Ja, det droppar och droppar emellanåt från vår köksfläkten. Vi har tätat uppe runt "skorstenen" på taket eftersom vi trodde det var regnvatten som läckte in. Men med tiden förstod vi att det var kondens från rören på vinden när det var kallt ute och varmt inne.

Googlade, och kallrasskydd kunde alltså vara en tänkbar lösning! Hittade ett sådant i lämplig storlek som jag tänkte beställa och montera själv. Men VAR? Är det direkt efter fläkten? Eller i taket där slangen fästs upp i taket?

Ett kallrasskydd har du ifall du har så pass mycket undertryck i huset så att kanalen från fläkten agerar tilluft när inte fläkten går. Om det kondenserar inne i röret så är det för dåligt isolerat i ett kallt utrymme

V vinylskiva skrev:
Ett kallrasskydd har du ifall du har så pass mycket undertryck i huset så att kanalen från fläkten agerar tilluft när inte fläkten går. Om det kondenserar inne i röret så är det för dåligt isolerat i ett kallt utrymme
Aha! Så ett kallrasskydd skulle inte spela någon roll alls?

Det är mer än lovligt krångligt att komma åt röret på vinden. Eftersom "vinden" är ett kanske 50 cm högt utrymme som är fullt av lös isolering, och röret är kanske 8-10 meter in. Känns inte superlockande att åla sig in på takstolarna om jag inte tvunget måste.

S
C ConnyN skrev:

Det är mer än lovligt krångligt att komma åt röret på vinden. Eftersom "vinden" är ett kanske 50 cm högt utrymme som är fullt av lös isolering, och röret är kanske 8-10 meter in. Känns inte superlockande att åla sig in på takstolarna om jag inte tvunget måste.
Sitter det någon isolering på röret?

C ConnyN skrev:

Inte i det här fallet nej

S sinuslinus skrev:
Sitter det någon isolering på röret?
Ingen aning. Har inte krupit in för att kolla. Men det får väl bli ett projekt...

Hurra. :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.