Byggahus.se
B b50gud skrev:
om han jobbar på ackord så får han betalt 1 timme per radiator sedan tillkommer rören med 0,3 tim per meter. inväxlingen på rören i tak går på löpande och tar den tid det tar. har varit på jobb där det tar 4 timmar att tappa ut vattnet bara.
ska du klaga på tidsåtgången så måste man veta förutsättningarna. vem ska betala för tiden som han åker till och från dig samt att komplettera i bilen för det som gått åt hos dig och sedan faktureringen. en röris fakturerar ungefär 50% per timme mot för vad du betalar per timme när du servar din bil.
ett alternativ för dig i framtiden är att begära fast pris då blir det inget strul om tid. visserligen kommer fakturan att vara betydligt högre då firman måste ta höjd för oförutsedda händelser. samt om du ber honom byta en packning när han ändå är där kommer en extra faktura på det.
ja du snackar om att sätta upp en radiator på väggen åxå var det ju inte så i det här fallet utan bara rördragningen som är gulmarkerad på bilden
 
  • Haha
UffePlåtis
  • Laddar…
S Staas skrev:
ja du snackar om att sätta upp en radiator på väggen åxå var det ju inte så i det här fallet utan bara rördragningen som är gulmarkerad på bilden
du frågade hur många rad han skulle hinna på en dag därför gav jag dig tider från vvs ackordsprislista.

tiden i ditt fall kan vara lite hög eller väldigt låg oklart då man inte har förutsättningarna. hur länge var han hos dig den tiden och lite till ska du betala för. den tid dom fakturerat dig för är inte i mina ögon dramatiskt hög.
men hade du redan tappat ner systemet så är den möjligen lite hög.
 
S Staas skrev:
Rast är inget man får betalt för det trodde jag du visste och då var nog den extra åkturen hans rast så uppenbarligen så har du räknat in en timme som han inte skulle ha betalt för i din beräkning
Har du ett arbete själv eller är du arbetslös?

På dom ställen jag arbetat på räknas fikarast som arbetstid, men ej lunchrast.
 
  • Gilla
  • Wow
frityreldarn och 8 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Har du ett arbete själv eller är du arbetslös?

På dom ställen jag arbetat på räknas fikarast som arbetstid, men ej lunchrast.
inte i vvs avtalet därför dom börjar kl 07,00 och slutar 16,15 15 min förmiddags rast 45 min lunch 15min em rast total tid på jobbet 9 tim och 15 min betalt för 8 tim.
kan vara olika tider på olika orter men principen är den.
 
  • Gilla
Isolator och 3 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Har du ett arbete själv eller är du arbetslös?

På dom ställen jag arbetat på räknas fikarast som arbetstid, men ej lunchrast.
Rast är obetalt, då har du rätt att göra vad du vill.
Det du tänker på är PAUS, det är ofta betalt men din arbetsgivare kan ställa krav att du skall vara tillgänglig. Det är ganska vanligt att man har en paus på för- och eftermiddagen men det är inget som är reglerat i lag och ofta får man ta ut sin paus "Om arbetssituationen medger det".
 
  • Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Ok. Det hade jag ingen aning om. Har alltid kallats fikarast, men då får jag börja kalla det fikapaus i stället. :rofl:
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Mammas sambo som är rörmokare ersatte 2 nya element med nya och satte nya rör i samma längd som hos ts med bockning o allt. Ca 3,5h tog det med tömning, påfyllning, resa m.m.

Riktigt bra blev det dessutom
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
P Ponnyfarm skrev:
Mammas sambo som är rörmokare ersatte 2 nya element med nya och satte nya rör i samma längd som hos ts med bockning o allt. Ca 3,5h tog det med tömning, påfyllning, resa m.m.

Riktigt bra blev det dessutom
Visst. Men då kanske det var rättså gynnsamma förutsättningar också? Vi vet ju inte alla förutsättningar i fallet som diskuteras här.
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
P Ponnyfarm skrev:
Mammas sambo som är rörmokare ersatte 2 nya element med nya och satte nya rör i samma längd som hos ts med bockning o allt. Ca 3,5h tog det med tömning, påfyllning, resa m.m.

