Byggahus.se
Hej alla,

Jag åkte till Biltema i jakt på någonting av det som ni föreslog och kom hem med så kallade "staketbeslag". Det är en vinkel med en fastsvetsad skruv nedtill. Jag fick ihop bygget med verktyg de flesta har hemma: en hammare, en spik och en tång. En skiftnyckel underlättade där det var svåråtkomligt med tången. Så här gick jag tillväga:

* Först slog jag i en spik i stommen där beslaget skulle i. Staketbeslag och spik i trästomme som beskrivits i ett byggprojekt på forum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

* Därefter satte jag i beslaget och skruvade med en tång (det var alldeles för tungt för att skruva med en mejsel, men det kanske går bra om man förborrar eller så). Användning av tång för att skruva i ett staketbeslag i en trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett staketbeslag fäst i trä med en tång på, nära en hammare och skiftnyckel, verktyg för hemmafix.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få upp farten så skruvade jag med en skiftnyckel. Det underlättade speciellt i trånga utrymmen. Användning av skiftnyckel för att skruva fast staketbeslag i träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


* Därefter hakade jag i fjädern. Staketbeslag monterat på träyta med en fjäder ej helt ihakad, verktyg används för enkel reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultat (fjädrarna var ännu inte ihakade när kortet togs): Staketbeslag fästa vid soffans stomme, använda för att förstärka soffans konstruktion hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårare än så var det inte. Det tog några timmar, men svårighetsnivån var så låg att jag tror alla med samma problem kan klara det. Beslagen kostade 2,5 kr/st så var det väldigt ekonomiskt jämfört med att köpa en ny soffa. Så här såg de ut:

Staketbeslag med fastsvetsad skruv på en träyta, använd för reparation enligt en forummedlems beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett staketbeslag från Biltema med fastsvetsad skruv mot ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade aldrig kommit på lösningen utan era tips. Jag bugar och bockar och hoppas att detta var till hjälp för andra med samma problem! Nu får vi hoppas att det håller bara. Har jag inte skrivit någonting efter detta inlägg kan ni utgå ifrån att lagningen fungerade felfritt.
 
  • Gilla
Abill och 13 till
  • Laddar…
M minchione skrev:
Hej alla,

Jag åkte till Biltema i jakt på någonting av det som ni föreslog och kom hem med så kallade "staketbeslag". Det är en vinkel med en fastsvetsad skruv nedtill. Jag fick ihop bygget med verktyg de flesta har hemma: en hammare, en spik och en tång. En skiftnyckel underlättade där det var svåråtkomligt med tången. Så här gick jag tillväga:

* Först slog jag i en spik i stommen där beslaget skulle i. [bild]
* Därefter satte jag i beslaget och skruvade med en tång (det var alldeles för tungt för att skruva med en mejsel, men det kanske går bra om man förborrar eller så). [bild] [bild]
För att få upp farten så skruvade jag med en skiftnyckel. Det underlättade speciellt i trånga utrymmen. [bild]

* Därefter hakade jag i fjädern. [bild]

Slutresultat (fjädrarna var ännu inte ihakade när kortet togs): [bild]

Svårare än så var det inte. Det tog några timmar, men svårighetsnivån var så låg att jag tror alla med samma problem kan klara det. Beslagen kostade 2,5 kr/st så var det väldigt ekonomiskt jämfört med att köpa en ny soffa. Så här såg de ut:

[bild][bild]

Jag hade aldrig kommit på lösningen utan era tips. Jag bugar och bockar och hoppas att detta var till hjälp för andra med samma problem! Nu får vi hoppas att det håller bara. Har jag inte skrivit någonting efter detta inlägg kan ni utgå ifrån att lagningen fungerade felfritt.
Tack för hjälp
 
  • Gilla
dilog
  • Laddar…
Oasis Oasis skrev:
Jag har haft samma problem.
Jag klippte upp några bitar ur ett metallhålband och trädde på varje fjäder för att sedan ta en rejäl skruv i det andra hålet och drog in det i regeln igen. Då spänns de upp också.
Kan du visa hur du "drar in"? Har samma problem som du haft.
 
Smart.
Jag har en IKEA-soffa med liknande bekymmer.
Det beror på att barnen hoppas i soffan.

Min plan på lösning var att skaffa slangklämmor i lagom dimension och trä runt träregeln. Jag tror inte regeln på min IKEA-soffa är tillräckligt grov för att få dit ordentliga skruvar, men ska kolla upp det.
 
Jag har löst det med farexband, det rekommenderas inte då det inte tål att böjas hela tiden så det går av tillslut....

