Byggahus.se
Håller på att planera köksrenovering, om man byter en gammal elcentral enligt bild som sitter i ett köksskåp, kan man räkna med att en ny central tar mindre plats?

Gammal elcentral med säkringsdosor inuti ett köksskåp, omgiven av hushållsartiklar och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Nej. Dessutom har en ny central ett annat format så den kommer framför allt ta mer plats på höjden. Du har 15 säkringar där så du behöver minst 15 modulplatser. Till det tillkommer minst 2 för huvudbrytare och 4 för JFB (för det ska du väl installera). Den där som ligger löst framför är så att säga inte ok och jag undrar vem det är som har installerat den.

Elcentralen bör inte heller sitta inbyggd i ett skåp på det där sättet, det måste vara åtkomligt för service. Räkna med att elektrikern kommer svära långa eder över det där och troligen vägra befatta sig med det om du inte tar bort skåpet.
 
JFB är fastskruvad och ligger inte löst som det kanske ser ut på fotot. Det original LB-hus från 1973. Skåpet ska bort när gamla köket åker ut.
Tolkar ditt inlägg som att en ny central tar lite mindre plats på bredden och mer på höjden.
 
T Tune skrev:
JFB är fastskruvad och ligger inte löst som det kanske ser ut på fotot. Det original LB-hus från 1973. Skåpet ska bort när gamla köket åker ut.
Tolkar ditt inlägg som att en ny central tar lite mindre plats på bredden och mer på höjden.
Normalt är det så att dagens centraler bygger mer på höjden än bredden. Det finns dock varianter, typ Hager Golf. Eldon har också varianter som är bredare. Även Garo kan vara ett alternativ, de har generellt mer kompakta normcentaler, t.ex. 1x25 mod som kanske kan fungera för dig. Googla och kolla lite mått. Räkna med att du behöver minst 2+4+15=21 moduler.
 
tommib
Jag skulle avråda från Eldons centraler. Deras DB(Q)-serie är gjord för att efterlikna formatet på gamla diazedcentraler och det kan vara bra ibland. Nackdelen med dem är att de är väldigt grunda (8 cm) vilket gör att det är trångt som fasen bakom skenorna och bökigt att dra alla FK rätt. Deras snabbplintar är också usla i jämförelse med Hagers (men där kan man iofs byta).
 
Tack för tipsen, val av central överlämnar jag nog till elektrikern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.