Byggahus.se
U Ulric skrev:
Jag tänker att just Kina framstår inte som någon direkt anarki. Om man vill leda i bevis att massiv byråkrati och statlig inblandning leder till föredömligt stabila skolbyggnader (eller någonting alls) borde det gå att hitta bättre exempel.
Finns säkert bättre exempel men diktatur medflr även korruption vilket gör det lätt att bryta regler. Poängen var nog att det inte är så dumt med ett visst mått av kontroll
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag ser ändå vissa fördelar, de flesta av er där ute har så sjukt dålig smak (dvs annan än min) och om ni fick fria händer att bygga vad och hur ni vill skulle det se förjävligt ut på några års sikt.
I mina ögon var husen som byggdes förr, innan det kom några krav, mycket snyggare än dagens fyrkantiga lådor. Det är bara att se sig om i världen, om folk får bygga som de vill själva får man gemytligare områden.
 
JanneJanne123
Ja, det är ju upp till betraktarens ögon vad som är snyggt och inte. Var lite det som var min poäng.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag ser ändå vissa fördelar, de flesta av er där ute har så sjukt dålig smak (dvs annan än min) och om ni fick fria händer att bygga vad och hur ni vill skulle det se förjävligt ut på några års sikt.
Räcker bra att kolla på nya områden där man haft väldigt slappa/fria detaljplaner. Oavsett smak så ser det just för jävligt ut eftersom husen står vinklade hur som helst och är av helt olika modeller med våldsamt olika karaktär. Ser inget bra ut alls.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Enhetligt eller ett sammelsurium av stilar, det är ju en smaksak. Personligen kan jag tycka att det finns områden som ur ett designhistoriskt perspektiv borde hållas enhetligt, men att "vanliga" områden bör få vara lite friare. Men bygglovsreglerna behandlar ju inte bara husens utseende, det viktigaste är väl snarare att det byggs säkert och att inte någon smäller upp det där sjuvånings betonggrå hyreshuset mitt i villaområdet.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Hörde just om en som gått lös med grävmaskinen vid strandkanten på sin sjötomt, det pratas om fett vite eller t.o.m fängelse. Och stranden ska återställas, men för att återställa krävs miljökonsekvensbeskrivning och miljötillstånd då vattnet utanför är fisk och fågelskyddsområde.
Den killen har det nog lite knepigt just nu.
 
T ToRy skrev:
Vill du även kunna gå ut och pissa på grannens ytterdörr, bygga ett 10 meter högt plank framför hans vardagsrumsfönster bara för att du inte gillar hans fasadkulör, såga ner hans trän för att de skymmer din utsikt, använda hans bil utan lov för att din är fulare, döda hans hund för att den pissat på din fula bil, döda grannen för att han hindrar dig från att döda hans hund?

Det finns lagar och regler av en anledning; hade de inte funnits hade allt avgjorts av den starkares rätt. Du vet, som djurvärlden fungerar. När människor vill ha det så kallas det anarki. Lagar och regler är vad som skiljer oss från djuren och anarkister. Behöver du fler anledningar?
Just bygglov finns för att du inte ska kunna bygga ett snorbilligt, totalt livsfarligt höghus med 50 lägenheter, utan ventilation, utan utrymningsmöjligheter, utan brandskydd, utan trappräcken, i ett villaområde. Till exempel.

Egentligen är din - upprepade för tusende gången bara på detta forum - fråga lika inihelskotta korkad, och förtjänar inte något svar, men jag är på gott humör idag så nu fick du ett i alla fall. Alldeles gratis. Utan bygglov. (y)
Bra där ToRy, du satte ord på mina tankar! Du får beröm av mig. Gratis.
 
Snailman
T ToRy skrev:
Vill du även kunna gå ut och pissa på grannens ytterdörr, bygga ett 10 meter högt plank framför hans vardagsrumsfönster bara för att du inte gillar hans fasadkulör, såga ner hans trän för att de skymmer din utsikt, använda hans bil utan lov för att din är fulare, döda hans hund för att den pissat på din fula bil, döda grannen för att han hindrar dig från att döda hans hund?

Det finns lagar och regler av en anledning; hade de inte funnits hade allt avgjorts av den starkares rätt. Du vet, som djurvärlden fungerar. När människor vill ha det så kallas det anarki. Lagar och regler är vad som skiljer oss från djuren och anarkister. Behöver du fler anledningar?
Just bygglov finns för att du inte ska kunna bygga ett snorbilligt, totalt livsfarligt höghus med 50 lägenheter, utan ventilation, utan utrymningsmöjligheter, utan brandskydd, utan trappräcken, i ett villaområde. Till exempel.

Egentligen är din - upprepade för tusende gången bara på detta forum - fråga lika inihelskotta korkad, och förtjänar inte något svar, men jag är på gott humör idag så nu fick du ett i alla fall. Alldeles gratis. Utan bygglov. (y)
Det var nog så förr i tiden, numera används den tex här i kommunen för att se till att alla villor har röda tak, när däremot kommunen själva ska bygga ett daghem i området med villor med röda tak, så blir det valsat plåttak i aluzink/galvad färg.
Så det har nog spårat ur ganska kraftigt numera (som med ganska mycket även inom andra områden)

(När jag frågade om det, så verkade det vara för att de inte ville ha svarta/mörka tak, jag hade velat ha betongfärg på dem, alltså ljust grå, så hade ju varit tacksam om de nöjt sig med att diktera ljusa tak)
 
Redigerat:
F Finndjävel skrev:
Jag tycker inte det är ett hållbart argument nej. Gör vad du vill så länge som du inte skadar nån annan är en princip som samhället borde bygga på. Jag vill inte heller att grannen bygger ett sjuvåningshus framför min kvällssol men enbart min irritation kan inte trumfa hans rätt att få göra det.

Ett organiserat samhälle är inte det samma som ett civiliserat samhälle tycker jag. Ett samhälle som enbart strävar efter att organisera saker så att de löper på och ser bra och prydliga ut, på bekostnad av folks lycka är ett misslyckat samhälle. Lagar som inte direkt har som mål att hjälpa andra människor är destruktiva, och inom såna områden behövs inget samhälle. Det mesta inom byggsektorn hör dit.
Du har principiellt rätt. Om det också fungerade i praktiken kunde lagboken bara vara en sida lång där det står "Gör vad som helst om det inte skadar andra". Men det räcker inte som vägledning eftersom folk har olika definitioner av skada. Därför är principen utkristalliserad i detaljbestämmelser för tusentals situationer. Och det är bra för medborgarna eftersom det minskar risken att bli godtyckligt dömd.

Var jag däremot är missnöjd med när det gäller både bygglovsregler och brott och straff i övrigt är att reglerna framförallt drabbar dem som följer dem men gynnar dem som inte följer dem. Just i det aktuella fallet blev det tydligen ett saftigt vite men det är mycket ovanligt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Plan och Bygg Katrineholm skrev:
Folk är fan dumma i huvet.
Idiotisk byggprocess ger idiotisk samhällesbyggnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.