Rulle och avklippt bit av perforerat farexband i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M minchione skrev:
Hej alla,

Jag åkte till Biltema i jakt på någonting av det som ni föreslog och kom hem med så kallade "staketbeslag". Det är en vinkel med en fastsvetsad skruv nedtill. Jag fick ihop bygget med verktyg de flesta har hemma: en hammare, en spik och en tång. En skiftnyckel underlättade där det var svåråtkomligt med tången. Så här gick jag tillväga:

* Först slog jag i en spik i stommen där beslaget skulle i. [bild]
* Därefter satte jag i beslaget och skruvade med en tång (det var alldeles för tungt för att skruva med en mejsel, men det kanske går bra om man förborrar eller så). [bild] [bild]
För att få upp farten så skruvade jag med en skiftnyckel. Det underlättade speciellt i trånga utrymmen. [bild]

* Därefter hakade jag i fjädern. [bild]

Slutresultat (fjädrarna var ännu inte ihakade när kortet togs): [bild]

Svårare än så var det inte. Det tog några timmar, men svårighetsnivån var så låg att jag tror alla med samma problem kan klara det. Beslagen kostade 2,5 kr/st så var det väldigt ekonomiskt jämfört med att köpa en ny soffa. Så här såg de ut:

[bild][bild]

Jag hade aldrig kommit på lösningen utan era tips. Jag bugar och bockar och hoppas att detta var till hjälp för andra med samma problem! Nu får vi hoppas att det håller bara. Har jag inte skrivit någonting efter detta inlägg kan ni utgå ifrån att lagningen fungerade felfritt.

Smart! Jag köpte dessa på Amazon:
https://www.amazon.se/gp/product/B07F91CDGT/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Hade en IKEA soffa som är rätt gammal, och IKEA hade inte längre denna typ av reservdelar.
Fjäderfästereparation
 
M minchione skrev:
Hej alla,

Jag åkte till Biltema i jakt på någonting av det som ni föreslog och kom hem med så kallade "staketbeslag". Det är en vinkel med en fastsvetsad skruv nedtill. Jag fick ihop bygget med verktyg de flesta har hemma: en hammare, en spik och en tång. En skiftnyckel underlättade där det var svåråtkomligt med tången. Så här gick jag tillväga:

* Först slog jag i en spik i stommen där beslaget skulle i. [bild]
* Därefter satte jag i beslaget och skruvade med en tång (det var alldeles för tungt för att skruva med en mejsel, men det kanske går bra om man förborrar eller så). [bild] [bild]
För att få upp farten så skruvade jag med en skiftnyckel. Det underlättade speciellt i trånga utrymmen. [bild]

* Därefter hakade jag i fjädern. [bild]

Slutresultat (fjädrarna var ännu inte ihakade när kortet togs): [bild]

Svårare än så var det inte. Det tog några timmar, men svårighetsnivån var så låg att jag tror alla med samma problem kan klara det. Beslagen kostade 2,5 kr/st så var det väldigt ekonomiskt jämfört med att köpa en ny soffa. Så här såg de ut:

[bild][bild]

Jag hade aldrig kommit på lösningen utan era tips. Jag bugar och bockar och hoppas att detta var till hjälp för andra med samma problem! Nu får vi hoppas att det håller bara. Har jag inte skrivit någonting efter detta inlägg kan ni utgå ifrån att lagningen fungerade felfritt.
U Universo skrev:
Tack för hjälp
U Universo skrev:
Tack för hjälp
Häftigt! Men hur gjorde du med fjädrarndu a, köpte du nya eller använde de gamla?
är inte svårt att mäta exakt, ska man bara dra hårt?
 
D dilog skrev:
Häftigt! Men hur gjorde du med fjädrarndu a, köpte du nya eller använde de gamla?
är inte svårt att mäta exakt, ska man bara dra hårt?
Dra staketbeslagen ända ner så kommer de inte rubba sig. Nu 5 år senare så kan jag bekräfta att inte en enda fjäder har flyttat på sig. Jag använde de gamla fjädrarna och det funkade kanon!
 
M minchione skrev:
Dra staketbeslagen ända ner så kommer de inte rubba sig. Nu 5 år senare så kan jag bekräfta att inte en enda fjäder har flyttat på sig. Jag använde de gamla fjädrarna och det funkade kanon!
tack, du gav mig idéer, mitt problem är dock lite annat nämligen fjädrarna som inte hållit måttet efter 5 år. Ska se om jag ska kapa de eller köpa nya tillsammans med metalbeslagen du använde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.