Byggahus.se
S svestr skrev:
Lägg plast på marken så kommer markfukten att kondenseras där istället. Köp en fjärravläst hygrometer för att mäta relativ fuktighet i gunden. Komplettera med en avfuktare. Sorptions eller kondensavfuktare från Woods. Sätt igen alla ventiler så att fuktig uteluft inte kommer in i grunden. Det är vad jag har gjort i två krypgrunder med mycket gott resultat. Det finns mycket att läsa på den här sidan: [länk]
Det där är inte markfukt. Fukten kommer inifrån.
Det är helt uppenbart. Fukt kondenserar på ytor som är kallare än daggpunkten i luften. Varm luft kan bära mycket mer fukt än kall luft.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Så här har den relativa fuktigheten i min 70 kvm krypgrund sett ut sen jag för 15 år sen gjorde åtgärderna jag föreslog tidigare. Innan det var åtgärdat var fuktigheten mellan 85 och 90 %. Huset ligger 240 meter från havet på Öland så uteluftens fuktighet påverkar mycket.
 
  • Diagram som visar en minskning av relativ luftfuktighet i en krypgrund över tid efter åtgärder, nära havet på Öland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Hustrollet och 1 till
  • Laddar…
De 4:a högre mätvärdena beror på att avfuktaren råkade stanna ett dygn. Kör med kondensavfuktare över + 7 grader i grunden. Vid kallare temperatur tar en sorptionsavfuktare vid istället. Kondensavfuktaren drar mycket mindre el men fungerar inte så bra vid lägre temperaturer.
 
  • Gilla
HenkeQ
  • Laddar…
Fast det här är väl fukt på hus-sidan av plasten? Dvs fukten i krypgrunden spelar ingen roll, ej heller avfuktare. Det borde bara vara temperaturskillnaden mellan bostadsutrymmet och krypgrunden samt fukthalten i bostaden som spelar roll.
 
  • Gilla
HenkeQ och 2 till
  • Laddar…
S svestr skrev:
Lägg plast på marken så kommer markfukten att kondenseras där istället. Köp en fjärravläst hygrometer för att mäta relativ fuktighet i gunden. Komplettera med en avfuktare. Sorptions eller kondensavfuktare från Woods. Sätt igen alla ventiler så att fuktig uteluft inte kommer in i grunden. Det är vad jag har gjort i två krypgrunder med mycket gott resultat. Det finns mycket att läsa på den här sidan: [länk]
TS problem är inte eventuell fukt i krypgrunden utan att bjälklaget är felkonstruerat och isoleringen innanför plasten genomblöt. På vilket sätt skulle plast på marken och en avfuktare lösa det?
 
  • Gilla
lopec och 2 till
  • Laddar…
HenkeQ HenkeQ skrev:
Har efter flera höstmånader med regn upptäckt att isoleringen är helt fuktig under plasten i grunden.
[bild] [bild]
Hur farligt är detta? Vad kan jag göra för att åtgärda?

Tacksam för input om någon vet. Ha det bra!
Det har sagts mycket om var plasten skall sitta? Men jag vill ha bort plasten helt
Sätt in ett avfuktaresystem i grunden som före måste tätas
Före igångsättandet av avfuktare lägg ut dubbla lager plastfolie över marken
Då slutar tillskjuttande fukt att påverka bjälklaget.
Om det blir kallt på golvet så saknas isolering annars kanske det blir varmare därför att fukten i bjälklaget kommit bort.
Alltså montera in ett avfuktare system i krypgrunden som du endast behöver tvätta eller byta luftfiltret på
Den fuktiga luften blåser du ut utanför huset genom grunden Därför är det viktigt att grunden förutom detta hål verkligen är tät.
Nu håller avfuktaren bjälklaget torrt och ni upplever också bättre innemiljö.
LEnnart
 
  • Gilla
HenkeQ
  • Laddar…
Normalt sett har man blindbottenskivor där plasten är och det blir ju aldrig helt tätt upp mot bostaden. Jag skulle ta bort plasten och försöka stötta upp isoleringen och montera en avfuktare. En bra avfuktare tar bort rätt många liter vatten per timme ur utrymmet oavsett var fukten kommer ifrån.
 
  • Gilla
HenkeQ
  • Laddar…
Hej! Haft jätte problem med fukt i torpargrund. Täppt igen allt, lagt ut med plast på marken och installerat sorptionsavfuktare som funkar utmärkt och jag ställt in på att gå igång vid 62 % luftfuktighet. Plasten som visas på din bild skulle legat på marken istället. Instängd fukt är ju inte bra.
Mitt tips är att riva upp den där konstiga konstruktionen och ta det från början. Går det att komma in där under??
Hälsningar från Sörmland
 
  • Gilla
HenkeQ och 1 till
  • Laddar…
Plasten måste bort. Sen kan du göra på lite olika sätt.

Där dom korta brädorna ligger. Där ska det vara brädor/plywood(blindbottenskivor)/asfaboard hela vägen.
Inte enstaka som det är nu.

"Minst" tidskrävande är nog att kapa massa råspontbrädor i samma längd som dom korta är på bilden. Så du kan vika upp dom och montera 1 efter 1, tills du har det helt tätt. Plasten river du med när du monterar brädorna
Viktigt att det inte blir någon stor glipa mellan brädorna. Finns det stora glipor kommer mössen bygga bo i isoleringen. (Pratar utefter erfarenhet.)

Sen om du vill kan du stifta en vindpapp på undersida för att minimera att det blåser rakt igenom golvkonstruktionen.

Hoppas det var till någon hjälp.

