Byggahus.se
N Nils82 skrev:
Snark........återigen är "250 eller 350" inte en summa som representerar lönen. Vad en utländsk arbetare tjänar är svårt att veta. Om de tjänar enligt avtal som outbildade (sk. 88%are) är det inte ovanligt att de betalar hyra för bostad som företaget äger, betalar för arbetskläder, resor, verktyg, material osv.
En faktiskt lön kan vara så låg som 40-50 :-/h
De verkar ändå älska att komma hit och jobba. Annars skulle de inte vara här. Ett par killar som byggde ut mitt hus skulle ta flera månader ledigt med familjen i hemlandet sedan.

Men allt detta är ett sidospår. Min huvudpoäng är att det är lite snävt att säga att TS var snål och får skylla sig själv. Man ska förvänta sig att en yrkesman bygger bättre och snyggare än vad jag själv skulle kunna.
 
S Sir Duke skrev:
Mja.
Ofta är det en svensk chef som kommer ut och tittar på jobbet, lämnar offert och skriver kontrakt. Men sen när bygger drar igång kommer det östlänningar. Det är kanske inget man som kund aktivt har valt eller förstått. Det är heller inte plättlätt som privatperson och amatör att veta vad saker ska kosta. Visst finns det snickare som tar 250 kr i timmen medan andra tar 800 - hur ska jag veta vilken som är rätt prissatt? Sedan är 250 eller 350 för en utlänning inte någon skitlön så det går inte att förutsätta att de är lata, obildade eller slarviga, det är ju en drömlön för dem även om det inte är det för svenskar.
Så att säga att kunden är snål och får skylla sig själv tycker jag är lite förhastat.
Men som kund har man ett eget ansvar att kolla upp företaget som man anlitar, det kan man göra på många sätt genom att be om referenser, kolla företagets likviditet etc. Dessutom kan man skriva in i kontraktet att man önskar svensktalande arbetskraft och följs inte det så gäller det inte.

Hur mycket en snickare tjänar kan man se till sig själv vad man tjänar. Tar företaget under 400 i timmen kan man dra öronen åt sig om att något inte är ok.

Men du som kund betalar hellre 250 kr än 500 kr i timmen för en snickare och tänker inte på arbetets utförande i första hand utan räknar iskallt med att alla snickare slår i spiken på samma sätt. Men betänk att en billig snickare kanske slår i spiken snett och struntar i att dra ut den och dra i en ny rak för att han inte hinner under tidspress.
 
Om du som öststatsjobbare kommer till Sverige och bygger utan mellanhänder för 250 kr i timmen så kan de leva gott på den lönen hemma. Ofta jobbar de 6 - 19 Må - lö (söndagar är de lediga), det blir 72 timmars arbetsvecka, långt mer än vad en svensk löntagare arbetar. Då kan de bygga hus i Sverige Maj - september och rulla tummarna hemma i öst resten av året.

Det man som Svensk kanske borde tänka på när man anlitar arbetare från öst är att de får arbeta under slavliknande förhållanden (inte alla), betalar inte in till välfärden och att man får vad man betalar för (inga garantier där inte).
 
P Putte 9497 skrev:
Dessutom kan man skriva in i kontraktet att man önskar svensktalande arbetskraft och följs inte det så gäller det inte.
Men det är väl svårt att bedöma vad som ska klassas som svensktalande. Bara för att du inte förstår vad hantverkaren säger på svenska kanske hans chef gör det.
 
S Sir Duke skrev:
De verkar ändå älska att komma hit och jobba. Annars skulle de inte vara här. Ett par killar som byggde ut mitt hus skulle ta flera månader ledigt med familjen i hemlandet sedan.

Men allt detta är ett sidospår. Min huvudpoäng är att det är lite snävt att säga att TS var snål och får skylla sig själv. Man ska förvänta sig att en yrkesman bygger bättre och snyggare än vad jag själv skulle kunna.
Jag vet inte om jag och andra är bekväma med att kalla en polack som knäcker plåt för yrkesman, enligt svensk standard och förväntan.

Många trådar innehåller kritik mot hantverkares kompetens. Man ska passa sig för att kalla alla som utför en tjänst för just hantverkare. Kvacksalvare och halmtrampare är förslag på lämplig yrkestitel.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Fuskar inte kvacksalvare inom medicin? Inte plåtslageri.
 
  • Haha
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
N Nils82 skrev:
Jag vet inte om jag och andra är bekväma med att kalla en polack som knäcker plåt för yrkesman, enligt svensk standard och förväntan
Sammanlagt har jag haft TRE hantverkare. En golvläggare, en elektriker och en plåtslagare. Alla var/är genuina Arier. Golvläggarens prestation var så dålig att den fick göras om i sin helhet. Plåtslagaren monterade hängrännor med bakfall, efter nio månaders försening. Elektrikern däremot gjorde ett utmärkt och mycket billigt jobb. Summa sumarum: 100% Svenska proffs. 66,6% Inkompetenta hantverkare.
 
  • Gilla
krzysgro och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Sammanlagt har jag haft TRE hantverkare. En golvläggare, en elektriker och en plåtslagare. Alla var/är genuina Arier. Golvläggarens prestation var så dålig att den fick göras om i sin helhet. Plåtslagaren monterade hängrännor med bakfall, efter nio månaders försening. Elektrikern däremot gjorde ett utmärkt och mycket billigt jobb. Summa sumarum: 100% Svenska proffs. 66,6% Inkompetenta hantverkare.
Finns ingen här som sagt att Svenska hantverkare är 100 % tvättäkta, finns lurendrejeriare inom alla yrkeskategorier (inte bara hantverkare). Öststatsarbetare är oftast duktiga på det som dom gör men de gör det på sitt sätt som kanske inte alltid passar in för Svenska förhållanden. Ett polskt hus byggt i Pajala skulle man garanterat frysa ihjäl i.

Genuina arier behöver inte vara Svenska Proffs, kan lika gärna vara (öst) tyska proffs då de ansåg sig själva vara arier en gång i tiden och stod över alla andra...

Sedan kan man undra varför Staffan2000 ens har anlitat hantverkare när han säger att golvläggarens jobb var så dåligt att det fick göras om, vem har gjort den bedömningen? Min erfarenhet är att man anlitar en hantverkare för att man själv är osäker eller har tummen mitt i handen...
 
Redigerat:
Staffans2000
P Putte 9497 skrev:
Sedan kan man undra varför Staffan2000 ens har anlitat hantverkare när han säger att golvläggarens jobb var så dåligt att det fick göras om, vem har gjort den bedömningen? Min erfarenhet är att man anlitar en hantverkare för att man själv är osäker eller har tummen mitt i handen...
Det kan man undra.
Här kommer svaret: när jag byggde mitt första badrum anlitade jag en golvläggare för att lägga in en våtrumsgolvmatta. Det blev inte helt lyckat. Dvs. Chefen konstaterade att jobbet var så dåligt gjort att allt fick göras om.
Och jo. Jag var osäker på om jag skulle klara av att svetsa fogarna. Så när fackmannen lämnat för dagen, övade jag med spillbitar och märkte att det var som att svetsa i järn.

För att inte skriva så upprepande använde jag "arier" istället för ex.vis. "svensk, nordisk, inhemsk...".
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Hemmakatten
Nu återgår vi till TS fråga. /moderator
 
  • Gilla
Cruzze och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.