Byggahus.se
Tjena allesammans,

El-Nisse här! Ny på detta forumet men elektriker sedan lång tid tillbaka.

Jag tänkte belysa en sak som jag funderat på ett tag. Nämligen det här med sk. ful-el. Eller amatördragen el.

Jag tycker att det i debatten ibland framstår som fullkomligt livsfarligt att en privatperson drar en utanpåliggande kabel, sätter ett nytt eluttag eller liknande. Efter alla mina år som elektriker så är Min upplevelse att det finns både amatörer (privatpersoner) och behöriga som kan göra både ett dåligt och ett bra jobb. Jag upplever att lagarna som finns på området låser in människors kunskaper och kriminaliserar vanliga duktiga privatpersoner. För låt oss vara ärliga, de som inte har någon aning om vad de sysslar med drar el hemma oaktat vad lagen säger eller riskerna det medför. Samtidigt är det oerhört trångsynt att tro att alla människor som inte har behörighet utför farliga installationer.

Som ett exempel har jag ett byte av en elcentral hos en privatperson. Personen i fråga hade precis köpt hus och bytt samtliga eluttag mot petskyddade sådana. So far, so good. Men han hade också dragit utanpåliggande för att sätta upp nya uttag och andra installationer som enligt lagen gör honom "kriminell". Personen i fråga hade gjort precis allting by the book. Kontrollerat kablarna, dragit skruvar med moment, räknat ut så att inte lasterna blir för stora på gruppen, meggat för att kontrollera ledningarna osv osv. Alltså helt korrekt utförda installationer. Sen har jag varit med om behöriga som gjort samma jobb men helt felaktigt och/eller varken brytt sig eller bemödat sig med att kontrollera installationen.

Vad jag vill ha sagt är att jag tycker det är synd att kriminalisera människors kunskaper. Det finns faktiskt de som är utomordentligt duktiga "amatörer" men som blir kriminella för att de bryter mot lagen för ett pappersbevis som i praktiken kanske inte säger något alls.
 
#el
  • Gilla
MrKylen och 37 till
  • Laddar…
Lagarna finns där för att skydda branschfolket så att de kan hålla en hög prisnivå. Att det handlar om säkerheten är bara vad elbranschens lobbyister tutat i naiva politiker.

Antalet olyckor som orsakats av felaktiga elinstallationer motiverar inte i närheten de strikta bestämmelser som finns. Hade man tillämpat samma princip på alla andra områden hade folk knappt fått gå utanför dörren. T.ex. att en privatperson skulle få framföra en bil utan minst 10-15års utbildning hade inte kommit på fråga.
 
  • Gilla
MrKylen och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L
Håller helt med.

Och jag som företrädesvis arbetat i miljöer där inga hempulare varit framme (skolor, myndigheter, företag och industrier, driftsrum osv osv) så har jag ett stort register på fula och felaktiga installationer som med allra största sannolikhet utförts av elfirmor (många exempel har jag med 100% säkerhet också).

Jag slåss hela tiden för att ordningen bör ändras ifrån att det som nu är organiseringsformen för en person som avgör att denne får installera till att det ska bli personens kunskap och resultat som ska avgöra när man är "myndig" att installera el.

Detta innebär alltså skärpningar och inskränkningar för elföretagen och öppningar och lättnader för privatpersoner.
Jag är inte för att släppa elinstallationer helt fritt. I alla fall inte i något första skede.

Min dröm är att det ska kunna komma någon slags elauktorisation light, som ger en viss begränsad rätt att utföra det som är mest vanligt i villor och hem. Och man skulle lämpligen kunna kika lite på hur jägarexamen fungerar, och försöka ordna detta på samma vis, att olika studieförbund, t.ex. skulle kunna anordna kvällskurser, som en av flera olika utbildningsvägar.
 
  • Gilla
Maria T och 28 till
  • Laddar…
Tyvärr är det så det blir när man låter kommersiella intresseorganisationer ha inflytande över reglerna.
Att inte lagen är till för att säkerställa hög elsäkerhet är ju väldigt uppenbart när man ser resultatet av den stora lagändringen som gjordes för några år sedan - Mer fokus på att det är ett kommersiellt företag som gör installationen istället för mer fokus på själva utförandet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
F Finndjävel skrev:
T.ex. att en privatperson skulle få framföra en bil utan minst 10-15års utbildning hade inte kommit på fråga.
Fast om vi ska jämföra bilkörkort med rätt att koppla el så blir det på ett lite annat vis.