Riktigt bra blev det dessutom
Seduuu äntligen en riktig rörmokare min satte bara 2 rör på en halv arbetsdag
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Visst. Men då kanske det var rättså gynnsamma förutsättningar också? Vi vet ju inte alla förutsättningar i fallet som diskuteras här.
Det vet ni ju visst se bilden och mina svar
Tömning av systemet avklarat på 30 min och 3 minuter bilväg hit från firman och jag fick själv fylla upp systemet när rören var ditsatta
 
lärjungen lärjungen skrev:
Visst. Men då kanske det var rättså gynnsamma förutsättningar också? Vi vet ju inte alla förutsättningar i fallet som diskuteras här.
Han visste hur man bockade rör ;P
Nä då. Förutsättningarna hos mig var som vilken kund som helst. Han har ca 8 års erfarenhet utanför lärlingsarbete. Gillar sitt arbete...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S Staas skrev:
Det vet ni ju visst se bilden och mina svar
Tömning av systemet avklarat på 30 min och 3 minuter bilväg hit från firman och jag fick själv fylla upp systemet när rören var ditsatta
då fixade han jobbet på 3,5 tim hos dig.du har betalat och är missnöjd utgår från att du pratat med företaget och fått en förklaring varför du betalade så varför klaga i detta forum? Flera har frågat dig om vad du anser är en rimlig tid utan att få svar? med kommentaren från ponnyfarm så borde en rimlig tid hos dig vara just 4 timmar då han även skulle åka till dig. vilket inte ingår i ponnyfarms tidsexempel. eller möjligen så har dom lurat dig på ca 15 minuter.
 
Jag fick kortslutning i en cirk pump när jag var föräldraledig och lära ta hand om barn så efter en snabb felsökning så var det enklast att ringa röris då. Han skulle komma strax sa han, 7 timmar senare kom han, då hade svärfar konstaterat felet, röris gav mig en mejsel och jag skruvade. Fick en räkning på 1500 spänn,firman ligger 5 min bort. Fick köpa en beg pump av dom för 200 spänn så de va ju schyst iaf. Ser snyggt ut de han gjort hos dig så var nöjd och gå vidare. Rörisar och elektriker som gör fint och städar efter sig ska man va rädd om. En timme hit eller dit... Jag gör vvs själv numera och är in på rörfirman och får goda råd och köper material ibland. Rekommenderar att ts gör detsamma.
 
  • Gilla
källe
  • Laddar…
B b50gud skrev:
då fixade han jobbet på 3,5 tim hos dig.du har betalat och är missnöjd utgår från att du pratat med företaget och fått en förklaring varför du betalade så varför klaga i detta forum? Flera har frågat dig om vad du anser är en rimlig tid utan att få svar? med kommentaren från ponnyfarm så borde en rimlig tid hos dig vara just 4 timmar då han även skulle åka till dig. vilket inte ingår i ponnyfarms tidsexempel. eller möjligen så har dom lurat dig på ca 15 minuter.
Du har uppenbarligen inte heller tittat på bilden eller följt tråden innan du kommenterar
Ponnyfarm fick två radiatorer utbytta och rördragningen till detta jag fick två rör dragna till ett befintligt element
 
S Staas skrev:
Du har uppenbarligen inte heller tittat på bilden eller följt tråden innan du kommenterar
Ponnyfarm fick två radiatorer utbytta och rördragningen till detta jag fick två rör dragna till ett befintligt element
Jag har läst tråden och tittat på bilden. Men Ponnyfarm har inte specat om han fick betala för 3,5h eller om enbart arbetet med byte av befintliga raddisar och dragning av nya rör tog 3,5h att tömning, städning, påfyllning, luftning resa är med. Om man kan nyttja samma konsoler så tar inte ett byte lång tid.
Men kan du inte svara på vad du tycker att det borde ta, vad du borde ha fått fakturerat?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.