Byggahus.se
Och vad är dens syfte?
I det lilla krökade röret till vänster på bilden rinner det ett lite flöde vatten konstant nu. Skvallerrör?
Har sett att det ibland är lite fuktigt där det rinner ut mot avloppsbrunnen, men aldrig ett konstant litet flöde.
Rörmokare är kontaktad men dröjer med sitt besök.
Anledningen till att det uppdagades var att tanken inte längre värmdes upp av pannan (med janfire brännare).
Elpatronerna värmer upp tanken så vi har värme, men att det rinner konstant blir man sömnlös av.
Gör det läckaget så att det hela tiden fylls på med kallvatten som förhindrar den att bli varm?
Försöker felsöka för att kunna informera rörmokaren i vad jag misstänker för att lösning skall kunna ske snabbare.
Tacksam för all information jag kan få i vad som kan vara fel.
 
  • Krökt metallrör med ett konstant vattenflöde nära en ventil och avloppsbrunn, möjlig vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan nog vara en säkerhetsventil som ska öppna om det kokar. Dom ska motioneras regelbundet och har en tendens att hänga upp sig och börja läcka. inte ovanligt att man får byta dom.
 
Lägger till att ibland låter det som att det porlar från ventilen. Något jag aldrig reagerat på tidigare då systemet är relativt tyst.
 
H huggan skrev:
Kan nog vara en säkerhetsventil som ska öppna om det kokar. Dom ska motioneras regelbundet och har en tendens att hänga upp sig och börja läcka. inte ovanligt att man får byta dom.
Snabbt svar!!
Motionera genom att vrida på den då och då?
Vrider man den 90grader öppnar man helt och vattnet forsar ut ur röret.
 
Bild på hela tanken. Ventilen på toppen och röret det rinner ur nere till vänster.
 
  • VVS-installation med vit tank, ventiler, rör och mätare i ett pannrum, utloppsrör nere till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja 2-4 ggr er år eller nåt. Kan bli bra flöde när du öppnar.
 
Eller så är det säkerhetsventilen till varmvattenberedningen, det ser så ut.

Oavsett vilket så är det inte ovanligt att man får byta dem. Speciellt om de har suttit länge ”oöppnade” och om de sen öppnar av någon anledning. Då brukar det va svårt att få dem täta igen. Enklast att byta dem då.

Syftet med ventilen är att öppna och släppa ut vatten för att trycket inte ska bli för högt i systemen de sitter på. Ventilen håller stängt med hjälp av en inbyggd fjäder som pressar mot så att vattnet inte ska läcka ut. Om ventilen sitter på röret in i varmvattenberedaren (vilket det ser ut att göra) så är den i normalfallet stängd men när ni använt varmvatten (duschat, diskat) så fylls beredaren i tanken med kallvatten. Kallvattnet i beredaren värms upp och då sväller vattnet och då öppnar ventilen och droppar ut lite vatten. vilket den ska.
Men det är nåt fel på den om den spolar hela tiden.
 
Redigerat:
Tack för svar.
Bekräftar lite mina lekmannamässiga tankar.
Något jag ska informera rörisen så han tar med sig delar för att byta.
 
Ja, det är övertrycksventilen till varmvattnet. Den svarta på undersidan är avstängningsventilen och den blå på toppen är en vakuumventil.
 
Krilleman
Ventilrör är den korrekta benämningen för själva "mässingsklumpen".
Ser ut att vara ett ESBE ventilrör RSK: 4311068.
Mässingsfärgat ESBE ventilrör med en svart säkerhetsventil, modell RSK 4311068.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Säkerhetsventilen kan du köpa vilken du vill och byta. Normalt sätter man en 9bar.
Täta gängan med lin+locherpasta. (y)

Exakt samma säkerhetsventil verkar vara från MMA och som jag ser det säljs den inte längre.

https://www.mma.se/wp-content/uploads/2015/03/Sakerhetsventil_MMA.pdf

Mässingsfärgad säkerhetsventil med blå vred och texten 'MMA DN15', RSK-nummer 500 53 02.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Don_Simon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.