Byggahus.se

Det här med ful-el

1. A
    Medlem · Nivå 9
    Lagen skrevs ju ursprungligen när folk gick 6 år i skola och inte hade byggahus att kolla med. Samtidigt var folk fattigare och skulle snåla och fattade inte hur farligt det kan vara att bysmeden säljer hållfast säkringar där smälttråden bytts ut mot en spik. Kom ihåg att materiel var dyrt på 70-talet, man spikade i stället för att skruva och använde böjda spikar för att sätt upp verktyg.

Min gamla Tekno's Elarbete från 1950 som jag ärvt efter min salige far har fullt med exempel på hur det kan se ut, speciellt på landet.

Sedan har det levt kvar, ivrigt påhejat av monopolisterna inom Elektrikerfacket.

Så det är väl dags för en förnyad syn men det har gått mycket politik i detta.

2. J
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Jag tror att det finns många hempulare som gör mer än de egentligen är bekväma med, för att det ofta upplevs som "allt eller inget". Dvs vill man spara pengar genom att sätta rör och dosor själv, då måste man kanske också koppla centralen själv för det är omöjligt att hitta en elektriker som vill ta i den hempulade anläggningen (vilket jag också kan förstå). Eller om man vill spara en slant genom att använda Malmbergs normkomponenter tex (huga!).

Så för en "behörighet light" skulle det nog för de flesta egentligen räcka med att veta hur man sätter rör, dimensionerar ledningar (enligt enkla tumregler med jättestor säkerhetsmarginal) och skruvar upp uttag. Resten (koppling av JFB, skillnad på TN-S och TN-C osv) skulle nog de flesta gladeligen lämna åt ett proffs.

Men det kanske är väldigt svårt att göra en sådan avgränsning.

3. E
    Medlem · Nivå 22
    På vilket sätt har du dåliga erfarenheter av Malmbergs normprodukter? Jag har vid ett flertal tillfällen stött på deras normkomponenter men ALDRIG upplevt några problem.

4. J
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Jag menade mer att i varje tråd här på BH när någon har en central med Malmbergs komponenter så kommer alltid kommentarer i stil med "det där måste vara hempul, ingen elektriker väljer sådant, alla kör hager". Du måste ha sett det massor med gånger? Jag själv tror att de oftast duger utmärkt.

Dock så hade jag faktiskt en Malmbergs JFB i min gamla lägenhet som helt enkelt pajade en kväll. Kom en jourelektriker och bytte den, så jag fick aldrig möjlighet att dissekera den.

5. A
    Medlem · Nivå 9
    Det beror också på att man har samma rabatter eller bättre på Hager men listpriset är högre så det blir fler kronor i profit. Men visst är Hager bättre utförda.

• Laddar…
  6. E
    Medlem · Nivå 22
    Det jag "irriterar" mig lite på är att så många, som troligen inte själv har erfarenheten, klagar på vissa fabrikat bara för att andra klagar.
    Och alla använder inte Hager, det finns ett flertal fabrikat som är minst likvärdiga.
    Och det finns ett lågprissortiment som ligger klart under Malmbergs både i pris och kvalitet.
    Jag skulle erfarenhetsmässigt säga att Malmbergs centraler/normkomponenter ligger i ett mellanskikt tillsammans med några fler.

7. J
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Jag håller helt med. Jag bara tog ett exempel jag har sett (många gånger) här på Byggahus.

På tal om prissegment och normkomponenter så har elnu.se helt osannolika priser på sina dvärgbrytare. 12 kr för en enpolig och 40 kr för en trepolig. Hur är det ens möjligt att ha så låga priser?

8. E
    Medlem · Nivå 22
    Troligen helt vansinniga växelkurser, och tillverkat i nått lågprisland i Asien samt en helt automatisk tillverkning.

9. A
    Medlem · Nivå 9
    Visst, Merlin-Gerin, Siemens, ABB och liknande är lika bra och kostar lika mycket men Hager (ägs väl av Schneider Electric) har lyckas koppla ett järngrepp om villamarknaden.

Vore kul att höra från industrielektriker och producenter av styrsystem hur det ser ut med märkena i det marknadssegmentet.

Sedan för 20 år sedan så fick jag en central av Malmbergs fabrikat installerad i lägenheten. Tror det var 1998. Tyvärr glappade säkringarna på skenan och det var stora problem med att få på kåpan. Har även använt armaturer och uttag av Malmbergs fabrikat och varje gång fått rysningar.

Idag köper jag hellre Biltema eller ännu hellre begagnade kvalitetsfabrikat på Tradera. Mina erfarenheter är att begagnat av dyrare fabrikat är bättre än nytt av lågprisfabrikat.

• Laddar…
  10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  11. E
    Medlem · Nivå 22
    Vad jag har sett utav Malmbergs normapparater av lite modernare tappning, är att dom i frågan om passform och användarvänlighet inte ligger någon annan efter. Däremot var/är dom lite äldre modellerna betydligt "knöligare" att jobba med. När det gäller funktion/hållbarhet har jag inte sett att dom skulle vara sämre än något annat fabrikat.

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag har än så länge bara varit med om en fallerande normapparat från malmbergs, och det var en JFB utav det lite senare sortimentet. Den har bott i ett fasadmätarskåp, dvs lite kallt/varmt/fuktigt emellanåt, så det har säkert stressat den lite.
    När jag testade den verkade den helt tvärdöd, men så bröt den plötsligt efter några minuter. :surprised: :thinking:
    Efter jag motionerat den rätt ordentligt så kom vi så småningom ner till att det "bara" tog några sekunder för att bryta vid jordfel, så den var ju totalkörd, helt enkelt.

Jag kom på att jag ska testa hur min siemens som sitter i fasadmätarskåpet funkar, nu när den varit i den miljön i flera år nu.

Ja en ringklocka i DIN-utförande från malmbergs har också gett upp för, nästan direkt efter montage dessutom. :mad:

Jag tycker nog att malmbergs normapparater känns helt OK när man jobbar med dom, men det säger ju inte allt.

Och så kan jag ju även berätta att det fabrikat på JFB som allra oftast blivit underkänd vid mätning för mig har varit Garo. Nu låter det som att det är vanligt, men nej det är det inte, det har kanske varit 1 underkänd Hager och 3-4 st Garo, under några års tid, om man säger så.
    Och det handlar om att jfb bryter, men de klarar dock inte riktigt föreskriven tid.

• Laddar…
  13. A
    Medlem · Nivå 9
    Synnerligen imponerande priser. Men var är villacentralerna? Jag har idag 3x14 diazed och det är fullt. I ett hus från 1974. Skulle jag byta vill jag ha mer plats. Pragma F 6x18 eller så.

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    :surprised:
    Alltså .. det ÄR tillåtet att ha två st vägguttag på en och samma säkring. Ja man kan t.om ha 5 och 10 st uttag på samma säkring ibland ... ;)

15. E
    Medlem · Nivå 22
    Upp till 10 är väl vad "normen" säger om det inte handlar om dedikerade uttag som tex ugn, diskmaskin mm eller lika många "ljuspunkter".