Byggahus.se
Har ett sommarhus som lite olyckligt ligger på två tomter. Tomtgränsen går alltså rätt igenom huset. Tomterna är dessutom ganska stora, så tanke finns att dra om tomtgräns för att öppna upp för en eventuell avyttring.
Anledningen till den konstiga gränsdragningen vet jag inte, men huset är från 1800-talet.

Nu till det komplexa.
Tomtgränsen är tydligen också en gammal socken-gräns. Detta medför att det också är gräns mellan två detaljplaner. Huset ligger alltså, inte bara på två tomter, på två detaljplansområden.

Drar jag om tomtgränsen, så kommer ena tomten att tillhöra två detaljplaner, vilket känns udda.
Om detaljplansområden måste ritas om låter det dyrt.

Någon som har kunskap eller ett case som kan bringa lite ljus över problemet?
 
Intressant problem.

Är ju många potentiella intressenter.
Lantmäteriet kanske kan svara på om det är görbart att ha en fastighet som ingår i två detaljplaner?
Kommunen borde kunna svara på hur de hanterar bygglov i frågan? (Hypotetiskt sett borde man bara uppfylla bygglovet på den bit av hus som "tillhör" respektive detaljplan)

Eftersom jag vet vilka fastigheter det är som gäller så; Antar att det är delar av 21:8 du vill stycka av. Skulle det inte räcka att klyva denna istället? Och behålla två fastigheter som huset står på och sälja den tredje nybildade?
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Skiljer sig detaljplanerna någon vad gällande bygghöjden och våningsplan?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Eftersom jag vet vilka fastigheter det är som gäller så; Antar att det är delar av 21:8 du vill stycka av. Skulle det inte räcka att klyva denna istället? Och behålla två fastigheter som huset står på och sälja den tredje nybildade?
Intressant lösning. Värt att kolla upp. Finns ju en risk att den "nya" tomten blir mindre än vad kommunen accepterar.
 
A atomlab skrev:
Skiljer sig detaljplanerna någon vad gällande bygghöjden och våningsplan?
Detaljplanerna är i det närmaste lika
 
Detaljplanen där jag bor föreskriver rätt stora tomter, men där är ett tillägg om att byggnadsnämnden finner det lämpligt kan man frångå dessa. Detta tillägg används relativt friskt i dessa förtätningstider.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Jag får höra med lantmäteriet.
Titta in om du har vägarna förbi så tjatar vi lite. Är lite nyfiken på hur det gick med ert dagvattenproblem.
 
Är gräsänkling i veckan så det blir en perfekt ursäkt för att besiktiga hojjen och köra förbi glasskiosken på vägen hem :)
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
OT. Påminner om en person i mina hemtrakter som försökte slå ihop två angränsande tomter han ägde alt. kunna bygga ut över gränsen mellan de två tomterna. Tomterna låg då i samma kommun. Blev väldigt krångligt, drog ut på tiden och till slut dog hela processen när länsgränsen mellan dåvarande Göteborgs och Bohus Län och Älvsborgs Län fastställdes mellan hans två tomter. Ridå.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
OT. Påminner om en person i mina hemtrakter som försökte slå ihop två angränsande tomter han ägde alt. kunna bygga ut över gränsen mellan de två tomterna. Tomterna låg då i samma kommun. Blev väldigt krångligt, drog ut på tiden och till slut dog hela processen när länsgränsen mellan dåvarande Göteborgs och Bohus Län och Älvsborgs Län fastställdes mellan hans två tomter. Ridå.
Helt plötsligt känns mitt elementärt :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.