Byggahus.se
BirgitS BirgitS skrev:
Rostfritt och granit är mycket tåligt, i viss mån även komposit.
Tack, granit är ju jättesnyggt. Det är väl rätt dyrt har jag för mig, men det jag googlade var snyggt. Ska fundera på det. Rostfritt har jag runt vasken och det tycker jag inte är så fint. Komposit var inte heller illa. Tack för förslagen!
 
Jag tycker inte att överskålen stör sikten över köksbänken men det beror väl även på hur lång man är och hur djupa bänkarna och skåpen är.

Tvärtom är de rätt praktiska att sätta spottar i.

Köksbänk med överskåp, kaffemaskin, tekanna och brödrost, vita kakelväggar och inbyggda spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två elektriska vattenkokare på en svart köksbänk med vit kakelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vickan11 och 3 till
  • Laddar…
optimum
IKEA kök som jag byggde för 13 år sedan.
Det bästa är alla utdragsbara lådor för tallrikar mm i underskåpen och alla avdelare som gjorde att vi fick ordning på vart saker skulle vara.
Fortfarande kanonbra ordning så man slipper leta efter saker.
13 år med bra ordning.
 
  • Gilla
Rekasta och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
T tompajo skrev:
En blandare från Grohe som ger kokande vatten direkt är fantastiskt bra. Vi använder den många gånger varje dag och att slippa koka upp vatten varje gång är riktigt smidigt. Den har även vanligt kranvatten.
För er som tycker att det låter oekonomiskt, omiljövänligt eller farligt och tänker kommentera det - läs på först!
Kollade på en sån där men insåg efter att jag bytt från glakeramik till induktion med boosterfunktion att det var helt onödigt. Förstår dock att det är praktiskt om man har en seg häll.
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
Lite mer saker som vi inte har men vill ha:
Stort skafferi med skjutdörrar, ca 100x60cm.

1 stor ho istället för två små.

Bara saker som går att lägga i diskmaskin.

Induktionshäll istället för vattenkokare

Fina köksmaskiner som mn inte behöver gömma undan

Ikeastommar så man billigt kan byta luckor
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
T
F Fläktköparen skrev:
Lite mer saker som vi inte har men vill ha:
Stort skafferi med skjutdörrar, ca 100x60cm.

1 stor ho istället för två små.
Men oj hur olika man tänker! :surprised: I ett stort skafferi skulle endast gamla torrvaror samlas på hög hos oss; nej så lite utrymme som möjligt för torrvaror för att förhindra matsvinnet. 2 hyllplan a´ 60cm räcker för varje barnfamilj. Eller handlar ni bara en gång i halvåret? ;)

Fattar inte varför man skulle vilja ha en stor ho istället för två mindre. Vart sätter man disken i väntan på att skölja av den? Ni svenskar har ju även ännu inte fattat idén bakom ett s.k. "torkskåp"...

https://www.byggahus.se/forum/threa...du-har-i-ditt-koek.350375/page-6#post-3382378
 
Q qvrk skrev:
Snyggt! Är det någon moddad IKEA-variant? Delningen på luckorna skvallrar om det:)

Det är ett Kvänumkök, Lindö om jag inte minns helt fel.

Såhär ser det ut ”in action”.

//Benke
 
  • Öppen kökslåda i Kvänumkök med utdragbart grönt diskställ i arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Ha inte sopskåpet under diskbänken... det är alltid någon som står ivägen
 
  • Gilla
RealElwood och 2 till
  • Laddar…
T
B Backcam skrev:
Ha inte sopskåpet under diskbänken... det är alltid någon som står ivägen
Mycket intressant och säkert delvis helt korrekt. Jag håller väl med, men vad placerar man istället under diskbänken? Det blir ju onekligen lite klott och snuskigt från disken?
 
Absolut inte träbänk om du har barn eller stör dig på att gäster råkar vara värdelösa. 20cm skåp fungerade bra för oss. Vi valde kryddor och lite annat smått som små skärbrädor.

Nästa kök kommer ha utdragbara "pallar" så att barnen kommer upp högre och lättare kan vara med
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
H HeadQuaker skrev:
Jag gjorde misstaget att installera 60cm skåp under diskbänk, dvs liten diskbänk och lite utrymme under. Rekommenderar att ta 80cm med full storlek på diskhon (inte två delat utan en riktigt stor).
Jag har 60 cm nu och det funkar , men är så trött på alla kassar med sopsortering som bara står på golvet och verandan...
 
J jkm75 skrev:
Trodde ALDRIG jag skulle säga detta, men det bästa i vårt nya kök på landet är faktiskt elektrisk motor till sopsorteringen :)
Det enda felet nu är att jag sparkar på lådan här hemma nu men inget händer ;-)
Va? Hur funkar det?
 
M mrmlz skrev:
Såhär något år i efterhand är vi väldigt nöjda med ugnsdörren som fälls in när den öppnas. Även att hela jävla diskbänken är I rostfritt samt 80cm induktionshäll med riktigt vred (alltså inte bara touch) är väl det som sticker ut som enormt positivt.
Fälls in? Förstår inte... Absolut, diskbänken blir i rostfritt.
 
K karincam skrev:
Va? Hur funkar det?
Såhär:)
Skitsmidigt!
Lät mycket på filmen men låter knappt nåt i verkligheten.

//Benke
 
  • Gilla
Sagast
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Fattar inte varför man skulle vilja ha en stor ho istället för två mindre. Vart sätter man disken i väntan på att skölja av den? Ni svenskar har ju även ännu inte fattat idén bakom ett s.k. "torkskåp"...
En stor ho rymmer stora saker.
En stor ho kan vid behov göras till en "dubbelho" genom att stoppa ned en extra balja i den. En dubbelho kan inte göras om till en stor ho. Inte utan vinkelslip och svets i alla fall....
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.