Byggahus.se
Hej,

Jag har precis köpt några trådfri och stött på en utmaning som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag har några lampor med två ljuskällor i och både kontrollen och appen (även Homekit) hanterar dessa ljuskällor separat. Jag vill ju kunna styra lampan och alla ljuskällor som sitter i tillsammans.

Går det?

Tack!
 
BirgitS
Jag har en ljuskrona med 5 trådfri-ljuskällor och då har jag kopplat alla 5 till samma fjärrkontroll och kan då styra dem ihop med den fjärrkontrollen eller med appen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har en ljuskrona med 5 trådfri-ljuskällor och då har jag kopplat alla 5 till samma fjärrkontroll och kan då styra dem ihop med den fjärrkontrollen eller med appen.
Förstår hur du menar och det är så det funkar för mig just nu också. Däremot skulle jag vilja allokera två ljuskällor till en lampa med ett namn. På bilden nedan skulle jag till exempel vilja ha en lampa som heter Kökslampa och styra den och inte två ljuskällor som det är nu.

Tack för svar!
Skärmdump av en app för hemautomation som visar separata kontroller för två kökslampor, betecknade Kökslampa1 och Kökslampa2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Prova göra ett eget rum för just den lampan med två ljuskällor
 
T Tsdoesds skrev:
Prova göra ett eget rum för just den lampan med två ljuskällor
Tack det löste problemet just nu, får se det funkar i Homekit men hoppas jag kan tända/släcka med rumsnamnet.
 
R
Ett tips är att endast låta en app sköta allt, du kan stöta på mycket problem annars.

T.ex. så använder jag endast Ikeas app för att lägga till nya saker. Den används aldrig för någonting annat.

Alla namn, rum/grupper, scener, timers, regler m.m gör jag i homekit. Funkar klockrent.

Edit: Ikeas app används för att knyta fysiska knappar till lampor/uttag med på de saker jag vill ha det.
 
R RalleB skrev:
Ett tips är att endast låta en app sköta allt, du kan stöta på mycket problem annars.

T.ex. så använder jag endast Ikeas app för att lägga till nya saker. Den används aldrig för någonting annat.

Alla namn, rum/grupper, scener, timers, regler m.m gör jag i homekit. Funkar klockrent.

Edit: Ikeas app används för att knyta fysiska knappar till lampor/uttag med på de saker jag vill ha det.
Bra! Jag löste problemet som startade tråden genom att gruppera lampor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.