Byggahus.se

100 000 kr i vite för bygge utan bygglov

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Svara
  2. P
    Anonym
    • Svara
  3. F
    Medlem · Nivå 10
    Folk är som dom är, men mest dumt i huvudet är systemet som inte tillåter en att bygga någonting på sin egen mark utan att fråga lov. I norden har man idag en sån nivå på detaljstyrningen som skulle ha gjort både Lenin och Mao blåa (eller kanske röda) av avund.
    Dumt att söka bygglov, han borde ha sagt att han rivit kåken istället. Fritidshus kan flyttas tillfälligt.

• Svara
  4. R
    Medlem · Nivå 9
    Snälla @Redaktionen
    Skriv inte böter i rubriken när det tydligt framgår av texten att det är vite det handlar om.

• Svara
  5. H
    Medlem Nivå 2
    Man kan tycka att reglerna är snåriga och omfattande. Men det är ganska vettigt att det krävs dokumentation på huskonstruktioner både juridiskt och byggtekniskt, eller?

• Svara
  6. TRJBerg
    Medlem Nivå 1
    Vad är skillnaden mellan vite och böter?

• Svara
  7. K
    Medlem · Nivå 7
    Nej

• Svara
  8. R
    Medlem · Nivå 9
    Böter är ett straff. Detta var inte tillåtet nu ska du känna av att det inte var bra att göra så, därför ska du betala x kronor. Har du betalat en gång så har du kvittat skulden för vad du gjorde.

Ett vite är till för att lägga press på dig att genomföra något. Gör du inte detta (som specificeras i beslut) före detta datum kommer vi att kräva dig på x kronor. Gör du det inte ändå så kan du få ett nytt vite (som ofta är högre). osv.

Sen får man bara böter för saker som räknas som brott (ex. stöld och olika slags våld). Bryter man mot regler som är av förvaltningsrättslig karaktär (ex. att bygga utan att ha sökt och fått bygglov av rätt myndighet) så får man en sanktionsavgift. Den är menad att ta bort "nyttan" man haft av att ha rundat reglerna. Tekniskt sett olika saker även om folk kan uppfatta det som snarlikt. Så att tala om böter blir dubbelfel för det kan inte ens förekomma i samband med bygglovlagstiftningen.

• Svara
  9. TRJBerg
    Medlem Nivå 1
    Tack!

• Svara
  10. H
    Medlem Nivå 3
    Håller med om att det är orimligt dyrt med bygglov osv efter att själv ha byggt. Men är det inte bara gilla läget och följa reglerna om man köpt mark, om man inte klarar att få ihop en korrekt ansökan eller beredd att betala kanske man skall anlita dom som kan. Några kan/vill inte bygga korrekt inom regelverket och säkert vilket bygglov osv, är bra för. Inget vet tex om hen har byggt för nära tomtergränser osv så att det påverkar grannar negativt som följer regelverket. Men att det är orimligt dyrt skriver jag under på alla dar i veckan.

• Svara
  11. Stefan Bengtsson
    Medlem · Nivå 9
    Jo.

• Laddar…
    • Svara
  12. T
    Medlem · Nivå 11
    Ja. (y)

Jo.

• Laddar…
    • Svara
  13. T
    Medlem · Nivå 11
    Är man så inihelskotta korkad så man fortsätter bygga även efter att man blir påkommen med byxorna nere, ja då får man skylla sig själv. Bygglov som företeelse finns av en anledning och det är ju bara dumt att försöka strunta i dem. Jag förutsätter att rivning kommer krävas, utöver vitet.

• Svara
  14. F
    Medlem · Nivå 10
    Vilken är anledningen till att bygglov finns, ni som påstår att det finns av en anledning? En vettig anledning skulle jag gärna vilja höra. Att byråkraterna vill ha mera makt och mår bra av att trycka ner folk med mindre makt vet jag, den anledningen är inte godtagbar, finns det nån annan?

Man får köpa ett lass bräder och en låda skruv vid bygghandeln, men åker man hem och skruvar ihop dom så är man plötsligt kriminell. Äganderätten är på tok för betydelselös i den här delen av världen.

• Laddar…
    • Svara
  15. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 9
    Jag ser ändå vissa fördelar, de flesta av er där ute har så sjukt dålig smak (dvs annan än min) och om ni fick fria händer att bygga vad och hur ni vill skulle det se förjävligt ut på några års sikt.

• Svara