Men frågan är, går det att göra om, det är väl kört när rören kommer upp ur plattan kors och tvärs.
Och den vanliga frågan, har husbyggaren gjort fel när de byggt på detta sätt.
Det verkar ju oftast finnas rekommendationer och best practice hur man gör saker på bästa sätt men byggaren verkar ju alltid ändå ha gjort på ett "ej felaktigt" sätt, så att det blir svårt att kräva att de gör om det, så frustrerande.

Fördelare eller kopplingar ger ju samma resultat rent praktiskt. Jag konverterade kåken i höstas och rörisen satte ingen fördelare. MEN han fäste självklart upp allt i två vågräta rader, så att det ser ok ut.

Jag får uppfattningen att rörkopplingar har rörisarna alltid i servicebilen, medan en fördelare mäste beställas.

Oavsett vad man använder ska det ju se bra ut i slutändan. Så kräv lite ekonomisk ersättning för det där råttboet ska du ju inte betala fullt för.

se för faan till så dom gör om de. ge mej adressen till klåparn annars så åker jag hem till han o kör upp råttboet i arslet på han.
ser ju för jävligt ut, o de blir ju garanterat dyrare för dej än om dom använt en riktig fördelare.

• Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Såhär gjorde jag.. Jag är bara glad amatör, men typ så borde det väl se ut..
Rören snyggt på rad med 5cc.

• Installation av rörledningar ordnade på rad med kopplingar och ventil på betongplatta vid vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tomtom79 och 9 till
  • Laddar…
Man är ofta mycket noggrannare som amatör, man räknar ju inte in omsorg och tid. Väldigt snyggt gjort!

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
8år sen TS frågade så man får ju hoppas att allt är ok

• Gilla
Lassiter och 5 till
  • Laddar…
Hasselhoffen Hasselhoffen skrev:
snyggt, uppfyller dock inte branschstandarden 2019

D Dr.L skrev:
snyggt, uppfyller dock inte branschstandarden 2019
Jasså? Av nyfikenhet, vad skulle jag gjort annorlunda? :)

Lösningen med en klack runt rören är inte godkänd sen 2015. nu ska man släppa rören med 60mm fritt mellanrum och oftast uppdragna i någon form av hylsa som man kan täta mot. Ta en titt på säkervatten`s hemsida. Blir det bättre än lösningen med klacken? Troligtvis inte.. ;)

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Många gnäller att det är en amatör .. jag tänker tvärtom ... jävligt bra att få ihop allt med denna härva :D(y)

• Haha
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Jag är ingen röris men gör de antaganden som redan bekräftats i tråden = inte snyggt, inte proffisgt. Klåpare.

Ser ut som ett råttbo - på samma sätt som den gubbe till elektriker gjorde elen i min lägenhet. En annan elektriker var här flera år senare o tittade in under skalet på min el-central - och frågade om en elektrikar hade dragit denna el. Han visade en bild på de jobb han gör och sa "så här ska det se ut" och "en besiktningsman hade aldrig godkänt detta" ..inget var feldraget men det var väl kanske svårt för nästa elektriker att utföra jobb när det ser ut som ett råttbo i elcentralen. Dörför skulle jag tro att detta inte heller är så lättjobbat när det ska fixas i framtiden. Sen vill man ha snyggt också.

Jag är själv gammal fibertekniker och där var det mycket höga krav på att göra snygga dragningar i alla pottor och skåp.

Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Många gnäller att det är en amatör .. jag tänker tvärtom ... jävligt bra att få ihop allt med denna härva :D(y)
När folk svarar som du så tänker jag alltid : en till klåpare :) ...ingen stolt yrkesman kan tycka ett råttbo är att vara rakryggad över.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
När folk svarar som du så tänker jag alltid : en till klåpare :) ...ingen stolt yrkesman kan tycka ett råttbo är att vara rakryggad över.
Okunskap är väll inte samma sak som att tycka denna härva prydlig :rofl:

Nissens
Hasselhoffen Hasselhoffen skrev:
Snyggt, men du har ingen bypass?

V
shogo99 shogo99 skrev:
Vi bor i ett nyproducerat 1 1/2-planshus med vattenburna radiatorer.
Fördelningen till radiatorerna ser ut som på bilden.
Brukar man inte använda någon form av fördelare för dessa "knutpunkter" eller är det så här man löser det?
Det kommer ju upp ur golvet som Kattskit, då blir de såhär.

• Gilla
RobinPettersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.