Byggahus.se
S S_B_O skrev:
Det är det som är lite skumt, den känns inte som uppenbart kaputt när jag spinner för hand. Det är mer som att något slår. Kanske får öppna och se om en stötdämpare eller upphängning släppt. Fast då kanske den hade avbrutit programmet själva pga obalans?
Om en konsumentmaskin finner balansen i början av centrifugeringen så finns det inga anordningar som stänger av om obalans skulle uppstå under centrifugeringen
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Var och ryckte lite mer i trumman och nog glappar den alltid. Så det är väl med sannolikhet lagret trots allt.
 
Fram och bak dvs axiellt kan den röra sig men inte upp och ner.
Lätt at se i framkant om trumman hänger eller om den går att vicka på upp och ned
 
Vad använder man lämpligast för att knacka in lagren om man inte har en hylsa i rätt storlek? Drivdorn? Det gamla lagret?

(Att jag frågar beror på att jag slog sönder rullbanan på det gamla lagret när jag tog ut det, dornet halkade in mellan inre och yttre ringen).
 
  • Gilla
Bengt Henrik
  • Laddar…
Du måste byta båda lagren med packbox för att lyckas.
Det blir en härlig familje terapi nu i mellandagarna.

Jag är ju inte förtjust i LG i allmänhet och tvättarna i synnerhet så jag hade tagit tillfället i akt att ge mig en ny tvätt i julklapp.

Men om man nu är väldigt fäst vid sin LG så kostar ju inte delarna nått.
Motorn är ju kruxet att den inte har blivit skadad och inte blir det under reparationen.
Enda risken är att trummans axel har blivit skadad och måste oxå bytas men det ser man när man delat hela maskinen och baljan.

Så se fram emot ett par tre timmars skruvande för att se om det är något mer som måste bytas.
 
S S_B_O skrev:
Är det någon som har koll på om man till en LG WD16330FD klarar sig med att bara köpa ett nytt kullager som det nedan för att renovera ett kullagerhaveri, eller behöver det ytterligare reservdelar?
Har man väl skruvat isär åbäket så gör man nog bäst i att byta båda lager och packbox.
 
Enda anledningen till att jag är en gnutta fäst vid den är att jag bytte pumoen en vecka innan lagret skar. Men nu är det nog smartast to cut the loss. Tack för era synpunkter!
 
Ge inte upp redan.
Du måste ta bort lagren först.
 
  • Gilla
DREJAR2020 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren electroluxaren skrev:
Ge inte upp redan.
Du måste ta bort lagren först.
Jag är så klart sugen, men med två småbarn, en torktumlare ovanpå och ett litet badrum tar det emot.
 
Du behöver 45 minuter, ett drivdorn, en hammare och två öl.

Lysande Sickan!
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Så. Lagren och packboxen sitter på plats, jag testkör just nu ett kort program och den verkar hålla tätt. Håll tummarna!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Nu är det min tur..! Låter riktigt illa när den centrifugerar, trumman är alldes lös, delat hela maskinen, och lagret på drivsidan känns bra, hatar att förlora! Helst när man lagt lite tid på att dela den, den är 7år gammal..

Även delat hela framsidan, men kommer ändå inte åt, idéer? Eller ska jag ge den vad den tål? En spark så är den ute på gården..

Modellen heter som bilden..
 
  • Etikett på Electrolux tvättmaskin visande modell och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När du tagit av toppen och fronten så ser du om baljan är svetsad eller skruvad ihop. Den polska sprängskissen är inte tydlig.
Är den svetsad så släng
Annars kan man byta bakre halva med lager, lager säljs inte lösa.
Ofta har dock mer gått sönder än bara lagren.

Baljan måste tas ur hur eller hur
Gör den så lätt som möjligt innan och fyra händer är bra att ha.
 
  • Gilla
DREJAR2020 och 1 till
  • Laddar…
Demonterad tvättmaskin med verktyg runtomkring, indikerar reparation av trasigt trumfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upptagen tvättmaskin demonterad i delar med framsidan avlägsnad som avslöjar trumman och inre komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat fäste och trumma med rost och vit färgflagning, behöver reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite mekk vart det, fästet som håller trumman är skrot! Undrar vad detta kostar? Om det är lönt..
 
  • Gilla
DREJAR2020
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.