Byggahus.se
En handgjord trästjärna med lagningsvax bredvid en tänd gasbrännare på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hemmagjord trästjärna med belysning i fönster och en sovande katt i korgen nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knackade ihop två stjärnor lagom till förra julen. Givetvis hanns det inte med att laga i spikhålen vilket jag gjort på den ena stjärnan idag. Lagningsvax is da shit.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Hjälpt en kompis göra två hål i en bräda..
Verkstadsbild med en vitmålad bräda med två utsågade rektangulära hål, verktyg och mätkärl synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser lite smått ut för dubbel-ho..?:thinking:

Barnrum med våningssäng och tv, skiva med två hål framför TV:n för att se skärmen liggandes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror sonen hans blir nöjd med resultatet och att kunna ligga och se tvn ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dsundet och 10 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hjälpt en kompis göra två hål i en bräda..
[bild]
Ser lite smått ut för dubbel-ho..?:thinking:

[bild]
Tror sonen hans blir nöjd med resultatet och att kunna ligga och se tvn ;)
omfg :))
 
Sätt 3d-glasskivor i hålen så behöver han inte ha dem på sig :D
 
  • Haha
  • Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
Fixat klart inför svarvlyftet. Nu är det bara en överdel av tjock lamellskiva kvar samt infästning mot högerväggen innan lyftet.

Välorganiserad verkstad med verktyg och skåp på väggen, arbetsbänk och maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vectrex och 5 till
  • Laddar…
Microkatten
Vässa sågar har jag aldrig gjort, men nu är det dags att lära sig! Börjar med att fila, skränkning behöver jag inte göra nu. Men först måste jag ha en såghållare, så en sådan har jag nu gjort. Det krävdes många avancerade moment att snickra till hållaren:

1. Tag en längre överbliven list av lämplig dimension
2. Såga ut två kortare lister (m.h.a. samma såg som skall filas. Metasnickeri i kvadrat?)
3. Hitta en annan överbliven list av lämplig dimension
4. Ta fram fyra tvingar
5. Spänn fast enligt bild nedan
6. Fila sågen
7. Testa om sågen är bättre
8. Gå till punkt 6

Hemmagjord såghållare av trä fastspänd med tvingar på ett arbetsbord, fil och såg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skall nu göra moment 6-8. De verkar ta en evig tid, så jag väntar nog tills i morgon med dem.

P.S. Jag har redan produkt-utvecklat såghållaren till Såghållare v 2.0. Två vagnsbultar i varsin ände av de övre två listerna på bilden gör det enklare att spänna fast dem på sågbladet. D.S
 
  • Gilla
VidarH och 7 till
  • Laddar…
Försökt mig på min första limfogsskiva idag. Lika bra att göra det ordentligt så den fick bli ordentligt lång. Jag har inte plats i garaget för att kunna lägga ut tvingar till en 2,4m lång skiva, så limningen fick bli i vardagsrummet.
Limfogsskiva under tillverkning med tvingar i ett vardagsrum med julgran i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
P pyro skrev:
Försökt mig på min första limfogsskiva idag. Lika bra att göra det ordentligt så den fick bli ordentligt lång. Jag har inte plats i garaget för att kunna lägga ut tvingar till en 2,4m lång skiva, så limningen fick bli i vardagsrummet.
[bild]
Det var en rejäl limfogsdebut. Friskt vågat, några 1000-lappar valnöt i den där. Hoppas den blir bra:)
 
  • Gilla
mickeg123
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det var en rejäl limfogsdebut. Friskt vågat, några 1000-lappar valnöt i den där. Hoppas den blir bra:)
Jo, man kunde ju börjat med något mindre, men nu var det ju en sån här jag behövde. Jag hoppas verkligen också att den blir bra. :)
 
P pyro skrev:
Försökt mig på min första limfogsskiva idag. Lika bra att göra det ordentligt så den fick bli ordentligt lång. Jag har inte plats i garaget för att kunna lägga ut tvingar till en 2,4m lång skiva, så limningen fick bli i vardagsrummet.
[bild]
Snyggt, vad ska det bli?

Några tusenlappar borde det väl ändå inte vara, jag tänker 1,5 eller max 2?
 
Microkatten
Jag tycker det ser ut som om tvingarna har kostat betydligt mer än virket! ;)
 
  • Gilla
pyro och 2 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Jag tycker det ser ut som om tvingarna har kostat betydligt mer än virket! ;)
Man får hoppas att de inte går samma öde till mötes som en eventuellt misslyckad skiva:rofl:
 
V vectrex skrev:
Snyggt, vad ska det bli?

Några tusenlappar borde det väl ändå inte vara, jag tänker 1,5 eller max 2?
Tyckte den såg bredare ut men ser nu det är 600 tvingar.

Hursomhelst, valnöt 32mm (då har man hittat riktigt raka plank, kan ibland behövas 40mm för att få ut raka ämnen med någon sorts tjocklek kvar efter riktning på den längden), 50k per kubik. Hittar man längd 2.6m har man flyt, vi kan räkna på 2.8m (mindre flyt). Man får nog hyvla bort minst en cm per långsida för att få den rak o undvika knastar i limfogen så säg man utgår från 180 breda ämnen.

0.18*4*2.8*0.032*50000=3584:-

Obs. Det här va bara ett exempel för att visa hur det relativt enkel med lite spill inräknat kan bli dyrare än man tänkt, @pyro s skiva kanske ligger på 1500:- men skulle lika gärna kunna hamna närmre 5000:- med lite oflyt.
 
Ola C Ola C skrev:
Tyckte den såg bredare ut men ser nu det är 600 tvingar.

Hursomhelst, valnöt 32mm (då har man hittat riktigt raka plank, kan ibland behövas 40mm för att få ut raka ämnen med någon sorts tjocklek kvar efter riktning på den längden), 50k per kubik. Hittar man längd 2.6m har man flyt, vi kan räkna på 2.8m (mindre flyt). Man får nog hyvla bort minst en cm per långsida för att få den rak o undvika knastar i limfogen så säg man utgår från 180 breda ämnen.

0.18*4*2.8*0.032*50000=3584:-

Obs. Det här va bara ett exempel för att visa hur det relativt enkel med lite spill inräknat kan bli dyrare än man tänkt, @pyro s skiva kanske ligger på 1500:- men skulle lika gärna kunna hamna närmre 5000:- med lite oflyt.
Sure, jag räknade bara på den färdiga skivan och att den var 22mm tjock (såg ut ungefär som det). Men visst kan det bli mycket spill. Själv brukar jag dock försöka minimera det lite grann och om man inte kan få ut tillräckligt breda i rätt tjocklek så hade jag kapat "stavarna" på mitten för att få ut mera tjocklek.

Sist jag handlade valnöt så gav jag 28k per kubik, plus moms. Höftade med 40k när jag räknade.
 
V vectrex skrev:
Sure, jag räknade bara på den färdiga skivan och att den var 22mm tjock (såg ut ungefär som det). Men visst kan det bli mycket spill. Själv brukar jag dock försöka minimera det lite grann och om man inte kan få ut tillräckligt breda i rätt tjocklek så hade jag kapat "stavarna" på mitten för att få ut mera tjocklek.

Sist jag handlade valnöt så gav jag 28k per kubik, plus moms. Höftade med 40k när jag räknade.
Mitt senaste bord i alm var 280 långt, planken 370 (riktigt sura 70-80cm spill per plank redan där), fick gå på 52mm för att få ut 32mm färdighyvlad skiva i slutändan. Långa skivor kostar mycket hyvelspill.:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.