Byggahus.se
T tappvattenledning skrev:
Fast nu när jag testade att vrida på ratten till samma läge som innan kom det inget vatten. Kan det bero på stadium i uppvärmningscykeln? Nu när det inte kom något vatten vid första stoppet var temperaturen i pannan lägre än innan (slutet av brännarens vilofas).
Det är bara vrida tills det öppnar och ”klickar över” inne i ventilen. Då ska det spola med fullt flöde. Det kommer mycket vatten ur ventilen så den bör ha kontakt med golvbrunn eller stor hink. Du behöver inte vara rädd att ha sönder den. motionera den så att du spolar rent ventilen ordentligt (om det kommit nåt skräp i den som gör att den inte tätar)
 
K krenr09 skrev:
Det måste väll komma lite vatten där vid uppvärmning av tappvattnet?? Vatten blir varmt expanderar.
Nej det måste inte komma vatten ur SÄVen varje gång pannan värmer fastän det inte tass varmvatten, inte ens om det ha tagits varmvatten.
Det hela hänger på hur högt inkommande vattentrycket är, om det ligger runt 4-5bar så öppnar SÄVen bara när det varit stort varmvattenuttag, om däremot inkommande vattentrycket är uppåt 9bar så räcker det att det fylls på lite kallt vatten när temperaturen i pannan faller för att SÄVen ska öppna när temperaturen ökar igen.
 
Hänger inte helt med där. Om systemet är 100%tätt och inte innehåller någon luft alls måste väll vattnet komma ut nånstans när volymen ökar till följd av högre temp? Har en vän som frågade samma för ett tag sedan på en vvb. Den började droppa lite efter att han hade fixat en läckande kran i köket. Men jag är bara glad hemmapulare så kanske är helt ute o cyklar vilket inte alls är ovanligt
 
:D
 
R roke skrev:
Det är bara vrida tills det öppnar och ”klickar över” inne i ventilen. Då ska det spola med fullt flöde. Det kommer mycket vatten ur ventilen så den bör ha kontakt med golvbrunn eller stor hink. Du behöver inte vara rädd att ha sönder den. motionera den så att du spolar rent ventilen ordentligt (om det kommit nåt skräp i den som gör att den inte tätar)
Väntar jag tills det slutar komma vatten? Ska jag sen fortsätta vrida moturs för att stänga ventilen eller hur funkar det?
Jag provade nyss att vrida den moturs och i läget när det blev motstånd började det komma mycket vatten. Skulle jag sen ha fortsatt vrida moturs tills motståndet försvann?
Ursäkta dumma frågor...
 
Om det kommer vatten ur SÄVen hänger på bla:
- Inkommande vattentryck.
- Hur mycket vatten som tagits sedan förra uppvärmningen.
- Hur stor varmvattenberedare det är.

Om det är ”lågt” vattentryck och ingen har tagit något varmvatten så ska inte SÄVen läcka något i slutet uppvärmningscyklerna.

Om det är högt vattentryck (nära SÄVens öppningstryck) så kommer SÄVen att öppna varje gång uppvärmingen närmar sig slutet, anledningen är att det kommer strömma in kallt vatten i VVBn när beredarens temperatur sjunker å trycket i den sjunker under inkommande vattentryck.
 
T tappvattenledning skrev:
Väntar jag tills det slutar komma vatten? Ska jag sen fortsätta vrida moturs för att stänga ventilen eller hur funkar det?
Ursäkta dumma frågor...
Vrid medurs hela tiden, tills det klickar över. Då, när det klickar, stänger fjädern ventilen.

Inga dumma frågor alls!
 
R roke skrev:
Vrid medurs hela tiden, tills det klickar över. Då, när det klickar, stänger fjädern ventilen.

Inga dumma frågor alls!
Inte moturs?
 
Nä medurs. Du kan snurra ratten varv på varv.
Det kommer klicka i den regelbundet och varje gång det kickar så är fjädern ”fri att täta” ventilen.
Precis innan det klickar så är fjädern i ventilen ”uppspänd” och ventilen öppen.
Ventilen är helöppen (och då kommer det mycket vatten) precis innan den klickar.
När du vrider medurs.

fel av mig. Moturs. Jag prova nyss på min egna ventil.
Sorry:rolleyes:
 
Redigerat:
R roke skrev:
Nä medurs. Du kan snurra ratten varv på varv.
Det kommer klicka i den regelbundet och varje gång det kickar så är fjädern ”fri att täta” ventilen.
Precis innan det klickar så är fjädern i ventilen ”uppspänd” och ventilen öppen.
Ventilen är helöppen (och då kommer det mycket vatten) precis innan den klickar.
När du vrider medurs.

fel av mig. Moturs. Jag prova nyss på min egna ventil.
Sorry:rolleyes:
Ingen fara, blev lite fundersam bara :D
 
Okej:)Har den tätnat eller läcker den fortfarande?
 
R roke skrev:
Okej:)Har den tätnat eller läcker den fortfarande?
Läcker fortfarande tyvärr.
 
Många säkerhetsventiler kräver att de motioneras regelbundet. Detta brukar det stå om i medföljande bruksanvisning, om rörkrökaren lämnade kvar den (inte ovanligt att de "städar" med sig den efter byte). Vid motionerandet som oftast skall ske 1-2 ggr per år så vrider man på ventilen så att den öppnar och fortsätter tills fjäderna "slår igen" ventilen. Vid denna fjäderrörelse är det tänkt att man skall bli av med eventuella beläggningar, skräp eller likvärdigt så att ventilytan tätar mot metallen i säkerhetsventilen. Men det är nog inte ofta som rörkrökarna upplyser om detta för då kanske de går miste om ett säkerhetsventilbyte...... Så be att få behålla de papper som följer med den ventil som monteras och läs igenom dessa för att se om tillverkaren rekommenderar/kräver ventil motionering. Ibland kan det behövas upprepade öppna/stäng för att en ventil skall tätna. En helt ny borde tätna snabbt men den kan ju ha varit på lagerhyllan ett bra tag innan montage och fått beläggningar/oxid på ventilytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.