Byggahus.se
Hej,

Vi skall bygga ett lite större kök med en rejäl köksö.

Vi tänkte sätta ihop 8st 90cm stommar.

Så att köksön blir 120cm bred och 360cm lång.

Går det att beställa en stenskiva (typ granit, betong etc) i den storleken i ett stycke?
Tjocklek 3cm

Någon som har erfarenhet av bänkskivor/stenskivor i denna storleken?

Jag har mailat en del företag som levererar stenskivor men många har svarat att 3 meter är maximal längd.

Hur snyggt blir det med skarvar om man tvingas beställa en stenskiva i två stycken?

Själva problemet med att få in en så stor stenskiva i huset hade ej varit något problem då vi hade tänkt frakta den med lastbil med kran och lyfta den upp på altanen alldeles intill balkongdörren närmast köket och därifrån vara ett par gubbar som bär den på plats (ca 3-4 meter innanför balkongdörr).

Jag tar gärna emot tips på hur andra har gjort, samt tips på vilka företag som kan tillverka stenskivor/bänkskivor i denna storleken.

Jag bifogar en bild på planlösningen på övre våning som visar storleken på köksön.

Hoppas på svar / MvH

• viltrappa vån 2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
Ganska starka gubbar skivan kommer att väga ca 300 kg.
gjuta den på plats kan vara ett alternativ kanske.

Hej och tack för svar.

Är man 6-7 gubbar så tror jag inte 300kg är något problem.
Och jag antar att själva skivan levereras i en trä-ram för att ej gå sönder.

Men finns det någon stenskive-tillverkare som kan tillverka en skiva i den storleken?
Tipsa gärna om företag isåfall.

W
Du skrev ett par gubbar, för mej är ett par två st iaf när det gäller skor och strumpor.:thinking:
Jag vet inget företag som kan hjälpa dej. Kolla med dom som säljer betong och sten, dom kanske kan hjälpa dej.
Mitt förslag kom sig av att jag platsgjöt en stor skiva hemma hos kompissen.
Lycka till!

Ok då förstår jag:) Får hoppas att någon stentillverkare läser denna tråden

Med en densitet på 2,75kg/dm3 får du en vikt på 2,75x36x12x0,3=356 kg. Jag tror att riskerna vid tillverkning och leverans av en stenskiva i ett stycke i den storleken gör att tillverkare drar sig för det. Sten är sprött och sällan 100% jämn styrka över en större yta. Hål för vask eller häll minskar styrkan.

Om skivan är mönsterpassad vid tillverkningen tror jag inte att du kommer märka av fogarna. Vi har 2 fogar i granitskivan och det har inte varit några problem alls, trots slabb från spis, heta grytor och bakning.

Problemet är nog att stenskivetillverkarna får stenblock i omkring 3 m längder och produktionen är anpassad till detta mått. En längre skiva skulle göra att det redan från stenbrottet skulle få anpassa brytningen till din beställning.

Har fått tag i ett företag hitills som har sagt JA till att tillverka en så stor bänkskiva i ett stycke.
Företaget heter BetongDesign.se

Cheesen
Med så stora skivor brukar det bara finnas ett alternativ om man vill ha den skarvlös. Nämligen komposit, typ Corian eller staron.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
S sharkpower skrev:
BetongDesign.se
Men då är det en gjuten betongskiva och ingen stenskiva av natursten!

Vi har en 120x320cm stor bänkskiva i granit, det gick bra att få i en del. Dock kunde vi bara välja mellan några olika svarta granit sorter vilket iof var det vi ville ha :)

Den var inte helt lätt att bära in och lyfta på plats kan jag säga, vi var 5 man (2 från företaget som gjort skivan och 3 extra)

S SteffeM skrev:
Vi har en 120x320cm stor bänkskiva i granit, det gick bra att få i en del. Dock kunde vi bara välja mellan några olika svarta granit sorter vilket iof var det vi ville ha :)

Den var inte helt lätt att bära in och lyfta på plats kan jag säga, vi var 5 man (2 från företaget som gjort skivan och 3 extra)
Tack för svar. Då kanske jag borde tänka om lite då och göra en köksö som är något mindre, tex 1,2x3,0 meter.

• Gilla
Bo10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.