Först ska du läsa teori, och även ifall du redan kan det, eller är väldigt smart och skulle kunna lära dig det på några veckor så ska du ändå läsa i tre år för att en del av dina kurskamrater är väldigt omotiverade.
Sen måste du tyvärr börja med att ta anställning hos en med körkort, och köra bil, endast på vardagar, i hans verksamhet, i 4 år och avsluta detta med att betala 40 tusen för lite ytterligare kurs för att få ut ditt eget körkort, nu får du köra bil själv, precis hur du vill.
Men inte mot ersättning eller på något som kan ses som yrkesverksamt, utan då måste du först starta ett företag.


Sen kan du faktiskt också helt skippa att ta körkort själv, du kan jobba hos han med körkort hela ditt liv istället.
Och då blir det en finess till, då behöver du, enligt lagen, inte gå någon utbildning alls, du kan skippa de där tre åren med några omotiverade studiekamrater.
Fast förvisso kommer facket försöka klämma åt dig och han du jobbar åt i så fall, de vill nämligen också ha ett stort inflytande över vilka som kör bil i Sverige.
 
  • Gilla
Frlixgustavsson och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen måste du tyvärr börja med att ta anställning hos en med körkort, och köra bil, endast på vardagar, i hans verksamhet
Ja, men du kan ju vara ute i trafiken och köra under överinseende av den som har körkort - Samtidigt som han sitter på kontoret eller kör bil i en annan del av landet...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det var ungefär så jag menade.

Bara att man är anställd i hans verksamhet. Fast egentligen krävs ju inte det heller idag, man måste ju bara finnas med i företagets egenkontrollprogram, antingen listad där med sitt namn, eller att det på något annat vis framgår varför man är inkluderad.


Sen behöver faktiskt den man tar anställning hos inte ha körkort heller. Chefen behöver inget eget körkort, inte någon som helst av de anställda behöver heller något körkort - precis alla på firman kan vara körkortslösa, men ändå vara ute och köra både bilar, lastbilar, bussar och jumbojets hela dagarna.
Men måste det inte finnas åtminstone en med körkort? Jo, men denne kan vara en pensionerad åkare som har flyttat till Thailand och sitter och dricker paraplydrinkar hela dagarna, men har (mot ersättning) låtit sig registrera sig som "körkortsinnehavare för hastighetskontroll" åt firman, vid registreringen hos transportstyrelsen.
Och denne åkare har kanske endast kört traktor och lätt lastbil i hela sitt liv, men firman kör oljetankers.
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 10 till
  • Laddar…
Jag instämmer med dig @Mikael_L

Jag har tänkt mig såhär. Varför inte istället för att automatiskt kriminalisera kunskaper ställa krav på bevis? Om man kan bevisa att installationen är korrekt utförd med bilder, tester eller på något annat sätt så vore det helt ok att t.ex. dra en 3G1,5 för att sätta upp ett nytt eluttag. Nu är ju lagen utformad som att den kriminaliserar ALLA som saknar ett pappersbevis som egentligen inte säger någonting alls om den faktiska installationen.

Naturligtvis inom rimliga gränser. Man kanske inte ska tillåta byte av normcentral hur som helst och liknande installationer. Men att dra en hård gräns mellan behörig och obehörig och säga att den ena installationen är olaglig och den andra laglig trots att den som är laglig i praktiken kan vara felaktig och vice versa. Jag tycker inte att det ger en rimlig avvägning.

Tycker också att ditt förslag på behörighet "light" kan vara en god idé där en privatperson kan få genomgå en "snabbexamen" där man lär sig grunderna med säker el och vanliga installationer som man kan göra i hemmet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Och mysigare blir det.
Huset som du köper kan ha både fin och fuldragen "el".

Men likväl är det du som fastighetsägare som är ansvarig för anläggningen i helhet.
Trots total avsaknad av kunskap om "el".
 
