Byggahus.se
fia_mstd fia_mstd skrev:
Har försökt googla fram om det finns några lagar om hur dax man får bullra med gräsklippare, lövblåsar, häcksaxar och annat "som låter mycket". I bostadsområde, that is, inte lägenhet. Finns det egentligen?
en robot löser all problem.. väldigt tyst
 
  • Haha
Destrier
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Helt ärligt så blir jag chockad när jag ser nån går runt och styr en gräsklippare med motor från -60 talet..
Känns som tiden är förbi...för många år sedan
Du är förmidligen sån där "slit o släng" person som bara köper nytt för att det ska vara nytt.
Förmodligen är det exakt samma Briggs&Stratton-motor i din nya klippare som i den gamla 60-talaren. 4-taktare som släpper ut lika mycket nu som tidigare modeller.
Om din klippare fortfarande är hel så är det väl hekt onödigt att köpa en ny. Vässa knivarna bara o klipp vidare.
 
MultiMan
M MoggePogge skrev:
Du är förmidligen sån där "slit o släng" person som bara köper nytt för att det ska vara nytt.
Förmodligen är det exakt samma Briggs&Stratton-motor i din nya klippare som i den gamla 60-talaren. 4-taktare som släpper ut lika mycket nu som tidigare modeller.
Om din klippare fortfarande är hel så är det väl hekt onödigt att köpa en ny. Vässa knivarna bara o klipp vidare.
Jag håller med om att man inte ska kasta fungerande saker men du har fel när det gäller motorerna. Gamla briggs hade ofta inexakta membranförgasare och alltid sidventiler. Alla nyare klippare (inklusive Briggs) är toppventilare med flottörförgasare som inte släpper ut alls lika mycket skräp och drar mindre bränsle. De går dessutom att köra på alkylat utan att skära ihop och då minskar utsläppen ytterligare.

Ska man ge sig in i diskussioner är det alltid bra att läsa på före, även om känslorna svallar, då blir det mer trovärdigt.
 
Menar du att gamla motorer skulle skära om man kör på tex aspen ?
 
MultiMan
Gamla sidventilare utan lösa/hårda ventilsäten gillar inte alkylat, men iofs är det samma med vanlig bensin sedan många år, det krävs blyersättning. Funkar de tillsatserna med alkylat? Faktiskt aldrig provat. Jag erkänner att jag var otydlig i min skrivning. Använder inte så gamla prylar, äldsta är från 1977 och den har separata ventilsäten (som jag minns det vid senaste rivningen).

Googlade detta citat: "In discussion with Briggs and Stratton, a major manufacturer of small engines for lawnmowers, pumps, etc., they indicate that all post-1979 engines can use unleaded gasoline and that they do not anticipate any problems with pre-1979 engines for normal service."

Kan nog stämma rätt väl även om tidigare varianter hade riktiga ventilsäten ibland också. De rasar ju inte direkt heller men slitaget ökar markant och risken för brända ventiler när ventilspelet försvinner.

Sidventilare blir inte alls lika varma eftersom de är så mycket ineffektivare än moderna toppventilare som bränner mycket renare, därför möjligen inte det ökade slitaget är av betydelse för vanliga villaägare. Jag har däremot sett minst 2 gamla Briggs som gett upp efter några säsonger efter att ägarna bytt till alkylat, trots rätt oljenivåer och normalt underhåll. Är de servade brukar de annars vara närmast odödliga enligt min erfarenhet.
 
Redigerat:
Trodde inte du menade så gamla motorer som före -79 de flesta så gamla är nog borta i dag skulle jag tro.
 
R
M MoggePogge skrev:
Du är förmidligen sån där "slit o släng" person som bara köper nytt för att det ska vara nytt.
Förmodligen är det exakt samma Briggs&Stratton-motor i din nya klippare som i den gamla 60-talaren. 4-taktare som släpper ut lika mycket nu som tidigare modeller.
Om din klippare fortfarande är hel så är det väl hekt onödigt att köpa en ny. Vässa knivarna bara o klipp vidare.
Jag är i.o.f.s. ganska säker på att Husqvarna220Ac menade ALLA bensindrivna manuella klippare. Även av senare årsmodell.

