Byggahus.se
Jag är i behov av en andrabil med fyrhjulsdrift. Vill samtidigt gärna ha en med lite högre markfrigång.
Behöver inga låsbara diffar osv men en bra bil som tar oss upp för den snöiga/isiga backen hemma.
Kikar på typ Rav4 och liknande i klasen 25 000-40 000.

Hade gärna haft en pickup med dubbelhytt för barnstolarnas skull men vet inte vad det skulle vara eftersom diesel inte är ett alt (kör för lite).

Tänkte att här kanske man kan få lite oberoende tips från folk som Inte är så låsta vid märke.

Är tex Subaru så törstiga som vissa vill påstå?

Så, tips på modell som inte är alltför törstig eller dyr i skatt? Lägger hellre slantarna på hobbybilen...
 
Har inte koll på skatt etc, men gillar Honda crv. Förnuftig kvalitet. Oftast ok pris begagnad.
 
Jag skulle valt en Subaru alla gånger.
Har länge funderat på en Outback.
Subaru har riktig fyrhjulsdrift och läser man på nätet så är det väldigt många som är nöjda med sin Subaru.
Dock skall man vara försiktig med de första dieselmotorerna. De hade motorproblem som resulterade i att vevlagerna skar.
 
  • Gilla
Halcyon och 1 till
  • Laddar…
E
Har positiva erfarenheter av en Subaru Forester 03 med 125hk motorn, manuell med lågväxel. Bilen uppfattas nog av de flesta som en traktor komfortmässigt men den är grym på att ta sig fram. Den drog tex. upp en och annan bil med båt på lokala sjösättningsrampen när det var regnigt så de inte kom upp för egen maskin. Törstig... ja men en modern xc90 verkar dra mer. Har man den för kortare sträckor kan det inte vara så utslagsgivande, och längre sträckor är inte riktigt den här bilens styrka.
 
Har och har haft några Subaru Forester. Dieseln var otroligt snål men bensinaren är väl som bensinare är. Drar mkt när den är kall men man kan hålla ner det ordentligt vid längre körningar (0.7). Bilen väger en del så det är väl normalt för en nyare bil. Komforten är väl inget att skryta om men de håller bra och är otroliga i terräng. På två bilar och snart 20k mil har jag behövt byta en lampa.
 
Toyota Rav4 är riktigt bra, bränslesnål för vad den är och den i särklass mest tillförlitliga SUV:en. Har betydligt bättre 4wd än Honda CR-V och hyffsat bekväm.

Subaru är lite för dyra tycker jag men Forrester är ett bra alternativ.

Frågan är hur mycket markfrigång och bra 4wd som behövs. Bland nyare bilar är det t.ex. ovanligt med lågväxel.
 
galento
Kollar själv en del efter en 4x4 men då nån skattebefriad US pickup.
Hade en Cheva 4x4 som bruksbil i 10 år och saknar den faktiskt ,
största nackdelen var väl bensinkostnaden men det finns ju diesel
också. Men TBI bränsleinsprutningen fungerade mkt bra på den.

Frun har en Forester xt och den kan väl knappast kallas bränslesnål
men otrolig dragbil och framkomlighet , dock har vi fått kosta på den
åtskilliga tusenlappar och reservdelarna är ökänt dyra.

En V8 kostar ju att köra men ingen skatt och slitdelar till bra pris
gör väl att totalkostnaden är överkomlig.
 
Vi köpte nyligen en andrabil till familjen.
Hade 4x4 som krav.

Var inne på en Jeep patriot länge. Men valet föll på en Opel Insignia istället.
Den går bra, väldigt rymlig och bra utrustad.
Kan vara värt att kika på nåt sånt kanske.
 
Vet inte hur mycket markfrigång du tänker dig, men även jag skulle rekommendera Subaru. Outback eller rent av Legacy om det körs mycket landsväg också. Ska man gå åt den andra extremen är ju Land Rover också bra på sitt sätt...
 
Fick jag välja så blev det en jänkepickis med dubbelhytt men jag har redan en projektbil som jag hellre vill lägga pengarna på.
Vi bor lantligt och är inte prioriterade när det gäller plogningen så därför vill jag gärna ha lite extra höjd. Har dessutom en grym backe som ligger skuggigt så den blir isig.

Subarun med manuellt och lågväxel lockar.
 
Hur mycket ska den köras per år och på vilken typ av vägar/sträckor?

Lägger också min röst på Subaru, antingen Outback eller Forester. Båda är bra bilar. Manuell växellåda och bensinare för att slippa onödiga dyra överraskningar. Tar sig fram bra och allmänt krångelfria bilar.
 
Har tidigare kört en Subaru Outback, årsmodell ca 2010 och kan bara rekommendera. Visst, det är ingen sportbil men den är komfortabel, har bra 4-hjulsdrift och inte så extremt törstig som många verkar tro (hade en bensin med CVT-automatlåda och den drog ca 0,8-0,9 / mil).
 
Jag har en 2001 Honda crv som jag är väldigt nöjd med. Dock kör jag inte träning med den men har en brant backe upp till huset som jag ofta drar latsat släp uppför och aldrig varit några problem. Däremot vill man köra i skogen så bör mna nog satsa på något annats.

Sen drar den 0.9 per mil men det får man nog räkna med att de flesta bensindrivna suvar gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.