.

Nu kör vi iofs inte med fullt blås, då vi bara är två personer i hushållet :)
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 2 till
  • Laddar…
Bra info, tack för att du delar med dig!.
Jag räknar också med 125 mm spiro och don, men har fått höra att man kan få svårt att justera flödet i donet då det är för svag luftström.
Vad har du räknat med för tilluftsflöde?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
I imported_micke skrev:
Vad har du räknat med för tilluftsflöde?
Hej Micke, om det är mig du riktar frågan till, så kör vi på 80 m3/h. Huset är på 108 m2 boyta.
Det är hälften av vad det är injusterades till, 160 m3/h.
Men då vi bara är två gamlingar ombord, och inte diskar, tvättar och duschar mer än nödvändigt så tyckte jag att det räckte med halva luftväxlingen.
Ett tag frågade jag besökare vad de tyckte om inomhusluften, och fick inga negativa synpunkter.
 
  • Gilla
imported_micke och 1 till
  • Laddar…
Delar med mig av mina erfarenheter om hur vi fick det mycket tyst i vårt hus.

Flyttade in i villa från 1965. Förra ägaren hade installerat ett FTX för både radon och fräsch luft, då de har tätat fönster etc. Aggregat, ca 14 år, VM1 Villavent systemair, tilluftsdon Systemair VT100.

Det lät och susade som ett jetplan i huset - folk som hälsade på hade problem med att sova etc. Så jag gjorde en lista på tänkbara åtgärder:
1) Bytte lager i det gamla aggregatet, från tråd här i forumet - aggregatet slutade att vina
2) Tog dit en firma som rengjorde rören, då det inte blivit gjort på 10 år (och skulle ha injusterat, men de skickade en bakfull kille som ...ja låt oss säga att vi inte anlitar dem igen, han struntade in injustering och mätning iaf)
3) Bytte filter i aggregatet (2 gånger per år i fortsättningen)
4) Ställde gummiplattor under fötterna på aggregatet
5) Lät Radea besikta systemets dragning och att det var korrekt, det var det.
6) Bytte ut de otroligt susande VT100 tilluftsdonen mot Lindab Airy i hela huset - otrolig skillnad, men sabbade hela injusteringen :)
7) Tog dit firma (annan än i 2) som gjorde en seriös injustering. Jag var inne på att sätta upp akucomp vid utdon, men det tyckte in de skulle behövas, utan han föreslog en sådan där fyrkantig fast ljuddämpare på ett ställe (gästrum). Nu är systemet knäpptyst, minus aggregatet som han ställt upp lite. Vi har större luftgenomflöde nu än innan.
8) Han upptäckte att vi kört på övertryck (förra ägaren har pillat själv) och ställde in ett svag undertryck. Nu försvann lite konstig lukt jag känt i källaren, och luften känns mycket fräschare i hela huset. Vi får se om radonet stiger, men eftersom jag hade 70 bq i förra mätningen trodde han inte det skulle sticka iväg upp hur högt som helst, trodde av erfarenhet max 100+. Mäter nu.
Överlag mycket nöjd med tystanden, upplever att alla mina åtgärder tillfört en del till helheten.

Kommande projekt:
Byta aggregat mot något modernare, kraftfullare (så fläktarna jobbar mindre), samt flytta hela aggregatet till annat rum i källare. Vi får se om jag ljudisolerar det rummet ganska väl, så att alla aggregat ljud försvinner.

Täta runt spirorören i väggar etc med A95.
 
  • Gilla
Mumricken och 3 till
  • Laddar…
H Husnerden skrev:
Delar med mig av mina erfarenheter om hur vi fick det mycket tyst i vårt hus.

Flyttade in i villa från 1965. Förra ägaren hade installerat ett FTX för både radon och fräsch luft, då de har tätat fönster etc. Aggregat, ca 14 år, VM1 Villavent systemair, tilluftsdon Systemair VT100.

