Byggahus.se

Vad gör man med fukt under plast i grunden?

1. HenkeQ
    Hobbysnickare Nivå 2
  2. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 11
  3. A
    Medlem · Nivå 8
    Jag är nog av samma åsikt att det där är en konstig placering av plasten...

/ATW

4. nimhed
    Medlem · Nivå 12
    Instämmer också. Fel att använda plast där. Kan du ge lite mer bakgrundsfakta?

5. HenkeQ
    Hobbysnickare Nivå 2
    Yes! Verkar som de tidigare ägarna har rivit bort frigolit som varit över plasten tidigare. Är frigolit överallt längre in i krypgrunden.

Det är fuktigt på marken vid ena delen av krypgrunden (här där frigoliten är borta och fuktiga plasten är).

Det är en stuga från 1974, jag har nyss förvärvat den så inte mycket koll på vad som hänt här tidigare.

Ventilationen i krypgrunden var tidigare övertäckta på vissa ställen när jag tog över stället men de har jag öppnat upp igen.

Vad kan mer vara relevant att ge för bakgrundsfakta? Några ideer på vad jag kan göra för att åtgärda? Tänker det kan inte vara bra att det står så mycket fukt i isoleringen?

Tackar för era inputs!

6. HenkeQ
    Hobbysnickare Nivå 2
  7. nimhed
    Medlem · Nivå 12
    Jag hade velat ersätta plasten med typ asfaboard eller annat som inte är tätt. Inte så kul att göra om när det ser ut som lösull.

8. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Märklig konstruktion. Plasten ska ju inte vara på den kalla sidan. Med frigoliten hade det inte kondenserats lika mycket. Det ser ut som att isoleringen som hållts uppe av frigoliten hänger ned så det är nog mellanrum mellan golv och isoleringen också.
    Tja. Går det att göra något utan att ta bort isoleringen och göra om? Sätta upp ett nät och sedan pilla bort plasten eller perforera den? Därefter någon vindtät blindbotten.
    Eller trycka upp isoleringen med ny frigolit och hoppas att fukten på plasten långsamt dunstar?

• Laddar…
  9. J
    Medlem · Nivå 23
    I princip måste plasten bort annars riskerar du omfattande skador på sikt. Du ersätter den lämpligen med vindväv eller något liknande diffusionsöppet material. Arbetet görs bäst uppifrån.

10. HenkeQ
    Hobbysnickare Nivå 2
    Tackar för era svar!

Antar att jag kommer få riva upp golvet om några år och göra om, lite större projekt så får planeras in längre fram i tiden. Dock ser det ut som hyfsat nylagt golv i hela stugan, ska se om jag kan undersöka lite vad de gjort här tidigare.

Tror ni det är bra om jag redan nu sticker hål på plasten och sen byter ut så mycket jag kan av frigoliten mot asfalsboard underifrån?

11. nimhed
    Medlem · Nivå 12
    Det är inte frigoliten som ska ersättas med asfaboarden, det är plasten.

Frigoliten i sig, gör ingen skada

• Laddar…
  12. A
    Medlem · Nivå 8
    Satt frigogoliten under plasten och lite isolering ovan plasten kanske kondenspunkten hamnade nedanför plasten... och då kanske konstruktionen funkade.
    Oavsett om man ska ha plast eller inte ska den sitta så nära den varma sidan som möjligt.

/ATW

• Laddar…
  13. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Det bör fungera att punktera plasten, (med många små hål), och sätta ngt annat under. Om det har suttit frigolit där tidigare så kanske det är enklast om brädkanter etc som håller upp/eller som frigoliten är fäst till finns kvar.

Vad gäller plasten så är det nog lämpligt att låta den ha kvar sin bärande funktion för isoleringen (lösull?) tills hela trossbotten åtgärdas.

Man skulle vilja veta om det bara är här där frigoliten saknas som det är kondens på insidan av plasten, eller om det även finns där frigoliten sitter kvar. Om det är någorlunda lätt att undersöka, och sedan kunna lägga tillbaka frigoliten, så vore det bra att veta, precis som Arne TW skrev. Det kan ge en fingervisning om hela trossbotten behöver göras om eller inte.

Det vore nog också bra att lämna ett par skivor frigolit öppningsbara för årlig inspektion av tillståndet.

14. Strip
    Medlem · Nivå 10
    Sen kan man ju komplettera med en liten funderare på varifrån fukten kommer också. Är det fukt över större ytor har du kanske problem med din ventilation i (bostads?)-utrymmet ovanför bjälklaget. Kontrollera din inomhusluftfuktighet, kontrollera att ventilationssystemet fungerar som det ska. Är det fukt lokalt bara på ett ställe kanske du har en läcka av något slag.

• Laddar…
  15. S
    Medlem Nivå 2
    Lägg plast på marken så kommer markfukten att kondenseras där istället. Köp en fjärravläst hygrometer för att mäta relativ fuktighet i gunden. Komplettera med en avfuktare. Sorptions eller kondensavfuktare från Woods. Sätt igen alla ventiler så att fuktig uteluft inte kommer in i grunden. Det är vad jag har gjort i två krypgrunder med mycket gott resultat. Det finns mycket att läsa på den här sidan: https://www.lfs-web.se/