Det finns en mur på vår tomt, som vi skulle vilja bemåla (med silikatfärg i en viss kulör, eller möjligen linoljefärg) och sedan skapa en stenlagd uteplats framför.
Men, den är knappast helt professionellt murad (gjort av tidigare ägare själv, skulle jag tro, av Lecablock) och putsen flagnar både här och där – se bilderna.
Även om vi skulle kunna lista ut hur man lagar hålen känns det ju troligt att än mer puts kommer att falla ner – och det är ju inte så roligt om den är nymålad.
Hur skulle ni göra? Måla ändå, och acceptera framtida putsfall (ytan behöver inte alls vara perfekt) eller knacka ner och putsa om allt? Eller gör målningen att risken för putsfall minskar?
Men, den är knappast helt professionellt murad (gjort av tidigare ägare själv, skulle jag tro, av Lecablock) och putsen flagnar både här och där – se bilderna.
Även om vi skulle kunna lista ut hur man lagar hålen känns det ju troligt att än mer puts kommer att falla ner – och det är ju inte så roligt om den är nymålad.
Hur skulle ni göra? Måla ändå, och acceptera framtida putsfall (ytan behöver inte alls vara perfekt) eller knacka ner och putsa om allt? Eller gör målningen att risken för putsfall minskar?
Beroende på tid och ork hade jag antingen knackat ner och putsat om. Alternativt bara knackat bort det som sitter löst och sedan målat. Till de som sedan undrar hade jag sagt att jag ville åstadkomma typ en ”rustik medelhavskänsla”.
Precis, en ”rustik medelhavskänsla” blir bra.S StenQL skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur förbereder ni inför målning?
Byggnadsvård -
Råd inför fönsterbyte
Fönster & Dörrar -
Råd inför glesning av tak och regla ut väggar
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver lite råd inför ommålning av fasaden
Fasad -