Jag håller med honom, efter att ha haft robotgräsklippare i några år nu så känns de väldigt omoderna. Det löser dessutom problem med klagande grannar.
 
Emma242 skrev:
Det är dock fortfarande vanligt med söndagar som formell helgdag i Europa, t.ex Norge, Tyskland, Polen och södra Europa (alltså inte bara hemma från jobbet, utan för vila och bön). Inte sällan med lagstadgade regler. Och många av oss har släktingar som inte är födda i Sverige utan i grannländer, och det är då naturligt att även en del i Sverige har fått ta del av denna sed, muntligen eller praktiskt.
Jag ser det om en ren utbildningsfråga att klippa gräset på söndagarna, då lär jag samtidigt mina religiösa grannar att det inte händer någonting om man nu klipper gräset på en söndag istället för att sitta inne och be.
 
  • Haha
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
R robban2012 skrev:
Jag ser det om en ren utbildningsfråga att klippa gräset på söndagarna, då lär jag samtidigt mina religiösa grannar att det inte händer någonting om man nu klipper gräset på en söndag istället för att sitta inne och be.
Men om det börjar regna framåt eftermiddagen. Vet du då säkert att det inte är ditt fel?
 
  • Haha
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Det var ju för att en spindel hamnade i gräsklipparen.
 
  • Haha
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag inga grannar nära inpå. Men jag har svårt att hålla de tider ni rekommenderar. När man jobbar på dagarna och har barn så är det efter barnens läggdags det finns lite tid. Så det blir en del vedkapning och gräsklippning på kvällar.
Samma här. Stod och bilade betong ute fram till mörkrets inbrott en sommar. Då skämdes jag visserligen lite och hade slutat direkt om nån bett mig, men det var enda tiden på dygnet jag hade möjlighet till det.
Men gräsklippning fram till 21 en vardag ser jag inga problem med. Dock välkomnar jag alla som skaffar robotar!
 
  • Haha
Destrier
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Tänker ni inte på dom som jobbar skift och sover på dagarna dom jobbar ju även helger.
Nej, hur ska man någonsin kunna föra lite oväsen om man måste anpassa sig efter alla grannar? Ska man skapa ett schema över hur folk arbetar på gatan? Då finns det väl en lucka på en timma nån gång i veckan kanske.. Nej det funkar inte. Dom som störs av maskiner bör kanske inte flytta till täta villakvarter anser jag fortfarande. Ljuden hör till. (Rimliga tider på dygnet, inte klockan 3 på morgonen kanske)
 
  • Gilla
jonjoh och 2 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Har försökt googla fram om det finns några lagar om hur dax man får bullra med gräsklippare, lövblåsar, häcksaxar och annat "som låter mycket". I bostadsområde, that is, inte lägenhet. Finns det egentligen?
Min granne är en gräsmatta nazi, hon klipper en gång i veckan och länge med sin Klippo. Vi använder en ganska tyst batteri-klippare.
 
optimum
Värst är sådan som envisas med att klippa gräset på fredag eller lördagskvällar när de flest flyttar ut för grillkväll mm.

Det finns många som aldrig fick lära sig begreppet ödmjukhet och hänsyn.
 
  • Gilla
jonjoh och 1 till
  • Laddar…
Maria T
H Harrison skrev:
Min granne är en gräsmatta nazi, hon klipper en gång i veckan och länge med sin Klippo. Vi använder en ganska tyst batteri-klippare.
Men jisses, att klippa en gång i veckan är väl inte att vara överdrivet entusiastisk (nazist tycker jag är fel uttryck). Det handlar mer om tidpunkt på dygnet - klippa någon/några gånger i veckan mellan kl 09 och 20 oavsett veckodag ser jag inget konstigt i. Sen handlar det väl också om det här att en del personer bara ser sina rättigheter, jag har dragit ut gräsklipparen nån lördagkväll vid 18 och sett att grannen ska ha kompisar över och de samlas på altanen, då vinkar jag och säger "jag klipper imorgon istället".
 
  • Gilla
JohnPaul2 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.