Är medveten om att det finns trådar om detta ämne men hittade inget som besvarade min fråga.
Som titeln lyder så bestämde jag mig att täta mina fönster (böt alltså ut silikonlisterna). Allt var frid och fröjd tills det blev minusgrader en natt och jag vaknade upp till den grönjävligaste mängd kondens jag sett. Jag förstod att det blivit för tätt och att självdragsventilationen blivit lidande.
Jag bor i ett 50tals tegelhus med självdrag och tvåglasfönster.
Jag läste på om fönsterventiler men kände att jag inte hade tid att vänta, så jag kollade hur installationen gick till och såg på ritningen att samma effekt skulle bli om jag tog bort ca 10cm av fönsterlisten i ovankanten. Kondensen verkar ha försvunnit och luften känns fräsch. Sen slog tanken mig att hur blir det när det är 20 minus ute? Kommer det att bli kallras som heter duga och uppvärmningskostnader från helvetet eller är det flera som kört denna variant?
Min egentliga fråga är: Har jag gjort bort mig? Tack på förhand!
Som titeln lyder så bestämde jag mig att täta mina fönster (böt alltså ut silikonlisterna). Allt var frid och fröjd tills det blev minusgrader en natt och jag vaknade upp till den grönjävligaste mängd kondens jag sett. Jag förstod att det blivit för tätt och att självdragsventilationen blivit lidande.
Jag bor i ett 50tals tegelhus med självdrag och tvåglasfönster.
Jag läste på om fönsterventiler men kände att jag inte hade tid att vänta, så jag kollade hur installationen gick till och såg på ritningen att samma effekt skulle bli om jag tog bort ca 10cm av fönsterlisten i ovankanten. Kondensen verkar ha försvunnit och luften känns fräsch. Sen slog tanken mig att hur blir det när det är 20 minus ute? Kommer det att bli kallras som heter duga och uppvärmningskostnader från helvetet eller är det flera som kört denna variant?
Min egentliga fråga är: Har jag gjort bort mig? Tack på förhand!
Kondensen beror på att rutorna är för kalla (kan ibland åtgärdas med dammlister mellan bågarna), att ventilationen är för dålig, eller en kombination. Det är sällan det blir bra i längden att få ventilationen genom gliporna du skapar, bl.a. eftersom det är opålitligt och du riskerar kondens. Ett sovrum är svårt att ventilera med självdrag, särskilt om det ligger på övervåningen. Frånluftsfläkt och spaltventil är första steget. FTX är ofta bästa steget.
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
138 kr inkl moms
Läs mer
Eftersom kondensen uppstod efter jag tätat så antog jag att det berodde på att det blivit för tätt. Skulle jag lösa något öht om jag satte tillbaka en bit list och monterade spaltventiler i fönstren?T term skrev:Kondensen beror på att rutorna är för kalla (kan ibland åtgärdas med dammlister mellan bågarna), att ventilationen är för dålig, eller en kombination. Det är sällan det blir bra i längden att få ventilationen genom gliporna du skapar, bl.a. eftersom det är opålitligt och du riskerar kondens. Ett sovrum är svårt att ventilera med självdrag, särskilt om det ligger på övervåningen. Frånluftsfläkt och spaltventil är första steget. FTX är ofta bästa steget.
Du skulle få lite mer kontroll över hur stor glipan är, men effekten är densamma. Grundproblemet lär vara den bristande ventilationen som inte ventilerar bort all fukt man ger ifrån sig när man vistas länge i rummet. Just på vintern kan man dock få till självdrag att ge skaplig ventilation, men det är sällan man får den där man vill ha den. I ett typiskt 1,5-planshus så trycks luften ut genom skorstenen, men sugs från den lättaste vägen som oftast är från trapphuset och inte från gliporna i ditt sovrumsfönster.Krokben skrev:
Kondensen var på insidan (kunde alltså torka bort den om jag ville). Vet att ventilationen, främst på övervåningen varit kass (korsdragar alltid efter dusch, tvätt etc). Så förmodligen är det den bristande ventilationen som spökade.
Som sagt känns det friskt nu men det är ändå 8 plusgrader nu så klart man är orolig.
Som sagt känns det friskt nu men det är ändå 8 plusgrader nu så klart man är orolig.
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om kondensen finns på innerbågarnas insida är det primärt ett ventilationsproblem i kombination med en ovanligt hög relativ luftfuktighet. Förutom åtgärder kring ventilationen kan du antingen höja rumstemperaturen eller avfukta.
Om kondensen finns på innerbågarnas utsida är utrymmet mellan bågarna för dåligt ventilerat. Tätningslister ska bara täta mellan innerbågar och karm.
Om kondensen finns på innerbågarnas utsida är utrymmet mellan bågarna för dåligt ventilerat. Tätningslister ska bara täta mellan innerbågar och karm.
Produkter som diskuteras: "Tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Kondensen fanns som sagt på insidan så då är det ju ventilationen. Värmen på ovanvåningen är runt 20 grader men man kanske borde öka mera?J justusandersson skrev:Om kondensen finns på innerbågarnas insida är det primärt ett ventilationsproblem i kombination med en ovanligt hög relativ luftfuktighet. Förutom åtgärder kring ventilationen kan du antingen höja rumstemperaturen eller avfukta.
Om kondensen finns på innerbågarnas utsida är utrymmet mellan bågarna för dåligt ventilerat. Tätningslister ska bara täta mellan innerbågar och karm.
@TomasJor: listerna är satta som på bilden, eller det som motsvarar bilden (har fönster som går inåt. )
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur skydda fönsterlist där det bildas massa kondens?
Färg, Måla & Tapetsera -
Nya treglas fönster med eller utan antikondensglas
Fönster & Dörrar -
Kondens på enkelglasfönster på altan
Fönster & Dörrar -
Kondens på 3glas-fönster med rf på 36%?
Fönster & Dörrar -
Stoppa kondens i karmen, PVC fönsterdörr
Fönster & Dörrar


