Byggahus.se
V vectrex skrev:
Ska kolla vad som finns, men spontant tror jag inte jag har något så tjockt.
Har du inte så tror jag att jag kan ha en bit.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Fantastiskt! Omgiven av hjälpsamhet!

@vectrex och @Frustrator Tack för generösa erbjudanden, kanske är det bäst att jag kollar exakt vad jag behöver när jag kommer ut i verkstaden igen så går vi vidare därifrån.

//Ronnie
 
Hej

Har inte kollegorna någon amrikansk körsbär så har jag säkert någon spillbit som passar till uppviket.
Jag finns utanför Växjö.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Handlar mer om vad jag kommer att göra med verktyg än vad jag gjort, men ändå...

Har en skärbräda kvar att renovera för goda vänner och har hållit på att flytta runt den i verkstaden i väntan på att hinna ta itu med den. När jag senast var ute i verkstaden och klantade till det råkade skärbrädan falla ner från några bockar den låg på. Det sa knäck och ett "uppvik" i ena änden slogs delvis av och skräbrädan delade sig tvärs av!!! :(

[bild]

Måste vara sämsta limningen någonsin; har aldrig varit med om att det går upp i fogen utan det brukar vara träet som ger sig. Som det har gjort längs några cm av fogen som bilden visar.

Fingerskarven är väldigt ren och fin. Nästan som om den aldrig varit limmad... ;)

[bild]

Uppviket ser ut så hör:

[bild]

Den avslagna biten, drygt 300 mm lång, går inte att limma tillbaka utan att skadan syns tydligt.

Så nu har jag ett nytt problem att lösa.
Antingen köper jag en bit bänkskiva av körsbär och lägger till uppviken på två kanter och fräser en saftränna på ena sidan. Hyggligt enkelt men förenat med kostnader jag inte är sugen på.

Eller så reparerar jag den trasiga skärbrädan. Trimmar av kanterna på fogen på justersågen, fräser in en eller två fjädrar i plywood och limmar ihop. Alternativt köper jag ett frässtål för fingerfogar, använder det och limmar ihop eländet. Pengar ut men för något meningsfullt som jag kan återanvända.
Det skadade uppviket sågar jag bort och ersätter med en ny bit körsbär samt fräser en radie i vinkeln och justerar tjockleken på uppviket fast i omvänd ordning.

Just nu lutar det åt att reparera skärbrädan, billigare och bra övningsprojekt. Men vad tycker du som läser det här, ska jag köra på plywoodfjädrar eller fräsa fingerskarvar? Första alternativet har jag frässtål till och plywood är billigt.

Vilket jag än gör kommer jag att få använda verktyg och maskiner och det är ju kul!
//Ronnie
@ pysslarn. Om du tror att körsbär från Halland skulle kunna funka kan jag kolla om jag har nån bit
Thomas
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
S sweden skrev:
Hej

Har inte kollegorna någon amrikansk körsbär så har jag säkert någon spillbit som passar till uppviket.
Jag finns utanför Växjö.
Min är också halländsk körsbär. Så om d t är amerikansk som behövs får jag backa. Kan annars mäta ikväll när kommit hem.
 
Och min är Västgötsk körsbär, någon amerikansk har jag inte!
 
P Pysslarn skrev:
ska jag köra på plywoodfjädrar eller fräsa fingerskarvar?
Ser inte att fingerskarvarna fyller någon som helst funktion (?). Förutom möjligtvis att linjera och ge en större limyta men annars känns de helt menlösa.

Detta har för övrigt utvecklats till en fin "Ola o Ronnie visar hur man klantar sig i snickeriet"-tråd. Det där med att alsterna råkar ut för olyckor är en rätt väsentlig del i en liten verkstad, speciellt saker som flyttas runt under en längre tid. Senast igår ramlade en vinkelhake från överfyllda verktygstavla ner i en av mina färdiga limfogar, som tur var på undersidan. Försöker alltid få ut prylarna så fort det går för att minimera risken.
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
S sweden skrev:
Har inte kollegorna någon amrikansk körsbär
R Rönnis skrev:
Om du tror att körsbär från Halland
Frustrator Frustrator skrev:
Min är också halländsk körsbär.
V vectrex skrev:
Och min är Västgötsk körsbär
Men va f-n. Ska ni prata med träbiten? :rofl::p:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Nä, tror som du, @Ola C, att fingerfräsningen i sig inte stärker fogen utan att det är den större limytan man vill åstadkomma. Och eftersom vi har en samsyn där kommer jag att köra på plywoodfjädrar. :)

Ja, det är ju verkligen motiverande att ens tillkortakommanden i verkstaden både kan ha ett underhållnings- och ett pedagogiskt värde! :D
Känner igen det du beskriver ang att ha en liten verkstad; håller hela tiden på och flyttar runt grejor, välter och snubblar över prylar som är där de inte ska. Värsta Papphammarshowen stundtals...

Vill avsluta med att tacka för alla generösa erbjudanden om att bistå med virke till skärbrädan, jag uppskattar dem mycket. Stort tack! Ska se om jag kan ordna fram en bit amerikanskt körsbär hos ett lokalt snickeri.
//Ronnie
 
Nykonstruerad skärbräda av trä på arbetsbänk i snickarverkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testat göra en skärbräda för första gången. Svårare än jag tänkte mig. Fullt med fel och skavanker men det kan åtminstone bara bli bättre
 
  • Gilla
term och 10 till
  • Laddar…
Packar inför fjälltur, men lite verkstad hann jag ändå med...
 
  • Två tandborstar med ändarna avklippta på en verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Har nu hunnit köra tillräckligt med diamantskivan från Lenox för att tordas ge den ett betyg. Gillar den särskilt för tunnplåt. Av mig får den betyget fem.
Flera nya diamantskivor från Lenox ligger på en betongyta, använda för arbete med tunnplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Har tyckt att dammsugare och cyklon har lyckats att ta hand om spånet på ett bra sätt här, men idag visade sig en som är minst lika effektiv att samla spån;) Öppnade sticksågen.
Öppen sticksåg på en arbetsbänk täckt av spån och smuts, redo att rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter lite puts så ser det aningen bättre ut:)
Öppnad sticksåg med spån och damm på interna komponenter innan rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppnad sticksåg med synliga inre komponenter och spånsamlingar före rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdig för nya äventyr.
Bosch sticksåg GST 135 CE Professional på ett trägolv täckt med spånsav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Har tyckt att dammsugare och cyklon har lyckats att ta hand om spånet på ett bra sätt här, men idag visade sig en som är minst lika effektiv att samla spån;) Öppnade sticksågen.
[bild]
Efter lite puts så ser det aningen bättre ut:)
[bild]
[bild]
Färdig för nya äventyr.
[bild]
Den har kämpat på den. Bra grejor.

//Ronnie
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Modern väggkrok av böjlimmad plywood, front- och sidovy mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Leker vidare med väggkrokar...
 
  • Gilla
Kromo och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.