Erfarenhet: 4 år arbetsledare på ett stort företag. Samt snickrat 7 år, främst mot försäkringsbolagen(vattenskador)
 
  • Gilla
HenkeQ och 6 till
  • Laddar…
Helt klart att plasten måste bort. Eller punkteras rejält och bytas ut mot trossbotten skivor. Brukar kunna vara 6 mm oljehärdade masonit skivor. Annars asfaboard, har själv det och funkar bra för mig, dock brukar förståsigpåare säga att man inte ska ha det längre.

Om du inte har en plast på marken nu, så passa på och lägga det när du ändå ska hållas där nere.

Har ni problem med mögeltillväxt nere i krypgrunden nu? Om inte så skit i avfuktare, låt det vara i så fall. OM man kan vara sin egen besiktningsman så kan man ju krypa ner och kolla läget. Inget som händer över en natt direkt.

Man kan ju fuktmäta i virket nere i grunden, nån gång varje årstid och se vad man får för värden.
 
Ett annat alternativ är att riva bort plasten och suga ur isoleringen. Därefter upp med lämplig diffussionsöppen väv som tejpas noga. Sen blåser man in lösull. Extra skydd mot möss genom oljeboard eller asfaboard på bjälkarnas undersida.
 
  • Gilla
HenkeQ
  • Laddar…
Felkonstruerat. Plasten skall bort
 
Ingen har kommenterat hur plasten är monterad bortsett från att den över huvud taget finns och att den är under isoleringen. Om man tittar på första bilden, verkar plasten gå från ovansidan på en golvbjälke ner i nivå med undersidan och sedan upp igen ovanpå nästa bjälke. Då undrar man hur mycket isolering det är under golvet i närheten av golvbjälkarna. Där verkar det vara alldeles tomt. Det kunde inte vara mer fel.

Jag skulle omedelbart prova om det går att skära upp plasten från bjälke till bjälke med några decimeters mellanrum så att plasten fortfarande håller upp isoleringen, men släpper ut fukten. Sedan är det nog bara att göra om allt - uppifrån som någon skrev tidigare. Är detta ett fritidshus eller en permanentbostad? I det senare fallet finns det väl inte så mycket att vänta på. Ta ett rum i taget och börja med det enklaste för att öva på.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
HenkeQ HenkeQ skrev:
[bild] [bild]
Det har inte så mycket med höstens regn, att göra! Det är inneluftens temp. och fuktighet, som i huvudsak avgör! Om grunden är väldränerad och inget vatten rinner in i grunden, dvs att dagvattenavledning fungerar. Du har "kalla väggen" problemet. Typ, kall dricka i ett glas och beroende på relativa fuktigheten (RH) i den omgivande luften kan man få kondens med droppbildning! DAGGPUNKTEN är passerad, i så fall!
Klart är:
1. Fuktspärr ska ligga på varma sidan av isolering! Med det ser ut som det är hål i fuktspärren! Avledning av vatten? Då är det inte en fuktspärr!! En fuktspärr ska var ångtät! Jag är inte säker på att man lägger fuktspärr i bjälklag. Har inte varit med om det. Nybyggda hus provtrycks idag för att se hur stort läckaget är. Läcker det för mycket, enl. föreskrifterna, kommer teipen fram. (Älvsbyhus har täta grunder med dubbla plastdukar under fin sand i botten på grunden. Fungerar även som Radonspärr. Avfuktare med fjärravläsning på temp. och RH, ingår i leveransen).
2. Genom att ventilera grunden med kall luft, som i detta fall, förstärker man "kalla väggen" funktionen!
3. Det är inneluftens fuktighet som kondenseras på plasten. Ett ex. (Inne)-temp.=20 gr, RH=40% ger en DP (daggpunkt) vid c:a 6 gr. (Inne)-temp.=20gr. RH 30% ger samma DP! Alltså när plasten är 6 gr och kallare vid de ovannämnda ex. bildas kondens som bildar vatten. Allt enl. "Hx-diagram för fuktig luft, vid 101,32 kPa,s lufttryck. Frigoliten förstärker bjälklagsisoleringen och flyttar DP nedåt i och med att plasten inte kyls lika lätt. Våt isolering bör avlägsnas snarast! Utsätts trävirket för 70% RH eller mer och mögelsporer kommer till, så möglar virket. Då blir det inte så roligt eller hälsosamt!
 
Redigerat:
HenkeQ HenkeQ skrev:
Tackar för era svar!

Antar att jag kommer få riva upp golvet om några år och göra om, lite större projekt så får planeras in längre fram i tiden. Dock ser det ut som hyfsat nylagt golv i hela stugan, ska se om jag kan undersöka lite vad de gjort här tidigare.

Tror ni det är bra om jag redan nu sticker hål på plasten och sen byter ut så mycket jag kan av frigoliten mot asfalsboard underifrån?
Detta är åt helsike! Du måste snarast ta bort både plat och den blöta isoleringen. Fukt i isoleringen är milt uttryckt. Den dryper ju av vatten! Riv ut skiten, låt torka och dit med ett tätskikt (åldersbeständig plast).Sedan ny isolering (frigolit eller mineralull) och sist asfaboard. Isoleringen måste kunna lufttorka. Man får aldrig stänga inne fukt. Det är väl svårt att göra uppifrån. Då måste Du ju riva golvet. Så underifrån är nog det som gäller. Men se till att göra detta med en gång. Annars kommer Du inte att kunna vara i huset när möglet sätter sig. Jag tycker dessutom att Du borde ta ett snack med säljaren. Detta borde kunna gå under rubriken dolda fel. Tycker säljaren borde få vara med och ta en del kostnader. Du har inte fått ett fullvärdigt hus.
 
  • Gilla
HenkeQ och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.