Byggahus.se

Det här med ful-el

1. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Min elektriker verkar gilla Rogy. Jag vet inte om det är för att jag ska få ett bättre pris, eller om han har bättre marginal på dom... Sist köpte jag själv ut Hager-prylar för lite mer högre pris än Rogy, men inte så jättemycket. Jag vet inte hur stor skillnad det är på kvaliteten dock...

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Norm och norm, det kan väl kallas tumregel, tumregel för normala lågbelastade uttag för tillfälligt bruk och för strömsnåla hushållsprodukter.

Det innebär i praktiken att det kan vara lämpligt med en säkring per två st bostadsrum, då snackar jag sovrum, v-rum, hall osv.

När vi lämnar tumregeln därhän och hamnar i verkligheten så finns det många säkringar med max ett uttag, ex ugn, DM, TM, TT, värmepump.

Men samtidigt kan man ibland sätta massor med uttag på en enda säkring också, för ett tag sen satt jag upp 8 st uttagsbrunnar (men alltså 4 dubbeluttag) alldeles nära varandra, i ett garage. Dessa skulle användas till alla laddare och sånt som de hade, de delade säkring med lite fler allmänuttag i garaget. Nu blev det inte heller här fler än 10 uttag, men hade de velat ha 30 st uttag för laddare och sånt hade jag kanske lagt alla på en och samma säkring.

Problemet skulle nog mest bli all högfrekvent skit i ledningarna ifrån alla switchade nätdelar, och kanske även startströmmen när man kommer på att man vill slå på säkringen.
    Det högfrekventa skräpet blir tyvärr ett problem för hela fastigheten och grannfastigheterna.
    Så om någon ville ha anslutet 30 st små laddare så tror jag att man borde projektera lite först, faktiskt. Men ev problem löses inte genom att dela upp på flera säkringar.

• Laddar…
  3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    För Rogy borde du betala mindre än hälften jämfört med Hager, ty Rogy är riktigt lågpris.

Kvalitet vågar jag inte uttala mig om. Om jag fattat det rätt så är Rogy en av kinas stora inhemska aktörer (ungefär som legrand i Frankrike osv) och de kan mycket väl ha en helt OK kvalitet. Men jag kan inte uttala mig något.

4. Tomtom79
    Medlem · Nivå 7
    Ett exempel på sämre kvalitet på Malmbergs var när jag monterade en JFB sist i garaget och köpte en Malmbergs för att det var den enda de hade på lager hemma på lokala köpladan. Skruvarna var sämre än normalt vilket gjorde att mejseln slirade. Efter ett tag tröttnade jag och började rota i lådorna och hittade en ABB som funkade mycket bättre!

Så i det här fallet handlade det inte om den elektriska funktionen utan en så enkel sak som hur rundade spåren var i anslutningsskruvarna.

5. E
    Medlem · Nivå 22
    Mikael_L, står det inte nått om 10 i EL-AMA, jag är rätt säker på att det i alla fall tidigare gjorde det.
    Använder "folk" inte EL-AMA längre ? jag ser aldrig att någon hänvisar dit när det gäller "utföranden"?

6. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Ja, då är det som jag tror då att det är bäst profit på dom.

7. J
    Husägare · Nivå 11
    Det vet jag inte om det gör, det är däremot en vanlig skrivelse i tekniska beskrivningar och rambeskrivningar vilka alltid ansluter till AMA EL.

8. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det står i SS 437 01 02.

• Laddar…
  9. J
    Husägare · Nivå 11
    Var? Jag har aldrig sett det. Hjälp mig :D

10. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det står långt bak (utgåva 2):

11.4 Ledningssystem
    För belysningsinstallation och eluttag fordras minst en gruppledning för varje påbörjad golvarea om 30 m2.
    I bostadslägenhet ska dock finnas minst två gruppledningar för belysning.
    För förrådsutrymmen, där effektbehovet är litet och där man kan vänta sig att endast små effekter tas ut från eluttag, kan värdet 30 m2 golvarea ökas.
    Eluttag och lamputtag fördelas jämnt på de olika gruppledningarna. I regel ansluts totalt högst tio eluttag eller lamputtag till samma enfasgruppledning. Vid känd belastning, t ex rena belysningsgrupper, kan antalet utökas. Eluttag och lamputtag i samma rum fördelas om möjligt på flera gruppledningar.

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Observera, den standarden ss437 01 02 är inte på något sätt lag eller tvingande.

Men den kan åberopas vid anbud/beställning och ska alltså då följas.

Sen är den i grunden sund, och kan lämpligen följas på ett ungefär även om inte beställningen är behäftad med det kravet.

Redigerat 15 okt 2019 18:30
    • Laddar…
  12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  13. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Ja det känns lite fånigt på jobbet, när jag monterar, drar kablar, kopplar styrskåp mm, och sen får gå till en elektriker och be om inkoppling av matningen i brytaren. Och det är ändå jag som kollar/mäter att allt är rätt, och skriver egenkontroll.

14. useless
    Självbyggare · Nivå 24
  15. J
    Husägare · Nivå 11
    Aha, jag var inne och kikade men hittade inte. Tack!