Byggahus.se
Och man kan söka ROT till den sista januari nästa år.
 
Hemmakatten
Nej, rotarbete utfört under 2018 måste företaget skicka in senast januari 2019.
 
OM skatteverket avslår ansökan från firman så måste det vara för att du antingen redan har kommit upp i max ROT, eller för att arbetet inte bedöms vara berättigat till ROT. Om du för 2018 inte betalar tillräckligt mycket skatt vet skattemyndigheten inte förrän när de bestämmer din slutliga skatt, och då skall beloppet redan vara utbetalt till firman. Om du då har för låg skatt för det yrkade ROT beloppet, så kommer de att lägga det på dig som en kvarskatt.
 
Hemmakatten, är det inte det jag skriver??
 
Jag tror katten hänger upp sig på ”nästa” år,
Och skulle kanske skrivits ”närmast efterföljande år” om man vill vara jättepetig
Det finns nog någon språkpolis som kan rätta oss bägge
Eller så läste katten inte det du skrev innan hon svarade i tråden
 
E elmont skrev:
Hemmakatten, är det inte det jag skriver??
Det går att feltolka som att man har hela 2019 och jan 2020 på sig för att söka ROT för 2018.

Jag tolkade det du skrev så i någon sekund, tills jag insåg att det är fel.

Egentligen är reglerna lite väl snäva. Man kan ju ha ett jobb som utförs ex. i Dec. 2019 nu. Och av olika anledningar blir fakturan betald först långt in på 2020. Det kan ju ex. finnas en diskussion om kvaliten på utförandet, så jag vill inte betala. OM jag har rätt så att en rättelse utförs ex. i mars 2020, så kan man med lite rymligt samvete fakturera som att allt utförts under 2020, inget problem. Men antag att jag har fel i mina synpunkter, och jag inser det efter diverse kontroller och mailväxling i mars 2020 och betalar fakturan. I så fall har ju inget arbete utförts under 2020, och alla parter behöver ha väldigt rymligt samvete om man skriver om fakturan till 2020.
 
I min lilla värld är nästa år det år som kommer efter året innan och inte året två år innan. Men jag ska försöka vara tydligare ;)
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Jag antar att det är fakturadatum som gäller. När den betalas är nog egalt ur skatteverkets synvinkel.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag antar att det är fakturadatum som gäller. När den betalas är nog egalt ur skatteverkets synvinkel.
Du får inte ansöka om ROT utbetalning från skatteverket innan fakturan är betald.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Hemmakatten
E elmont skrev:
Hemmakatten, är det inte det jag skriver??
Nej, du skrev att företaget kunde söka rot sista januari nästa år, dvs 2020.
 
Redigerat:
Ja det är till den sista januari nästa år man får söka. Gjordes jobbet 2018 blir nästa år 2019 och görs jobbet 2019 är nästa år 2020.;)
 
Hemmakatten
Ok, då är vi på samma bana.
 
Om inte hantverkaren skickar in ROT-avdraget betalar man då fullt pris för jobbet man har fått utfört och betalat för?

Jag hade en elektriker hemma i somras och det var första gången jag anlitade någon så jag hade ingen koll på hur ROT fungerar. Det stod inget på fakturan om vare sig ROT eller om jag fick arbetet billigare.

När jag sen ville ha elektrikerbesök igen för en vecka sen frågade dom vid beställningen om jag ville utnyttja avdraget, vilket de inte frågade om första gången. Eftersom det gått mer än en månad gick det inte att i efterhand begära ROT-avdrag.

Så funderingen är om jag betalade mer än jag borde ha kunnat göra första gången?
 
Keiller Keiller skrev:
Om inte hantverkaren skickar in ROT-avdraget betalar man då fullt pris för jobbet man har fått utfört och betalat för?

Jag hade en elektriker hemma i somras och det var första gången jag anlitade någon så jag hade ingen koll på hur ROT fungerar. Det stod inget på fakturan om vare sig ROT eller om jag fick arbetet billigare.

När jag sen ville ha elektrikerbesök igen för en vecka sen frågade dom vid beställningen om jag ville utnyttja avdraget, vilket de inte frågade om första gången. Eftersom det gått mer än en månad gick det inte att i efterhand begära ROT-avdrag.

Så funderingen är om jag betalade mer än jag borde ha kunnat göra första gången?
Det ska framgå av fakturan om du fått rotavdrag eller ej. Vet inte om företaget har skyldighet att fråga eller om det är ditt ansvar.
 
Det går utmärkt att få ROT på ett jobb som redan är betalt, det är bara att kreditera fakturan och ställa ut en ny med rätt belopp. Det är bara om man kommer in på ett nytt år som det kan bli problem då ROT ansökan ska vara inlämnad senast den sista Januari.
Men det blir ju lite pappersjobb så för den som tycker att det är svårt med ekonomihanteringen är det kanske enklare att påstå att det inte går.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.