Byggahus.se
Det är äntligen fredag och dags för ett nytt quiz! Idag har jag tagit fram 10 frågor om luftfuktighet inomhus.

Quiz: Vad kan du om luftfuktighet och mögel inomhus?

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar quizet i största allmänhet.

Hand håller en hygrometer som visar inomhus temperatur och luftfuktighet.
Vi inspireras av en mätare jag har på kontoret.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
8/10

Jag läser för dåligt och är glad att jag inte har fritidshus.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Ett fritidshus behöver inte ha underhållsvärme på 15 grader. Tex if rekommenderar 10. Jag har läst på många ställen att mellan 8-10 är lagom. Sen kan det skilja mellan moderna hus med ångspärr och äldre hus
 
  • Gilla
nmeden
  • Laddar…
Den rätta temperaturen enligt quizet tror jag kommer från försäkringsbolag som vill undvika frysning. Det har inte med mögelrisk att göra.
Jag fick alla rätt, men det beror på att jag svarade ett svar jag inte tror på i den frågan.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Fick nio av tio, felet var vid vilken procent slemhinnorna påverkas. Måste vara högst personligt haha
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
9/10

Frågan om slemhinnor stupade jag på. Hade jag inte börjat tänka och oroa mig för att det jag tror nog är fel eftersom jag vet så lite så hade jag haft alla rätt...
 
kontorsråttan
Om nu mögel börjar växa när fukt är över 75% och temperaturen är över 10°C, varför vill man då ha en temperatur på 15°C för att undvika fukt?
 
För att RF oftast blir ganska låg då. Men just 15 grader tror jag är ett krav från de flesta försäkringsbolag om man har indraget vatten.
 
kontorsråttan
Känns ändå säkrare och billigare att hålla under 10°C för att undvika mögel.
15°C känns som mer undvika vattenskada vid frost.
För det var mögel och inte vatten quizzen gällde?
 
Jag håller med.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jo 15grader är något många försäkringsbolag rekommenderar för att det inte ska frysa snabbt om det blir strömavbrott. För fukten räcker det att det ät något varmare inne än ute. 15 grader är nog en lämplig minimitemperatur nu. Men på vintern behövs det definitivt inte.
 
Jag en lekman som inte ens äger något hus eller lägenhet (ja jag bor i hyres) fick 9/10 och felet var när jag trodde det räckte med 10gr för fritidshus som jag läst nånstans.

Visar sig att jag kan mer än jag trodde. ;) Jag skulle vilja ha en hygrometer för personligt bruk för att hålla koll.
 
Staffans2000
Det var inte min dag. Fem rätt!
 
9/10. Hade fel på frågan om underhållstemperatur i fritidshus. Jag anser att det beror på och kan absolut inte anges i ett gradantal. Det är luftfuktigheten som styr.
Håller man sig under 70% så är man safe. Ibland betyder det minst 20 grader inomhus (tidig höst, kustnära i södra Sverige), Ibland betyder det värma till mint -15 inomhus (fjällstuga i norra norrlands inland i januari med -35 utomhus).
 
Mikael_L
Tänkte att här kanske man skulle kunna sätta 10/10 ...

Men ha.!!! 8/10, där fick jag ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.