Hej!

Vad anser ni om denna offert:
I villan hemma ska jag byta ut 2 st gamla keramikpropp-elcentraler (samma system och huvudsäkringar). De nuvarande sitter på två platser i huset. Elektrikern har offererat 2 st normcentraler, 2 st JFB, elinkoppling av 3 st badrumsfläktar från fläkten till närmaste el och 1 st utanpåliggande vägguttag. Inkl jordningskontroll, isolationsprovning. 3 dagars arbete.

26 000 kr inkl. ROT
22 000 exkl. ROT

Det blir alltså ca 13 000 kr i materialkostnad, om jag räknat rätt (4 000 kr i ROT-avdrag vilket är 30% av arbetskostnaden = totalt ca 13 000 kr i arbetskostnad). Det tycker jag låter mycket men om han kör med Hager (ska kolla det) kanske det blir så dyrt?

Låter väl inte helt orimligt. Om än i det lite högre prisspannet. Vår offert på 1 central låg på drygt 11’ utan rot. Då räknades det på 1dags arbete.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
A
Helt orimligt är det väl inte? Hur stora är centralerna?

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Scouten skrev:
Helt orimligt är det väl inte? Hur stora är centralerna?
Jag vet inte, därför jag frågade... =)

Central 1 är 12 st säkringar (bara 4 st används tror jag men det vet nog inte elektrikern, han har bara sett på bild)
Central 2 är 20 st säkringar

O
F frihopper skrev:
Central 2 är 20 st säkringar
Om jag surfar in på Elbutik.se och lägger huvudbrytare, jordfelsbrytare, normkapsling (3x18), dvärgbrytare (1st 3-polig 16A och 19st 1-poliga 10A) i kundkorgen så landar jag på en totalsumma av 3149:-. Lägger jag sedan på 10m RK-kopplingsledning, två fasskenor, ändstycken, överkopplingsbyglar, osv. så kommer jag ändå inte upp riktigt till 4000:- i material. Sen tillkommer säkert lite fästmateriel och en del andra småsaker men på det stora hela så känns materialet ändå lite i överkant. Nu skall man dock räkna med att priserna hos Elfirmorna inte rimligtvis kan tävla med nätbutikerna.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Om jag surfar in på Elbutik.se och lägger huvudbrytare, jordfelsbrytare, normkapsling (3x18), dvärgbrytare (1st 3-polig 16A och 19st 1-poliga 10A) i kundkorgen så landar jag på en totalsumma av 3149:-. Lägger jag sedan på 10m RK-kopplingsledning, två fasskenor, ändstycken, överkopplingsbyglar, osv. så kommer jag ändå inte upp riktigt till 4000:- i material. Sen tillkommer säkert lite fästmateriel och en del andra småsaker men på det stora hela så känns materialet ändå lite i överkant. Nu skall man dock räkna med att priserna hos Elfirmorna inte rimligtvis kan tävla med nätbutikerna.
Tack så mycket! Fått bekräftat att han använder AEG eller Hager. Var det det du la i korgen?
Sen kommer det vara 2 st skåp, det blir för mycket omdragningar annars.

O
F frihopper skrev:
Tack så mycket! Fått bekräftat att han använder AEG eller Hager. Var det det du la i korgen?
Det var Hagers 6kA-serie med traditionell skruvanslutning. Det finns en snabbanslutningsvariant också som är lite dyrare. Om du tar kort på båda centralerna så kan folk här nog säga lite mer exakt vad som behövs och räkna på det.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Det var Hagers 6kA-serie med traditionell skruvanslutning. Det finns en snabbanslutningsvariant också som är lite dyrare. Om du tar kort på båda centralerna så kan folk här nog säga lite mer exakt vad som behövs och räkna på det.
Här är centralerna:

Sitter på två olika våningar.
Elektriska centraler monterade på vit vägg, en med säkringar och en med röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentraler monterade på en vitmålad vägg med rörledningar, indikerande installation på två våningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus E K
Så sju stycken centraler ;)

• Haha
frihopper
  • Laddar…
O
Att byta den första centralen borde stämma bra överens mot mitt snabböverslag. Jag misstänker dock att det är de andra sju som dragit upp både arbetskostnad och pris. Elektrikern har enkelt tagit höjd för kostnaden och arbetet som kan tänkas uppstå för att dra om, byta eller skarva de kablar som går in. Att samla alla i en och samma normkappsling är ju inte möjligt eftersom alla inte räcker fram till samma ställe. Så det känns inte som en orimlig offert trots allt.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Takpris eller fast pris?
Totalsummen känns inte helt orimlig, det blir lite jobb med den nedre. Flytta kablar, skarva ett par stycken, sen vet man aldrig rikigt vad man hittar.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Främsta frågan är väl vad du vill uppnå med att byta ut centralerna.
Jag skulle nöja mej med att installera fläktarna och göra kontroll av elsystemet med separata jordfelsbrytare vid sidan om befintlig central

• Gilla
frihopper och 1 till
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Främsta frågan är väl vad du vill uppnå med att byta ut centralerna.
Jag skulle nöja mej med att installera fläktarna och göra kontroll av elsystemet med separata jordfelsbrytare vid sidan om befintlig central
Det var min avsikt från början. Men efter att ha läst lite i trådar här på forumet och efter rekommendation från elektrikern så är det vad jag förstår svårt att sätta JFB på gamla centraler, särskilt om man vill sätta flera. I mitt fall skulle jag gärna ha en separat JFB på kyl och frys t ex.

Jag förkastar inte ditt beslut men skulle kunna vara ett alternativ med offert på separat jfb.
Vad jag läst från ansedda elektriker på Byggahus så rekommenderas det inte att bryta ut kyl och frys

Man kan lätt sätta personskyddsautomater i den kapsling som man sätter en JFB om man vill ha vissa grupper utanför den jfb som skyddar centralen.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.