Byggahus.se
Hej!
Ska inom kort beställa ett nytt kök och funderar hur man ska tänka kring att måtta. Bor i ett gammalt hus som har rejäla träväggar. Utanpå dessa är det lagt masonit och spånskivor med åren för att få ett bättre ytskikt (vet inte om det varit lyckat, nyss flyttat hit). Min fundering är, ska man riva bort alla spånskivor i köket inklusive masonit så att bara trästommen är synlig runt om när man tar måtte för köket?
Eller ska man låta det sitta kvar och måtta vägg till vägg?
Eller ska man riva bort spån/masonit och lägga upp renoveringsgips runt om och sedan måtta?
Vet inte ifall man behöver ha gipsskivor bakom köksskåp men det kanske underlättar ytskiktet som blir synligt sen utanför köksskåp och bänkskivor å dylikt, eller lägger man gips runt om alla skåp efter det att köket sitter på plats?

Tips på hur man ska tänka kring måtten mottages gärna samt hur man ska tänka kring underarbetet för köket i samband med nytt kök (vilket då inkluderar mått i slutändan).
Tack på förhand!
 
Riv ner allt.
Regla upp en ny vägg i lod och absolut rak annars blir det glipor mellan skåpen. Sätt kortlingar på rätt höjd så där är något att hänga överskåp.
I den reglade väggen dras all el till dom förbrukare som skall installeras, glöm inte rör till uttag under skåp, belysning under skåp, över skåp, vitrinskåp, DM, HÄLL, UGN, K/F c:a 10 olika grupper el.
Elen är det första som skall monteras innan gips och kök sätts!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Är det träpanel under spånskivan? Spånskkvan kan ha den funktionen att göra väggen rak. Spån har inte den bästa bärigheten. När jag gjorde om mitt kök så satte jag upp osb och putsade upp ytskikt med gipsbruk för att få väggen rak. Kolla detta först innan du bestämmer dig hur du vill göra. Väggen måste vara rak.
Edit: @Leif i Skåne var snabbast. Elen måste förberedas innan om du inte vill ha utanpåliggande installation. Jag fräste i och för sig in en kanal för kablage.
 
L Leif i Skåne skrev:
Riv ner allt.
Regla upp en ny vägg i lod och absolut rak annars blir det glipor mellan skåpen. Sätt kortlingar på rätt höjd så där är något att hänga överskåp.
I den reglade väggen dras all el till dom förbrukare som skall installeras, glöm inte rör till uttag under skåp, belysning under skåp, över skåp, vitrinskåp, DM, HÄLL, UGN, K/F c:a 10 olika grupper el.
Elen är det första som skall monteras innan gips och kök sätts!
Oj, såpass. Att regla på en vägg utanpå befintlig kommer såklart bygga ut en del. Tänker du då standardregel 75x45, plyfa, gips?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Är det träpanel under spånskivan? Spånskkvan kan ha den funktionen att göra väggen rak. Spån har inte den bästa bärigheten. När jag gjorde om mitt kök så satte jag upp osb och putsade upp ytskikt med gipsbruk för att få väggen rak. Kolla detta först innan du bestämmer dig hur du vill göra. Väggen måste vara rak.
Ja det är träpanel under alla ytlager av masonit och spån. Så för att kunna beställa kök så måste väggarna göras så att måtten blir utifrån det?
Jösses, är det verkligen så noga? Hade ju velat få beställa köket typ snart och förbereda innan det kommer. Men det går alltså inte eller vad?
 
Vedspisen Vedspisen skrev:
Ja det är träpanel under alla ytlager av masonit och spån. Så för att kunna beställa kök så måste väggarna göras så att måtten blir utifrån det?
Jösses, är det verkligen så noga? Hade ju velat få beställa köket typ snart och förbereda innan det kommer. Men det går alltså inte eller vad?
Japp väggen måste vara rak. Det är jätteviktigt för att bänkskiva skall ligga snyggt mot väggen och kaklet. Du kan ju alltid beställa köket men då får du vara beredd på marginal för måttjusteringar. Djupet spelar ingen roll men i sidled är det viktigt om du vill ha köket från vägg till vägg.
 
Så det går inte att beställa köket redan nu?
 
Vedspisen Vedspisen skrev:
Så det går inte att beställa köket redan nu?
Jo det kan du göra. Alla mått i ett kök är modulmått 1 dm (0,1m)
Mät dina max mått och gå in i ett köksprogram på nätet t.ex. IKEAs och börja planera. troligen får du en passbit att placera som är mindre än 10 cm, den kanske behövs vid yttervägg för att klara fönsterbrädan eller bredvid diskmaskin så luckan kan öppnas.
Var finns vattnet? El till diskmaskin skall vara på väggen under diskhon glöm inte eluttag till automatiska öppnaren av sopsorteringsbacken. OSV i all oändlighet.
https://www.byggahus.se/forum/posts/2927059
 
Tack för alla bra svar!
Hoppas tråden kan komma till nytta för någon annan också.

Jag har valt att måtta köket från vägg till vägg med ytskiktet nedrivet (borta). Så måtten är alltså direkt mot brädfodringen som var bakom skivorna och gipset. Hur det är med mer moderna väggar vet jag dock inte, kanske man då mäter regel till regel?
Kanske någon som kan besvara det så andra också får möjlighet att veta vad som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.