Byggahus.se
Hej,

Vi planerar att bygga om ett hus (gammal lanthandel) som står på vår tomt till gäststuga/ extrarum. Då kommer vi vilja inreda vinden. Takhöjden på vinden är redan något begränsad så vill vi behålla all volym vi kan dvs. vi vill isolera ovanpå takstolar. Det befintliga taket består av korrugerad plåt på ospontade bräder, några av dessa ser angripna ut där av tänker jag att jag ska riva bort alla bräder och lägga nya.

Om jag har förstått det rätt skulle en bra konstruktion vara att jag på takstolarna lägger ett nytt lager av spontade bräder ovan på detta lägger en “ångbroms” sedan bygger på takstolarna med reglar fyller facken med isolering lämnar en luftspalt, slår på ytterligare ett lager spontade bräder, på detta lägger takpapp, sedan vill jag ha falsad plåt. (typ så som förslogs i denna tråd )

Det är knappt 120 cm cc mellan takstolar i dag. Ca 30 graders lutning.

Inredning av ett gammalt vindutrymme med synliga takstolar, trägolv och väggar samt nätliknande isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer även vilja bygga in fyra takkupor för att ta in ljus och utsikt samt isolera väggarn inifrån men lägger de frågorna i en separat trådar.

Det jag funderar på är:
  1. Är principen för konstruktionen ovan rätt eller bör jag tänka om något?
  2. Vad för typ av bräder ska jag välja i mitt understa lager? Jag tänker även att detta ska fungera som ytskikt inåt alltså att det ser tillräckligt bra ut obehandlade, tex fula spår från sågning eller text tryckt på dessa bräder. Eller ska jag vänta dem med utsidan nedåt?
  3. Vilken typ av isolering bör jag välja och vilken tjock är tillräckligt. Jag vill kunna använda rummen på vinden som sovrum även på vintern men det kommer någon bara vara under kortare perioder så då kan elementen få dra lite mer. Vill även att det inte blir alltför varmt på sommaren (som det just nu blir när det bara är ett tunt plåttak.). Jag vill även ha någon form av isolering som gärna gör att fukt kan röra sig ut genom den. Funderar på lösull men då ska det till någon form av wellpapp som ska hålla det på plats och det tänker jag att fåglar osv kommer ta sig in och göra hål på så att det bara kommer rinna ner till takfoten och täppa igen. Så hellre någon form av skivor, någon som har något att rekommendera?
  4. Hur mycket luftspalt behövs och skall det vara öppen i takfoten, då tänker jag att fåglar / getingar kommer bygga massa bon där som kommer förstöra luftspaltens funktion hur undviker man det?
  5. Främsta anledningen att jag vill hålla isolering och luftspalt minimal är att jag inte vill bygga på taket allt för högt av rent estetiska skäl.
  6. Behöver jag ta ut ventilations hål i taket eller kan jag gör det i väggarna i stället? Känns som det skulle vara enklare att bygga ett så slätt tak som möjligt.
 
Jag är i princip i planeringen utav en exakt likadan lösning. Där jag vill att isoleringen andas. Jag vill använda vinden. Jag tänkte också att jag bygger uppåt när jag ändå måste lägga om taket. Så jag bygger fack. Då jag har ett 50 tals hus med puts på någon form av vass liknande massa på trä. Men som ser torr och fin ut så vill jag inte tilläggsisolera utan kommer försöka isolera om i bjälklag och mellan bjälklag samt tak. Och nya fönster. Resten får vara som det är. Bara gipsa upp väggarna. Och kanske bygga till något ftx system för att få friskluft att cirkulera. Då gamla fönstren är väldigt otäta. Kanske tänker helt fel.
Men iaf hur löste du ditt projekt? Vilken isolering använde du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.