  • Gilla
Collie
  • Laddar…
Om man tänker sig att det faktiskt skulle bli så. Vad skulle ni som vill ha en behörighet för installationer ”på egen anläggning” kunna tänka er att betala för utbildningen? Därtill gör man nog räkna till en peng för en förenklad standard som innehåller de regler och den teori som krävs. Utöver kursavgift, tid för utbildningen, förenklad standard behöver man även en del instrument. Man ska åtminstone kunna isolationsprova, prova kontinuitet samt mäta spänning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Om man tänker sig att det faktiskt skulle bli så. Vad skulle ni som vill ha en behörighet för installationer ”på egen anläggning” kunna tänka er att betala för utbildningen? Därtill gör man nog räkna till en peng för en förenklad standard som innehåller de regler och den teori som krävs. Utöver kursavgift, tid för utbildningen, förenklad standard behöver man även en del instrument. Man ska åtminstone kunna isolationsprova, prova kontinuitet samt mäta spänning.
Om vi säger att detta skulle kosta 20 000kr att få denna "på egen anläggning utbildning" så måste man göra arbete som är värt ca 40 timmars yrkesvecka sen börjar man tjäna pengar på att ha gått utbildningen.
Iom material ändå behövs köpa så är det ju egentligen bara arbetstimmar man betalar för.

Svårt att motivera det, de som gör dåligt hempul kommer man ju ändå inte åt med denna lösning. För dom kommer ju ändå göra sitt för att "spara pengar"
 
Beror på hur man räknar på kostnad.
20 000 är ju inte mycket när man står still i 2 veckor med sin renovering eller alla gånger man får stanna hemma från jobbet för att vänta på elektriken som fastnat på annat jobb osv. Vissa jobb är näst intill omöjliga att få gjorda och andra tar väntetiden för stor del av projektet. Så 20 000 när man nyligen köpt ett renoveringsobjekt är inte mycket men har man redan renoverat färdigt (kanske olagligt kopplat el) och bara vill sätta ett extra uttag vid datorplatsen är 20000 väldigt mycket pengar.
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Om vi säger att detta skulle kosta 20 000kr att få denna "på egen anläggning utbildning" så måste man göra arbete som är värt ca 40 timmars yrkesvecka sen börjar man tjäna pengar på att ha gått utbildningen.
Iom material ändå behövs köpa så är det ju egentligen bara arbetstimmar man betalar för.

Svårt att motivera det, de som gör dåligt hempul kommer man ju ändå inte åt med denna lösning. För dom kommer ju ändå göra sitt för att "spara pengar"
Jag tycker du gör en mycket klok analys. 20.000kr är inte helt orimligt. Därtill tillkommer lite annat för säg 5000kr. Problemet är som du säger, man kommer inte åt de som är usla och som gör det ändå.
 
O
J Johan456 skrev:
Vad skulle ni som vill ha en behörighet för installationer ”på egen anläggning” kunna tänka er att betala för utbildningen?
Det är viktigt att man distanserar sig från dagens tänkande. Med det vill jag ha sagt att det viktiga är inte att man har gått en specifik utbildning utan att man har specifika kunskaper. Det får absolut inte bli som idag där det viktiga är att man jobbat i ett elinstallationsföretag i fyra år, inte att man faktiskt kan något. Utbildning och examination bör vara två olika saker och betalas oberoende av varandra. Det skulle innebära att den med obetydliga förkunskaper tvingas betala en högre kostnad för en mer omfattande utbildning än den som har närliggande utbildning och därmed mycket gratis. Rimligtvis är det även tillåtet med självstudier och enbart examinationen. För en utbildning jag inte behöver är jag inte beredd att betala ett enda öre. För en examination som ger mig rätt att sköta om min villainstallation skulle jag utan tvekan betala ett par tusenlappar.
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hojte Hojte skrev:
...att detta skulle kosta 20 000kr att få denna "på egen anläggning utbildning" så... klipp
Jag tänkte också så förut, att en lämplig avgränsning skulle vara att man bara fick jobba i sitt eget hus.

Men jag fick mothugg av någon, och har sen dess funderat på varför denna begränsning skulle vara vettig...

Och idag är jag nog lite mer inställd på att en light-behörighet bör omfatta ett visst arbetsområde, men inte någon geografisk begränsning.
Det skulle annars ungefär vara som att en elfirma får göra jobb i Stockholm, men inte Uppsala ... varför?

Fördelen med att man får utföra jobb precis var som helst så fort man kvalificerat sig, är att då kanske någon av alla dessa självmordspiloter som ändå struntar i alla regler och lagar och skulle koppla livsfarligt på egen hand, kanske råkar ha en med light-behörighet i sin vänkrets, som kommer och styr upp det hela.
JA, jag fattar att man inte når alla puckon, men varenda elinstallation som blir bättre är ju trots allt ett fall framåt!
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.