Byggahus.se
Hej.

Jag har ett uterum med willabgarden wg50 fönster och skjutörrar.

Vi har haft det 2 vintrar nu och det har klarat att hålla värmen bra till januari med ett 2kw element, vi behöver inte använda det året om, men vill övervintra växter så det behöver hålla lite temp där.

det är isolerat med 95mm i väggar och golv och 120mm i tak, jag tror att fönsterpartierna är den största boven med kallras.

vi har ett skjutfönster 1500x1200, en skjutdörr 1800x2000 samt ett fast fönster på 900x1200. Jag funderar på att bygga en ramar på utsidan och skruva/limma fast plexiglas där i som man till våren sen kan plocka ned och förvara i förråd. Luftspalten mellan plexi och glas blir ca 4-5cm. Eventuellt kanske även bygga någon öppningsbar del för att kunna komma ut med om det skulle behövas.

tror ni att det kan hjälpa något och tror ni det gör stor skillnad på 3mm och 5mm plexi?

MVH Tomjakob
 
Jag tror det blir skillnad då du får mer vindstilla mot befintliga fönstren men någon skillnad på om du väljer 3 eller 5 mm är troligen liten.
 
D Melb skrev:
Jag tror det blir skillnad då du får mer vindstilla mot befintliga fönstren men någon skillnad på om du väljer 3 eller 5 mm är troligen liten.
Tack så mycket för input.

Ja det jag tänker med att det hjälper lite med en luftspalt mellan.

Ok då kanske det räcker med 3mm.
 
T tomjakob skrev:
Hej.

Jag har ett uterum med willabgarden wg50 fönster och skjutörrar.

Vi har haft det 2 vintrar nu och det har klarat att hålla värmen bra till januari med ett 2kw element, vi behöver inte använda det året om, men vill övervintra växter så det behöver hålla lite temp där.

det är isolerat med 95mm i väggar och golv och 120mm i tak, jag tror att fönsterpartierna är den största boven med kallras.

vi har ett skjutfönster 1500x1200, en skjutdörr 1800x2000 samt ett fast fönster på 900x1200. Jag funderar på att bygga en ramar på utsidan och skruva/limma fast plexiglas där i som man till våren sen kan plocka ned och förvara i förråd. Luftspalten mellan plexi och glas blir ca 4-5cm. Eventuellt kanske även bygga någon öppningsbar del för att kunna komma ut med om det skulle behövas.

tror ni att det kan hjälpa något och tror ni det gör stor skillnad på 3mm och 5mm plexi?

MVH Tomjakob
Vad har det kostat att hålla det frostfritt som det är?
Tycker det verkar vara för stor investering i pengar och arbete för en liten besparing.
Plexiglas är dyrt!
Vi håller frostfritt i vårt uterum, har fler partier än ni, oisolerat golv och bara kanalplasttak.
Tror inte det drar så mycket ström, ska mäta det i vinter tänkte jag.
 
Jag skulle rekommendera 5 mm plexi. 3 mm blir så väldigt sladrig när man har lite större bitar. 4 mm skulle nog gå men 5mm är bättre.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad har det kostat att hålla det frostfritt som det är?
Tycker det verkar vara för stor investering i pengar och arbete för en liten besparing.
Plexiglas är dyrt!
Vi håller frostfritt i vårt uterum, har fler partier än ni, oisolerat golv och bara kanalplasttak.
Tror inte det drar så mycket ström, ska mäta det i vinter tänkte jag.
Intressant har inte kollat hur mycket det drar under vintern. Jag har styrningen på elementet via smart hem och energimätning på elementet, det har från augusti till maj förbrukat 2236Kwh. uterummet är på 30kvm. jag har haft 18grader fram till nyår. sen efter efter nyår har jag det på 10grader fram till slutet på februari då börjar jag med sådd av tomater så då ökar jag till 18 grader igen.

har räknat på lite olika möjligheter att bygga ihop det och för stora skjutpartiet landar det på 1200kr till 1900kr beroende på om det är små plexiskivor jag köper eller stora.

N Niq skrev:
Jag skulle rekommendera 5 mm plexi. 3 mm blir så väldigt sladrig när man har lite större bitar. 4 mm skulle nog gå men 5mm är bättre.
ja det är sant, det kan bli irriterande om det ligger och slår, men min tanke är att göra moduler som jag skruvar ihop och sedan fast så jag kan lätt skruva ned det till våren igen. 5mm borde ju isolera mer då det är 60% tjockare med?
 
T tomjakob skrev:
Hej.

Jag har ett uterum med willabgarden wg50 fönster och skjutörrar.

Vi har haft det 2 vintrar nu och det har klarat att hålla värmen bra till januari med ett 2kw element, vi behöver inte använda det året om, men vill övervintra växter så det behöver hålla lite temp där.

det är isolerat med 95mm i väggar och golv och 120mm i tak, jag tror att fönsterpartierna är den största boven med kallras.

vi har ett skjutfönster 1500x1200, en skjutdörr 1800x2000 samt ett fast fönster på 900x1200. Jag funderar på att bygga en ramar på utsidan och skruva/limma fast plexiglas där i som man till våren sen kan plocka ned och förvara i förråd. Luftspalten mellan plexi och glas blir ca 4-5cm. Eventuellt kanske även bygga någon öppningsbar del för att kunna komma ut med om det skulle behövas.

tror ni att det kan hjälpa något och tror ni det gör stor skillnad på 3mm och 5mm plexi?

MVH Tomjakob
Jag har köpt skjutdörrar w50 och w62 på willab gardens vår mässa. När jag skulle hämta dom då sa någon säljare att de är inte så vinter anpassade. Min tanke var ifrån början att bygga platta på mark med värmeslingor men nu är jag väldigt orolig att det kan bli kallt under vinter. Hur har du någon värme i ditt uterum? Hur håller det värmet under vintertiden?
Med vänlig hälsning,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.