Det lät och susade som ett jetplan i huset - folk som hälsade på hade problem med att sova etc. Så jag gjorde en lista på tänkbara åtgärder:
1) Bytte lager i det gamla aggregatet, från tråd här i forumet - aggregatet slutade att vina
2) Tog dit en firma som rengjorde rören, då det inte blivit gjort på 10 år (och skulle ha injusterat, men de skickade en bakfull kille som ...ja låt oss säga att vi inte anlitar dem igen, han struntade in injustering och mätning iaf)
3) Bytte filter i aggregatet (2 gånger per år i fortsättningen)
4) Ställde gummiplattor under fötterna på aggregatet
5) Lät Radea besikta systemets dragning och att det var korrekt, det var det.
6) Bytte ut de otroligt susande VT100 tilluftsdonen mot Lindab Airy i hela huset - otrolig skillnad, men sabbade hela injusteringen :)
7) Tog dit firma (annan än i 2) som gjorde en seriös injustering. Jag var inne på att sätta upp akucomp vid utdon, men det tyckte in de skulle behövas, utan han föreslog en sådan där fyrkantig fast ljuddämpare på ett ställe (gästrum). Nu är systemet knäpptyst, minus aggregatet som han ställt upp lite. Vi har större luftgenomflöde nu än innan.
8) Han upptäckte att vi kört på övertryck (förra ägaren har pillat själv) och ställde in ett svag undertryck. Nu försvann lite konstig lukt jag känt i källaren, och luften känns mycket fräschare i hela huset. Vi får se om radonet stiger, men eftersom jag hade 70 bq i förra mätningen trodde han inte det skulle sticka iväg upp hur högt som helst, trodde av erfarenhet max 100+. Mäter nu.
Överlag mycket nöjd med tystanden, upplever att alla mina åtgärder tillfört en del till helheten.

Kommande projekt:
Byta aggregat mot något modernare, kraftfullare (så fläktarna jobbar mindre), samt flytta hela aggregatet till annat rum i källare. Vi får se om jag ljudisolerar det rummet ganska väl, så att alla aggregat ljud försvinner.

Täta runt spirorören i väggar etc med A95.
intressant vad upplevde du gav mest nytta i ljudsänkningen?
var det dessa:
6) Bytte ut de otroligt susande VT100 tilluftsdonen mot Lindab Airy i hela huset?
1) Bytte lager i det gamla aggregatet, från tråd här i forumet - aggregatet slutade att vina?
 
  • Gilla
Husnerden
  • Laddar…
T
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag skulle inte heller komma på tanken i vårt 1920-talshus. Vi har förbättrat självdraget och är helt nöjda med det. :)
Jag totalrenoverade ett 1890 tals hus, jag bodde i den i 10 år, jag upplevde lite dålig luft samt lite kall drag här och var i huset medans den ännu gick på självdrag, svåra kall drag som golv möter vägg nedersidan, kom från källare osv, spela ingen roll hur jag tätade.
Sedan fick jag igång FTX systemet , komforten på huset blev motsvarande ett nytt hus, energin förbrukningen dök ner med flera tusen kilowatt per år, badrum,sovrum allt blev tipp topp.alla kalldrag försvann i princip, kaminen i huset spred värme i huset bättre, värmesystem blev bättre, jämn värme i hela huset.

Så jag kan med gott samvete rekommendera FTX ventilation i ett gammalt hus, spec om man ändå totalrenoverar och kan gömma alla rören på snyggt sätt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
J JanneSjo skrev:
intressant vad upplevde du gav mest nytta i ljudsänkningen?
var det dessa:
6) Bytte ut de otroligt susande VT100 tilluftsdonen mot Lindab Airy i hela huset?
1) Bytte lager i det gamla aggregatet, från tråd här i forumet - aggregatet slutade att vina?
Alla gånger att byta de susande tilluftsdonen + en seriös injustering på det!
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Vi har FTX i ett nytt hos och tyvärr är aggregatet i pannrummet vilket är nedanför vårt sovrum. Ytterväggen i sovrummet har fått ett dovt surrande stomljud som man helt enkelt måste lära sig vänja sig vid. Fick sänka farten på aggregatet (till låg, från medel) för att öht "acceptera" hur det lät. Det brummar in i kudden i princip. Håller man örat mot vägg så hör man hur något färdas med vibrationer igenom vägg. Detta hörs ingenstans annars i huset.

Aggregatet tar sen luft direkt ifrån ytterväggen för pannrummet, korta rör. Anar nått med dom, kommer inte gå få plats med någon ytterligare ljuddämpare där.

Skulle behöva ha en riktig expert som tittar på vad man kan göra...

Hittade du nån lösning på dina ljudproblem i FTX-systemet? Har en nyinstallerad lösning och med samma problem gällande ljud. Vill liksom inte byta ett problem (dåligt självdrag på sommaren) mot ett annat (buller).
 
Whole house fan bra alternativ!
Har gjort tråd om detta.
Synd att det inte togs upp i artikeln!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.