Byggahus.se
Hej,

Jag beställde ett lastbilslass med makadam 8-16 till ett carport/garageprojekt vilket levererades till mig när jag inte var hemma. När jag kom hem blev jag dock lite brydd då jag tror att jag fått gårdssingel 8-16 istället för makadam 8-16. I min värld är makadam krossat berg och inte så här runt och fint som det gruset jag fått är. Entreprenören som levererat detta hävdar med en dåres envishet att det är makadam vilket gör mig ännu mer brydd. Jag ska ha detta under plintarna och vill givetvis kunna komprimera det vilket inte går med just gårdssingel per definition.
En hand som håller runda och släta grusstenar, misstänkt gårdssingel, framför en hög av liknande stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så alla experter här på Byggahus visst är det inte makadam jag fått?
 
Jag kallar det inte makadam...
 
Det är inte makadam. Naturgrus brukar vara dyrare. De måste ha levererat fel.
 
Det är rätt, det där är inte makadam.
"Skillnaden mellan makadam och singel, bortsett från stenens geologiska sammansättning, är att makadam har en ojämn kornform medan singel har en rundad form. Det innebär att makadam är betydligt mer stabilt när det packas, eftersom makadamkornen låser varandra till skillnad från singelkornen som tenderar att glida."
 
  • Gilla
callel
  • Laddar…
Det stämmer att det inte är makadam. Men varken makadam eller singel går att komprimera. Skillnaden är att makadam ligger mer stilla, men eftersom du ska ha det i plinthål kan jag inte se att detta ska vara något problem att använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.