Byggahus.se
mathiash77 skrev:
Om personens beteende är lika varje dag skulle jag bjudit in några vänner (ej nära släkt) som kunde agera som vittne (på avstånd) om grannen försöker köra på dig igen.

Dvs ha vännerna längre bort då du går på vägen, förhoppningsvis gör grannen något som är straffbart och du har vittnen.

Det har ju redan kommit en del frågor kring hur situationen startade, om det finns någon sjukdom inblandad eller något annat som gjort att situationen ”förvärrats”

Antagligen kommer ingen av er ge sig, vid böter kommer grannen bara bli mer upprörd och därefter kommer det eskalera... tyvärr låter det mer som att medling eller flytt behövs
Medling blir nog svårt, jag har försökt tala med honom på alla sätts som finns men det går inte.
Flytt är inte aktuellt för mig, någonsin.
Sjukdom är troligt men sekretessbelagt så säker vet jag inte.

Att mina vänner skulle bli drabbade av att de försöker hjälpa mig går inte an.
Vänner blir ifrågasatta om de är oberoende, så är det. Behövs inte mycket till advokat för att så tvivel vid denna typ av mål.

Situationen uppkom, jag har svarat på det tidigare, när jag påtalade;
- Vill man använda vägen så får man hjälpa till med att sköta vägen, den bit som angränsar till tomt (3 hus någon vägförening finns inte).
- Man kör inte sönder vägen med vilje där någon annan sköter den.
- Man dumpar inte sitt trädgårdsavfall på annans mark.
Efter detta börjades det köra mycket mer och "hårdare" utanför mitt hus och den infart jag använder + en massa skit från trädgårdsrensning dök demonstrativt upp.
Efter några månader tröttnade jag och tog helt sonika en uppgrävd buskrot som dumpats och placerade tillbaka precis innanför tomtgräns. Trodde inte han var hemma för bil var borta och ambulans hade vart där dan innan men tji, han kom utfarande och lappa till mig. Sonen var med och jag hade fullt sjå med att han inte skulle göra mos av honom.
 
  • Wow
  • Arg
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
N
T Tord_Lj skrev:
Har inga som helst problem med övriga grannar eller någon annan för den delen på orten, bortsett från gänget med fem lokala gangstrar som finns men de har ingen fast adress så räknas ej.
Syftade inte bara på dig utan på det faktum att man ofta läser om diverse "grannproblem" här på forumet och det verkar så sjukt tråkigt.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad säger polisen om att han kört på dig med bilen, det låter märkligt att dom låter det passera utan åtgärd.
Rätt säker på att de lägger ner det, inga vittnen.
Dokumenterade spår, tid & skador direkt efter samt gjorde anmälan.
Men, grannen påstår att jag spräckte vindrutan och säger att det finns vittnen. Fick en lapp i brevlådan om det, samt att han vill ha 3000.- till självrisken.
Vidhåller han så kan han ju förklara hur jag hamnade där och spräckte rutan och dessutom påstådda vittnen.
Chansen finns ändå kanske...
 
K knipo skrev:
Förmodligen finns det inga vittnen o då blir det ju ord mot ord.
Vad som händer är en sak, vad som kan bevisas så säkert att det räcker för fällande dom är en halt annan.
Så fungerar rättssystemet.
 
K
Sluta vara ett offer.
Ingen myndighet kommer hjälpa dig.
Du behöver ta tag i det själv, om han inte fattar en krossad näsa så kanske han fattar ett krossat knä.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
maxmsm och 11 till
  • Laddar…
Dags för en pedagogisk video om att man skall vara rädd om sin fin-mobil.
Tyvärr har jobbmobilen knappar och ingen kamera men lång batteritid.
Som Ni ser i början är jag noga med att filma i backen så ingen obehörig kommer på bild, var fullastad med varor bla en skärm så kunde inte komma undan så snabbt. Också därför jag slog igång kameran precis innan grannens fastighet.
Det var sista gången jag använde mobilen för dokumentation...
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
kattlucka och 6 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Syftade inte bara på dig utan på det faktum att man ofta läser om diverse "grannproblem" här på forumet och det verkar så sjukt tråkigt.
Det är vanligare än man tror faktiskt.
Mörkertalet är stort, egentligen är det mobbing/trakasseri som är ett alltför vanligt problem inom så många områden/jobb/skolor.
Många skäms och håller tyst men jag tänkte att nu skall jag dela med mig av hur det ser ut här.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Sluta vara ett offer.
Ingen myndighet kommer hjälpa dig.
Du behöver ta tag i det själv, om han inte fattar en krossad näsa så kanske han fattar ett krossat knä.
Har svarat förut på liknande.
 
Flytta eller lös problemet på bästa möjliga sätt så grannen backar. Du måste bara listig , kanske lura honom i en fälla så han blir tagen på bar gärning eller så...
 
A
K knipo skrev:
Förmodligen finns det inga vittnen o då blir det ju ord mot ord.
Fast nu finns ju videorna vi ser här.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Han flyger ju på dig, en högerkrok i det läget är nödvärn.
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
N
T Tord_Lj skrev:
Dags för en pedagogisk video om att man skall vara rädd om sin fin-mobil.
Tyvärr har jobbmobilen knappar och ingen kamera men lång batteritid.
Som Ni ser i början är jag noga med att filma i backen så ingen obehörig kommer på bild, var fullastad med varor bla en skärm så kunde inte komma undan så snabbt. Också därför jag slog igång kameran precis innan grannens fastighet.
Det var sista gången jag använde mobilen för dokumentation...
[media]
Framstår som en sjuk människa. Obehaglig att ha som granne skulle jag tycka.
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Fast nu finns ju videorna vi ser här.
Jo, men ingen som visar om han blir påkörd. Det var det jag syftade på.

I den senaste videon syns inget heller.
Man hör lite, men ser inget.
 
Ingen vägförening, säger du. Skulle inte en utväg vara att låta Lantmäteriet göra en förrättning, starta en förening med alla inblandade inkl. grannen och sedan se hur myndighetssverige för jobba. Lantmäteriet skickar faktura > grannen vägrar allt inkl. faktura till LM och föreningen > Kronofogden driver in > forts.

...eller något i den stilen
 
  • Gilla
remrag och 9 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ingen vägförening, säger du. Skulle inte en utväg vara att låta Lantmäteriet göra en förrättning, starta en förening med alla inblandade inkl. grannen och sedan se hur myndighetssverige för jobba. Lantmäteriet skickar faktura > grannen vägrar allt inkl. faktura till LM och föreningen > Kronofogden driver in > forts.

...eller något i den stilen
Tja, eftersom jag har stamfastighet och verksamhet kommer jag få stå för nästan allt både i arbete och pengar.
Som det är nu ungefär...

Men en poäng finns, om jag gör en förrättning och lägger löser in den del av vägen som angränsar till min tomt från samfälligheten kan jag förbjuda andra att använda den utan att det blir egenmäktighet och slipper få ok från byns samfällighetsförening.

Å andra sidan, vad är det gör fel på sunt förnuft? För det behövs inga paragrafer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.